Avatar billede arami1 Nybegynder
08. juli 2009 - 17:14 Der er 25 kommentarer

hvordan ser man windows skjulte filer med knoppix 5.1.1

Hej
Min stationær compaq pentium 4 computer er for nyligt gået ned. Når jeg starter windows xp op kan den hverken starte op i normal, fejlsikret eller de 2 andre tilstande. Derfor har jeg med en Knoppix 5.1.1 liveCD været i stand til at overføre mine billeder og filer over til en ekstern harddisk. Mit eneste problem er nu at jeg havde skjult en vigtig mappe med filer og billeder i windows xp, og dem kan jeg på ingen måde finde med Knoppix. Et andet problem er at i den skjulte mappes navn indgår et "æ".
Håber i kan hjælpe mig ?
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2009 - 17:32 #1
Hvis du har en extra disk/partition der er stor nok så lav en
dd partition_to_partition så kommer alt med
Avatar billede arami1 Nybegynder
08. juli 2009 - 17:47 #2
ved ikke om jeg har det. Altså på desktop står der at jeg har en sda1 og sda2, altså et C og D drev, hvis det er det du mener? Men jeg har en ekstern harddisk med 500 GB plads. Kan du prøve at forklare det lidt mere simpelt jeg er har først stifte kendskab med Knoppix i går :)
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2009 - 18:02 #3
Er den xterne disk tom ? har du evt. Skype med mikrofon?
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2009 - 18:07 #4
Helt generelt ville jeg forsøge at reparere XP -> klik på Start -> gå opad i menuerne -> Knoppix -> Root Shell -> og ber skriver du
ntfsfix /dev/sda1  -> enter og meld så tilbage hvad outputtet var, du laver en "slash" ved at trykke på bindestreg
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. juli 2009 - 08:36 #5
Du kan mounte disken med utf8 eller iso8859-1, så kan du se Æ.
Skjulte mapper på linux vises med . foran mappen. Så du burde kunne cd til den med

cd /min/xp/hd/.hemmeligmappe
Avatar billede arami1 Nybegynder
09. juli 2009 - 15:40 #6
Den siger fejl til det hele.
Mounting volume... Failed to startup volume: Invalid argument FAILED
Attempting to correct errors... FAILED
Failed to startup volume: Invalid argument
Volume is corrupt. You should run chkdsk.

Tror ikke min windows står til at redde, vil gerne geninstallere den hvis bare jeg kan få min sidste skjulte mappe overført til den eksterne.
Avatar billede arami1 Nybegynder
09. juli 2009 - 15:43 #7
lassebm: kan du forklare det lidt simplere, forstod ikke hvordan jeg skal mounte utf8 eller iso8859-1. Altså min skjulte mappe hedder "<mit navn> bærbar" da det er filer jeg har overført fra min bærbar før jeg solgte den. Hvordan skal jeg finde frem til den, når det er windows der har skjult den ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. juli 2009 - 15:53 #8
Jeg skal måske lige nævne at jeg ikke er sikker på at Windows's skjulte mapper opføre sig som "linux" skjulte mapper med et . foran mappen!

Jeg kan ikke huske kommandoen i hoved for at mounte med tegnsæt. Men det bruges som du sikkert nu kan gætte til at mounte f.eks. ntfs partition med korreket tegnsæt, så vi i DK f.eks. kan se ÆØÅ fra en windows partition.

Det kan være du har mere held med http://www.ubcd4win.com/
Avatar billede arami1 Nybegynder
09. juli 2009 - 16:26 #9
jeg har prøvet med ubcd4win, slax, ubuntu, nimblex og dappix. Ingen af dem gider at boote op, og Knoppix er den eneste der virker, så jeg håber der er en måde hvorpå jeg kan finde den skjulte mappe med Knoppix ?
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 16:32 #10
Prøv at bruge INSERT www.helgec.dk/insert.iso den virker ofte mere logisk en KNOPPIX
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 16:38 #11
"Ingen af dem gider at boote op" det skyldes måske at de ikke er korrekt brændt
Avatar billede arami1 Nybegynder
09. juli 2009 - 16:51 #12
jeg har brugt CDburnerXP til at brænde dem alle som ISO filer. Altså de booter op, men der kommer altid en fejl under boot, om at der mangler et eller andet. Har også lige brændt INSERT, og der kom en masse fejl, bl.a.:
cp: cannot create symlink ...
Segmentation fault
/linuxrc: cannot create /var/run/utmp: directory nonexistent
VFS: Cannot open root device "<NULL>" or unknown-block(8,6)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(8,6)

