BP-boreplatform var ramt af it-problemer

Den ulykkesramte olieboreplatform Deepwater Horizon var gentagne gange ramt af Blue Screen of Death på overvågningscomputer. Det viser et nyt vidneudsagn.

Artikel top billede

Computerworld News Service:
Den ulykkesramte olieboreplatform Deepwater Horizon, som i april eksploderede og sank i den Mexicanske Golf var angiveligt ramt af it-problemer.

Forud for ulykken i april var en computer, som blev brugt til at overvåge boringerne nemlig frosset og ramt af den såkaldte Blue Screen of Death, som optræder i Windows-miljøer, når maskinen er ramt af en alvorlig fejl.

Det fortalte Michael Williams, ledende elektroniktekniker ombord på Deewater Horizon i et vidneudsagn under et forhør hos Forbundsrepublikken fredag.

Ifølge chefteknikeren var platformens sikkerhedsalarm almindeligvis blev sat i bypass-mode, for at undgå at vække boresjakket ved alarmer midt om natten.

Ifølge Michael Williams ville et computerstyret kontrolsystem stadig logge høje gasforekomster og brand, men det ville ikke udløse sirener, som blandt andet New York Times også har rapporteret.

Frøs jævnligt fast med blå skærm

Michael Williams fortalte desuden, at han fem uger før eksplosionen den 20. april, var blevet tilkaldt for at tilse en computer, som overvågede og kontrolledere boringen.

Maskinen havde i månedsvis været frosset fast i, hvad han og resten og sjakket kaldte Blue Screen of Death.

"Den blev bare blå, og du kunne ikke få noget data gennem den," sagde Michael Williams fredag følge New York Times.

Mens maskinen var frosset, var det ikke muligt at tilgå vigtig information om, hvad der foregik i oliebrønden.

Michael Williams, der har lagt erstatningssag an mod Transocean - virksomheden, der ejer Deepwater Horizon og som var lejet af BP til at bore i selskabets felter - vidnede foran et føderalt panel i New Orleans. En række ansatte og ledere fra BP og Transocean er efter ulykken blevet afhørt af statslige efterforskere.

Michael Williams overlevede eksplosionen og den efterfølgende brand ved at springe i vandet. Han har ikke identificeret styresystemet på den fejlramte computer, men Blue Screen of Death er en almen kendt frase brugt til at beskrive et nedbrud i et windowssystem.

Microsoft har ikke svaret på en henvendelse om en kommentar til Michael Williams vidneudsagn, ligesom Transocean ikke har svaret på email-forespørgsler.

Ulykken den 20. april kostede 11 mennesker livet og førte til et måneder langt olieudslip i den Mexikanske Golf.

Oversat af Rune Pedersen

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S