Avatar billede hhaalloo Nybegynder
12. april 2002 - 11:42 Der er 18 kommentarer og
6 løsninger

A4 papir i pixels ?

Hej EKSPERTER,

er der nogle her som kan fortælle mig hvad et A4 papir måler i pixels ?

Jeg håber i kan hjælpe mig !

/hhaalloo.
Avatar billede Slater Ekspert
12. april 2002 - 11:43 #1
Det kan man ikke svare på. En pixels størrelse kommer an på opløsningen, så når Photoshop påstår at kunne er det kun et tilnærmet resultat.
Avatar billede hhaalloo Nybegynder
12. april 2002 - 11:47 #2
Hvor mange cm. er et A4 papir så ?
Avatar billede m-lab Nybegynder
12. april 2002 - 11:47 #3
72 dpi = 595 x 842
150 dpi = 1240 x 1754
300 dpi = 2480 x 3508
Avatar billede Slater Ekspert
12. april 2002 - 11:48 #4
21x29 cm cirka.
Avatar billede kjelkvist Nybegynder
12. april 2002 - 11:48 #5
Det afhænger af din valgte opløsning, der måles i dpi (dots pr. inch).
Denne kan du konvertere til cm og gange op med dine A4 mål (297x210)

regnestykket er derfor
dpi/2,54 * 29,7
dpi/2,54 * 21,0

Tue
Avatar billede Slater Ekspert
12. april 2002 - 11:49 #6
m-lab>> Det kan du heller ikke sige. Hvis det skal f.eks. printes, kommer det også an på printerens opløsning. Og hvis det bare er på skærmen, har skærmens størrelse meget at sige.
Avatar billede m-lab Nybegynder
12. april 2002 - 11:51 #7
21 x 29,7 cm
Avatar billede m-lab Nybegynder
12. april 2002 - 11:58 #8
Selvfølgelig kan jeg det.
Du kan da ikke sige at det er forkert at 72 dpi = 595 x 842...
Det er jo det der spørges om.
I mit svar ligger der samtidig en antydning af at det herefter kommer an på hvad der skal ske med det.
Avatar billede boris Juniormester
12. april 2002 - 11:59 #9
Mine oplevelser er:
Hvis du skriver ud på din egen printer fra f.eks. Photodraw eller andet, så brug cm. Det gør jeg med HP, og der er meget præcist.
Du kan indlejre grafik i f.eks. Word, så det passer nogenlunde til en A4-side. Men det suger plads.
Eller lade det fylde 100 % af bredden på en html-side og satse på, at browseren tilpasser til siden.
Avatar billede m-lab Nybegynder
12. april 2002 - 12:00 #10
Når du arbejder i photoshop arbejder du under alle omstædigheder i antalle af pixels per tomme, altså ppi og når du printer benyttes prikker(dots) per tomme altså dpi. Og derfor er der rent faktisk en god portion logik i at udskrive i 1/4 del af printerens opløsning som tommelfinger regler og ikke blot huske på 150 ppi, dette vil nemlig ikke give et optimalt billede hvis din printer printer i 150 dpi.

Her kommer et forsøg på en forklarring:

Det drejer sig om at give printeren mulighed for at levere et nuanceret billede. derfor bruger man 150 pixels per tomme til en printer der kan printe 600 prikker per tomme. På den måde bruger printeren 4 prikker på at definere en pixel og på den måde bliver billedet bedst!
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. april 2002 - 12:00 #11
viperine -> Undskyld, men hvornår har Photoshop sidst "påstået" det? ;) Det er rigtigt som m-lab siger.
Avatar billede hhaalloo Nybegynder
12. april 2002 - 12:02 #12
Jeg vil tage et Print Screen af en hjemmeside og så åbne den op i Photo Shop, det er derfor jeg skal vide hvor mange pixels en A4 side er, hvis jeg skal printe det ud !
Avatar billede Slater Ekspert
12. april 2002 - 12:06 #13
tino_bh>> Sådan cirka sidste gang jeg startede programmet. Alpeost!
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. april 2002 - 12:06 #14
Men når du tager et screendumb, så er det i 72 dpi. Men det afhænger af hvor stort billedet er i pixels, men det kan du alt sammen se i Image - Image Size i Photoshop.
Avatar billede m-lab Nybegynder
12. april 2002 - 12:07 #15
Når du tager prntscrn er størrelsen på dette afhængig af den opløsning din skærm har... F.eks. 800 x 600..!

I photoshop kan du tage image->image size, slå resample fra og ændre dpi størrelsen til den passer med papiret. Kvaliteten på printet er afhængig af den størrelse du vælger her.
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. april 2002 - 12:08 #16
Hvis du fortæller os hvor stort billede  er i pixels, så kan vi regne det ud.
Avatar billede jangb Nybegynder
12. april 2002 - 12:09 #17
Du *kunne* jo også bruge et program (som fx. ACDSee) hvor du bare kan printe dit screendump ud i "Fit to Page" størrelse?
Avatar billede m-lab Nybegynder
12. april 2002 - 12:09 #18
800 x 600 = 28,22 x 21,17 ved 72 dpi.
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. april 2002 - 12:12 #19
og 1024 x 768 = 36,13 x 27,09 cm ved 72 dpi.

Så der bliver du nødt til at gøre billedet mindre, for at få det hele med.
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. april 2002 - 12:16 #20
viperine -> Sorry, det var ikke for at formærne dig.
Avatar billede hhaalloo Nybegynder
12. april 2002 - 12:17 #21
968 x 613 pixels
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. april 2002 - 12:20 #22
Jamen så er den 34,15 x 21,63, hvis den er i 72 dpi.
Avatar billede Himbear Nybegynder
12. april 2002 - 12:24 #23
Så skal du i Image Size lave den om så den kan være på en A4. Hvis den skal fylde hele arket skal du:

Klikke Resample Image fra.
Sætte Width til ca. 27,5 (din printer har nok en margin på 1-1,2 cm hele vejen rundt).
Så kan den være der, men så skal du bare lige huske at printe ud i tværformat.
Avatar billede spe Nybegynder
13. april 2002 - 02:06 #24
Det er ikke rigtig hvad m-lab skriver om at man skal printe i en fjerdedel af sin printers opløsning for at få et nuancerede billede.
Det giver blot 4 pixels med samme farvenuance hvorimod et print med printeren opløsning på samme plads ville give mulighed for 4 pixels med forskellig farvenuance.
Afhænger meget mere af hvilken printertype det er om den arbejder med blæk eller farvepulver.

Med alle de accepterede svar er det lidt svært at se hvad der er det rigtige svar på dit spørgsmål.

Men som flere skriver kan pixels være af forskellig størrelse så du kan ikke regne pixel=mm eller cm.

Men i photoshop kan du i Image size se hvor stort dit billede er i cm.

Nederst i vinduet hvor du har angivelsen af hvor mange kb dit billede fylder har du mulighed for at klikke og så får du en tegning frem der viser hvor meget dit billede fylder på den papirstørrelse du har valgt i printerindstillingen.