Ved ikke hvad jeg skal gøre? Kan kun boote op med Knoppix, og det er endda hvis jeg taster "Knoppix nodma" før boot, ellers giver Knoppix også fejl.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 16:59 #13
Prøv med insert "failsafe"
Avatar billede arami1 Nybegynder
09. juli 2009 - 17:06 #14
har jeg lige. virkede heller ikke... du sagde noget i starten med at flytte hele partitionen til en anden?
Altså jeg har en tom 500gb ekstern harddisk, og da jeg flyttede mine mapper ca. 30gb, så overførte jeg dem til en anden computer, og der kunne jeg ved at søge efter min skjulte mappe, som ligger indeni de mapper jeg overførte, finde en genvej til den, men den kunne ikke åbnes da windows ikke kunne finde indholdet i mappen. Altså filerne var åbenbart ikke blevet overført til harddisken da mappen var skjult.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 17:08 #15
Eller prøv  -> klik på Start -> gå opad i menuerne -> Knoppix -> Root Shell -> og her skriver du
mount /dev/sda1 /mnt/sda1  -> enter - virker det ikke så prøv
ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/sda1  -> enter
hvis du får skidtet mountet så
cd /mnt/sda1 -> enter
ls -> enter
og nu skal dine skjulte mapper være synlige
Avatar billede arami1 Nybegynder
09. juli 2009 - 17:14 #16
jeg prøver lige. håber så meget det virker :)
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 17:17 #17
Hvis du påtænker at overføre partitionen så gøres det med følgende kommando fra "root shell"

dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdb1 bs=4096 conv=notrunc,noerror

Denne kommando vil klone 1. partition fra kildedisk til 1. partition på destinationsdisken - du skal naturligvis bruge de korrekte betegnelser og partitionen på destinationsdisken skal være oprettet og mindst samme størrelse som kildepartitionen
Avatar billede arami1 Nybegynder
09. juli 2009 - 17:28 #18
altså de 2 første kommandoer virkede ikke, da den siger at NTFS er uren osv.
Den sidste kommando virkede og jeg kan nu se en liste med en masse mapper. Men den skjulte mappe jeg søger ligger indeni en mappe som ligger indeni en af de mapper jeg har fået vist på listen nu. jeg fortsatte din kommando ved at skrive den næste mappe osv, og kommer så ind i den mappe hvor min skjulte mappe burde ligge, men den er der ikke, og jeg er 100% sikker på den ligger der, så jeg har ikke fået knoppix til at vise windows skjulte filer endnu...
Avatar billede arami1 Nybegynder
09. juli 2009 - 17:29 #19
jeg ved ikke hvordan man opretter en partition på min eksterne harddisk, og det lyder meget svært til at jeg kan finde ud af det. Er der virkelig ikke en sidste udvej ?
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 17:32 #20
Og jeg er helt sikker på at du får vist m appen fra "root Shell" vedr. partition, du opretter blot partitionen fra din Windowsmaskine og sætter disken tilbage
Avatar billede arami1 Nybegynder
09. juli 2009 - 17:36 #21
forstår ikke din sidste kommentar. kan du være sød at uddybe lidt. Altså den maskine hvis windows er brudt sammen er XP og den maskine som jeg skriver fra nu har VISTA, bare som lidt ekstra oplysning til dig, hvis det kan hælpe :)
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 17:53 #22
OK! så opret partitionen på den Xterne med Vista hvis der ikke allerede er en partition
Avatar billede arami1 Nybegynder
09. juli 2009 - 18:41 #23
Der sker intet når jeg skriver kommandoen for kloning af partition til partition. Har prøvet 3 gange nu, og genstartet Knoppix også. Når jeg skriver kommandoen bevæger den røde firkant sig bare til linjen nedenunder, og jeg kan skrive en ny kommando. Der kommer ikke engang en fejl om at kommandoen er ugyldig eller noget? Kommandoen gør bare hele mit system rigtig langsomt...
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2009 - 19:09 #24
Jeg vil æde min gamle hat, med eller uden persille på at den kommando virker. Du laver en fejl et sted, prøv at skrive kommandoen
fdisk -l  -> enter
og skriv så outputtet herind, jeg er først ved computeren efter 20:15
Avatar billede arami1 Nybegynder
26. juli 2009 - 22:10 #25
sorry,har været på ferie i 14 dage så er først tilbage ved en com idag. Jeg har lige prøvet fdisk -l og outputtet er:

Device boot        Start        End      Blocks  Id    System

/dev/sda1            1        512    3870688+  b    W95 FAT32
/dev/sda2 *        513      20672  152409600    7    HPFS/NTFS

Ekstern harddisk:

Device boot        Start        End      Blocks  Id    System
/dev/sdf1            1      60802  488384512    7    HPFS/NTFS