Dansk SAP-boss: Vi bryder markedet op

Computerworld har talt med SAP's danske topchef, Jim Hagemann Snabe, om fremtidens opbrud i it-markedet. Læs interviewet her.

Artikel top billede

Foto: Joe Wallace (Foto: © 2010 Joe Wallace. All Rights Reserved. /)

Opbrud i markedet.

Så klar er udsigten for Jim Hagemann Snabe, der er den ene af softwarehuset SAP's to topchefer. Også kaldet co-CEO.

Ret forude ser han teknologiændringer, der vil forandre virksomhedernes it-anvendelse i samme omfang, som client/server-arkitekturen tidligere har gjort det.

Opbruddet drives af in memory-teknologi og on demand-løsninger leveret fra de store datacentre, som også bliver en vigtig del af SAP's fremtidige udvikling. Derfor bliver den traditionelle partnerstrategi også en del af opbruddet, mener Jim Hagemann Snabe.

Men udsigten skræmmer ikke kaptajnen. Tværtimod er Jim Hagemann Snabe i gang med at styre SAP ind midt i opbruddet og vinde den sejlads. For som alle andre topchefer elsker han at vinde og især konkurrenceformen i sejlsport tiltaler ham.

Rigtig konkurrenceform

Derfor er det heller ikke overraskende, at interviewet med Computerworld foregår i Kaløvig Havn nord for Århus, hvor Jim Hagemann Snabe har valgt at bruge en feriedag sammen med familien på én særlig sejlsportsbegivenhed.

I dagene frem til 5. august finder 2010 SAP 505 World Championship nemlig sted ude i Århusbugten.

"SAP var jo Formel 1-sponsor. Det er bare ikke så godt for imaget, når man gerne vil signalere bæredygtighed," siger Jim Hagemann Snabe og fortsætter:

"Konkurrenceformen i sejlads er ekstrem interessant, fordi der er et kontinuerligt behov for at analysere og lægge strategi. Det skaber et behov for planlægning og realtidsdata, og så bliver det pludselig meget oplagt, hvorfor netop sejlsport er så interessant for SAP."

Den lille bådehavn er fuld af SAP i disse dage. Inde på land gør masser af bannere og merchandise det klart, hvem sponsoren er. Og ude på vandet er den 66-årige medstifter af softwaregiganten Hasso Plattner i den lille 505'er denne søndag formiddag nummer 28 i sejladsen sammen med sin amerikanske makker.

Ideen om in memory

For knapt to måneder siden var Hasso Plattner en af nøgletalerne på SAP's årlige brugerkonference. Her fastholdt han i over en time tilhørerne med sine håndtegnede plancher om, hvorfor in memory-teknologien vil gøre databasen overflødig, når data i stedet behandles direkte i memory.

SAP's nærmeste konkurrent er softwarehuset Oracle, som med mangeårigt afsæt i databasen nu breder sig til forretningssoftware. Oracle-stifteren Larry Ellison mener ifølge The Economist, at tanken om in memory og den nye database er for wacko eller langt ude

"Vi vil ikke konkurrere på databaser. Vi mener bare den forsvinder - den relationelle slags. In memory-teknologien gør databehandling så meget hurtigere, at det vil ændre it-anvendelsen på samme måde, som client server-arkitekturen har gjort det," siger Jim Hagemann Snabe.

Sådan kommer der fart på

"Udvikling med in memory-teknologi skal gerne gå så hurtigt som muligt. Men teknologien skal selvfølgelig bruges. Ellers er det jo bare en idé," siger Jim Hagemann Snabe.

Han understreger, at SAP i dag har produkter på markedet, der udnytter teknologien. I fredags frigav softwarehuset en længe ventet ny version af den meget omdiskuterede Business by Design-service, som er SAP's on demand-løsning til små virksomheder, der benytter løsningen som en service over internettet.

"On demand giver os mulighed for selv at sætte turbo på udnyttelsen af in memory-teknologien. Nu har vi været et par generationer af on demand-løsninger igennem og tredje generation bliver baseret på in memory-teknologi," siger Jim Hagemann Snabe, der - inden han blev co-CEO i februar - var chef for SAP's udvikling.

Kunderne enige

"Et andet vigtigt element i den udvikling er, at vi kan levere innovation til kunderne, uden at de skal lukke deres nuværende system ned eller skal bruge tid på at opgradere. Siden februar har jeg besøgt mere end 100 kunder og beskeden har været ens:"

"Vi driver vores forretning på SAP-software. Vi har brug for kontinuert innovation i vores SAP-system, men vi ønsker ikke at bruge tid på at opgradere."

Derfor mener Jim Hagemann Snabe også, at det er helt afgørende, at SAP driver egen cloud-løsning - altså datacentre, der kan behandle og gemme kundernes data. Her får softwarehusene nemlig mulighed for at udvikle og levere på den nyeste teknologi.

Opbrud i branchen

Men han erkender også, at denne mulighed skaber et stort opbrud i branchen. Softwareleverandørernes traditionelle partnerstrategier vil ændre sig markant, ligesom SAP's egentlige konkurrenter vil blive andre end Oracle og Microsoft.

"Vores fremtidige konkurrenter bliver de nye on demand-leverandører. Kunderne kan jo vælge at sætte mange forskellige services sammen i en on demand-verden," siger Jim Hagemann Snabe.

"Men vores fordel er den konsistens i foreksempel arkitekturudvikling og datamanagement, som SAP-produkterne har i den model. Det betyder mindre fokus på middleware til at binde applikationerne sammen og dermed forenkling for kunden eller on demand-leverandøren."

Volumen gør en forskel

"Det betyder også, at volumen gør en forskel. For selvom en lille leverandør i princippet kan etablere sig og konkurrere på lige fod, så er størrelse og volumen afgørende for at køre en lønsom on demand-forretning," siger han.

Dermed ændres udgangspunktet for partnermodellen også. Partnere skal kunne levere andet og mere end projektformering og implementering. Jim Hagemann Snabe peger på teleselskaber som eksempler på nye partnere, der kan bruge SAP-applikationer som afsæt for leverance af produkter og serviceydelser.

Partnerudfordring

"Vi vil opleve et opbrud på partnersiden. Det er en udfordring, men vi vil stadig være ligeså loyale overfor vores partnere," siger Jim Hagemann Snabe.

Han erklærer sig enig med Microsoft-topchefen Steve Ballmers opfordring fra Microsofts World Partner Conference sidste år:

"I det lange løb ligger forretningsmuligheden i at levere værdi i forbindelse med de hostede standardløsninger. Og så må vi bare konstatere, at hvis man ikke kan lide forandring, så er it-branchen nok ikke det rigtige sted at være," sagde Steve Ballmer dengang.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird