Avatar billede Ninna Hansen Praktikant
12. januar 2017 - 09:56 Der er 2 kommentarer

T-test stikprøve ift normgruppe

Jeg har svært ved at finde en løsning til at sammenligne en stikprøve med en normgruppe i excel og håber der findes en rimeligt nem funktion til dette idet jeg skal sammenligne mange forskellige stikprøver.

Tilfældet er at jeg arbejder med data ud fra en normgruppe (på mange tusind personer), som har en gennemsnitlig score, og gerne vil undersøge om mine stikprøver (typisk på 10-50 personer) har et gennemsnit som er signifikant forskelligt fra normgruppens.

Håber nogen kender en funktion til dette, helst som kan kodes direkte ind i en celle (ligesom fx den almindelige TTEST funktion til sammenligning af stikprøver).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. januar 2017 - 10:36 #1
Kan du ikke bruge den t-test der findes i Analysis ToolPak?
Avatar billede Ninna Hansen Praktikant
12. januar 2017 - 15:47 #2
Jeg kender ikke de t-tests der findes i Analysis Toolpak så godt (jeg har tidligere kun brugt =TTEST funktionen), men så vidt jeg kan se skal man når man bruger disse markere områder med data. Dette kan jeg ikke umiddelbart med (den meget store mængde) data fra normgruppen. Derfor leder jeg efter en funktion, hvor man kan indtaste middelværdi (og jeg forestiller mig man også skal bruge antal og standard deviation) og den så kan udregne t-test på baggrund af det.

Er dette en mulighed i de t-test der findes i Analysis ToolPak, og i givet fald hvordan gør man det så?