Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
08. januar 2008 - 22:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

V Look up, et eksempel

Hej,
jeg har stillet dette spørgsmål, vedr. L look up. men mangler et eksem pel på V look up. http://www.eksperten.dk/spm/798259
Jeg har siddet og leget med det længe, og synes ikk rigtigt det virker
en der gider hjælpe?
mange tak
Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
08. januar 2008 - 22:22 #1
Hvad er forskellen egentligt om man srkvier SANDT ELLER FALSK i formlen?
Avatar billede jkrons Professor
08. januar 2008 - 23:10 #2
SANDT betyder, at dine data (opslagskolonnen) skal være sorteret i stigende rækkevfølge. Hvis du så leder efter fx 14 og dette ikke findes, men 12 gør, returneres den værdi, der står i returkolonnen ud for 12. Har du i stedet FALSK, behøvwer data ikke at være opslagskolonnen ikke at være sorteret. Søger du så efter 14 og det ikke findes, returneres #IT! #NA! på engelsk.
Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
09. januar 2008 - 18:24 #3
ok tak Jkrons - nogen der kan hjælpe med et Vlookup eksempel?
Avatar billede jkrons Professor
09. januar 2008 - 23:14 #4
Mener du VLOOKUPeller VOPSLAG? Du refererer ovenfor til L.LOOKUP, men den unktion findes så vidt jeg ved ikke. På dansk har du funktionerne (engelsk i parentes) LOPSLAG (VLOOKUP) og VOPSLAG (HLOOKUP).

Hvis du mener VOPSLAG er her et eksempel:

I A1 til D1 har jeg nogle navne, og i A2 til D2 nogle antal. Hvis jeg nu vil finde det antal, der passer til Ole, kan jeg lave denne:

=VOPSLAG(A3;A1:D2;2;FALSK)

Skriver jeg så Ole i A3 får jeg værdien for Ole.
Avatar billede jkrons Professor
09. januar 2008 - 23:16 #5
Mener du derimod VLOOKUP forudsætter dette at data står i Kolonner. I så fald har jeg navnene i A-kolonnen og antallet i B kolonnen og C3 skriver jeg så det navn, jeg vil finde antallet på. Så kan formlen se sådan ud.

=VLOOKUP(C1;A1:B4;2;FALSK)

I dette tilfælde indtastes Ole i C1.
Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
13. januar 2008 - 17:12 #6
Hej Jkrons,
jeg har nu prævet den VLOOKUP, men kan simplethen ikke få det til at virke! Kan du uddefinere?
Avatar billede jkrons Professor
13. januar 2008 - 17:31 #7
For at få VLOOKUP til at virke, skal du have data i mindst to kolonner. Den første er opslagskolonnen, dvs. den kolonne, hvor der skal findes en værdi. Den værdi som formlen returnerer, skal så komme fra en af de følgende kolonner.

Antag følgende kolonner

A  1  Ole
B  2  Svend
C  3  Georg
D  4  Hans

Idéen med VLOOKUP er nu, at kender du bogstavet i første kolonne, skal formeln returnere værdien fra 2. eller 3. kolonne. I eksemplet nedenfor står A i celle C3, B i C4 osv. Så området, der bruges hedder altså C3:E6. I A1 indtaster du den værdi, du vil finde i kolonne 1 i dit område (altså C-kolonnen, men dette er mindre intersssant). Formlen VLOOKUP kan nu bruges til at finde fx det navn, der står ud for en bestemt værdi:

=VLOOKUP(A1;C3:E6;3;FALSE)

Hvis du I A1 indtaster fx B, vil forlmen lede efter dette i områdets første kolonnne. Området er C3:E6. Hvis den finder etr B i første kolonne, vil den returere den værdi, der står ud for B i 3. kolonne, altså i dette tilfælde Svend.

Indholdet af formlen er altså:

VLOOKUP("Det, derskal ledes efter i områdets første kolonne";Det område, der skal ledes i og som indeholder returdata";N ummeret på den kolonne, der indeholder de data, som skal returneres;Angivelse af, om 1. kolonne i området er sorteret og om tilnærmede værdier skal returneres (FALSE=usorteret, tilnæmede værdier returners ikke- TRUE=Sorteret. Tilnærmede værdier returneres.)

Jeg håber at dette er forklaring nok. Ellers læg din e-mail adresse, så skal jeg sende et eksempel.
Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
15. januar 2008 - 21:12 #8
Sender du ikk lige et svar?
det hjalp nemlig meget :)
Avatar billede jkrons Professor
15. januar 2008 - 22:28 #9
Her er et svsr. Godt det hjalp :-)