Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
22. januar 2017 - 16:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

"Film man bør se" (Ifølge dig)

Jeg søger inspiration ...
Så :
Hvilke film, "bør man se" - Ifølge dig ... ?

*

Jeg er ikke så meget for krimi, "hyle-skægge-film" Film om sport. Religiøse film.

Men ellers "Lidt af hvert" Både danske / engelske / tyske og andre sprog ...

*
Med Venlig Hilsen *Jørn*
Avatar billede eurositi Ekspert
22. januar 2017 - 18:29 #1
Jeg plejer gerne at anbefale 'verdens bedste røverhistorie' "The Good, The Bad and the Ugly" ("Den Gode, Den Onde og Den Grusomme") fra 1966. Et tidløst historisk eventyrdrama med en god portion sort humor. Ennio Morricones lydspor er lige så berømt som filmen.

Ridley Scotts "Blade Runner" fra 1982 er selv i dag et betagende flot, eksistentialistisk (og melankolsk) sci-fi drama delivst lavet i film noir stilen. Trods genrens teknologiske udvikling, ser filmen stadig imponerende flot ud. Vangelis' soundtrack er i sig selv intet mindre end et mesterværk.

Zhang Yimous kinesiske film "Huozhe" ("At Leve" / "To Live" aka. "Lifetimes") fra 1994 handler om en ikke for kvik mand, der spiller sig fra hus og hjem i slutningen af 1940'erne, selv om han har kone og børn. Men pga. den kommunistiske revolutions systematiske afstraffelse af 'spekulanter', ender han rent tilfældigt med at få en ny chance. Det er ikke fordi, han er blevet meget klogere, men man følger på humoristisk vis den lille familie frem til 1970'ernes kulturrevolution, hvor han forsøger at gi' den som 'partiets mand'. Det er en sjov, menneskelig fortælling om, hvordan den jævne kineser har tilpasset sig livet under de bombastiske politiske paroler.

"The Big Lebowski" af Joel og Ethan Coen fra 1998 er stadig i dag en urkomisk fortælling om den dovne, semi-hippie, "The Dude" og hans nærmeste venner, der i kraft af både misforståelser, held og uheld og omgivelsernes krukkede attituder, delvist uforvarende havner i et spil, som de ikke kan gennemskue. Den har en varme og originalitet, som man desværre ser alt for sjældent i amerikanske komedier, men som Coen-brødrene mestrer.

Andre film, som er særligt anbefalelsesværdige uanset smag:
- "Chihiro og Heksene" ("Spirited Away"), tegnefilm fra 2001
- ... Jeg kunne sikkert hitte på flere, men andre skal være med. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
22. januar 2017 - 19:51 #2
jeg er på 'tema', så
Salma Hayek: Once upon a time in Mexico, Bandidas, After the sunset, Lonely heart killers
Lucy Liu: Charlie's angels (1 & 2)
Johnny Depp: Pirates of the carabbean (1-4)
Tom Cruise: Mission:Impossible (1-4)
og så bør du se (med damebesøg)  'the ugly truth', 'Avatar', 'Bodyguard' og 'Den eneste ene'
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2017 - 20:03 #3
"Heist" fra 2001 med Gene Hackman, er den mest geniale "megarøveri" perfekt planlagt kup, som udføret perfekt, nogensinde lavet!! :)

vil også nævne "the bucket list", prøv at læse om den på imdb
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. januar 2017 - 22:11 #4
Jeg er mere tegnefilms-gutten...
Løvernes Konge
Shrek
Ice Age
ToyStory

Trolls (hele familien synes den fungerede ret godt)
Syng / Sing er også en sød film.
Avatar billede Nina Forsker
23. januar 2017 - 08:42 #5
Her er min liste over film som er "must-see"

Me before you

The Intouchables (Hvis du ikke allerede har set den)

12 Years a slave

The Terminal

Inception

Interstellar

Det er nogle af de gode som jeg kan varmt anbefale. :)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
23. januar 2017 - 10:56 #6
T*A*K til jer A*L*L*E
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. januar 2017 - 10:58 #7
Speed "1" med Keanu Reeves
Frantic med Harrison Ford
Kartellet med Anders W. Bertelsen
Ikke mit barn med Sally Field
der er nok at tage af..... men det er jo individuelt hvad man synes er godt og skidt.
Avatar billede Sunny Novice
25. januar 2017 - 20:01 #8
Birdman

The departed

The darjeeling limited

Whiplash

What's Eating Gilbert Grape

The grand budapest hotel
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
28. januar 2017 - 17:31 #9
TAK for jeres GODE forslag ...
Avatar billede prox1 Forsker
22. februar 2017 - 17:42 #10
Spænding
The usual susspects
http://www.imdb.com/title/tt0114814/
epic!

Humor:
Alt med Leslie Nielsen :p

Fantasy
The Matrix 1-x

Tegnefilm
De utrolige
Toy-story

por
nå nej...
Avatar billede cool2have Novice
28. april 2017 - 11:16 #11
Jeg er helt enig med jakobdo - tegnefilm FTW.
Jeg er i det hele taget ret vild med disney, og har en del merchandise, hvis andre skulle være interesseret er det købt her https://www.only4kids.dk/maerker/disney.html

Dejligt forum!
Avatar billede Majo Praktikant
14. marts 2020 - 04:27 #12
Disney holder stadig og er kun blevet stærkere med Marvel. Vi købte lige en Elsa Disney Cykel til vores datter og en Spiderman cykel til vores søn hos dem her https://fedepriser.dk/shop/frontpage.html

Jeg ved ikke om de har et stort udvalg. Men ihvertfald var de billigst af dem vi kunne finde.
Så kigger mig og konen på gaven til os selv https://www.living-guide.dk/afbudsrejser/
Men i de her Coronatider er det vist for farligt at begynde at tænke på rejser indenfor de næste 6-8 uger desværre.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. marts 2020 - 13:03 #13
Tak Majo ...