Artikel top billede

Sådan vil Intel spinde guld på McAfee

ComputerViews: Du kan kun optimere hardwaren, hvis du kontrollerer softwaren.

ComputerViews: Det har krævet tilløb i Intels bestyrelseslokale at nå frem til beslutningen om at gennemføre selskabets største opkøb nogensinde og lægge gigantiske 45 milliarder kroner på bordet for sikkerhedsselskabet McAfee.

Alligevel har der ikke været så meget at rafle om. Håbet er nemlig, at købet kan være den store rambuk, der kan hamre Intel godt og grundigt ind på markederne for mobile apparater - og ikke mindst embeddede systemer.

Det er markeder, hvor Intel hidtil har haft svært ved at manifistere sig - og det i en tid, hvor det netop gælder om at tilkæmpe sig en position på disse markeder, som står til at eksplodere med massive vækstrater i de kommende år.

Hvor er sammenhængen?

Umiddelbart er der ikke meget sammenhæng mellem en chipproducent, der endda ikke sælger pc'er eller mobiltelefoner til slutkunder, og en producent af sikkerhedssoftware og sikkerhedsløsninger.

Ræsonnementet er imidlertid, at betydningen af digital sikkerhed vokser i markedet. Kunderne vil have sikre produkter, der nemt og uden besvær kan beskytte dem mod malware og hackere - ikke mindst, fordi flere og flere apparater forbindes til internettet.

Det er her, at Intel ser de store muligheder.

Opløbet vil på sigt kunne betyde, at Intel vil bygge sikkerheds-teknologier direkte ind på selskabets chips, der altså i sig selv dermed vil blive et sikkerhedsprodukt. Det vil kunne give Intel en markant konkurrencefordel i forhold til selskabets konkurrenter.

Mobil-markedet i sigte

Det primære mål i Intels sigtekorn er imidlertid det hastigt voksende marked for chips til avancerede mobile apparater, som Intel tidligere har bedyret en ekspansion på til næste år.

Dette marked domineres i øjeblikket af Arm Holdings, og det er Intels håb, at implementeringen af McAfees sikkerhedsteknologier vil gøre Intels tilbud på området så attraktive, at de vil blive valgt fremfor konkurrenternes produkter.

Det vil ske, fordi Intel med købet af McAfee får mulighed for at kontrollere softwaren i en grad, så det bliver muligt at optimere og perfektionere selskabets hardware til at udnytte softwaren bedst muligt.

Derfor vil det kunne tage flere år

Det er dog en proces, der kan komme til at tage lang tid.

Det er en kompliceret affære for chip-designere at programmere, udvikle og implementere ændringer i silicium.

Det kan dermed sagtens komme til at tage flere år, inden McAfee-opkøbet kommer til at slå igennem i Intels produkter.

Sikkerhed er kommet for at blive

Det er dog altid en begyndelse.

Sikkert er det, at Intel med opkøbet sender et klart signal til konkurrenterne om, at sikkkerhed vil blive et tungt konkurrenceparameter på fremtidens chipmarked, der vil have vægt på de mobile apparater.

Det må regnes for givet, at Intels konkurrenter nu overvejer at gå i selskabets fodspor med parallelle opkøb af sikkerhedsselskaber.

Det gælder ikke mindst hovedrivalen AMD, der dog næppe har råd til at købe det mest oplagte og det tungeste sikkerhedsselskab på markedet netop nu, Symantec, men som må formodes at kigge i retning af andre og mindre sikkerheds-selskaber.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere