Artikel top billede

Mobil business intelligence tjekker rengøringen

Tema: Johnson Controls har prøvekørt et BlackBerry-baseret BI-værktøj til at overvåge og håndtere vedligeholdelsesbehovet for en af de større butikskæder i USA.

Computerworld News Service: Ønsket om bedre kundeservice var en drivende faktor for implementeringen af mobil BI hos Johnson Controls, fortæller Robert C. Weisman, som er senior manager hos den Milwaukee-baserede virksomhed.

Johnson Controls har prøvekørt et BlackBerry-baseret BI-værktøj, som er designet til at hjælpe regionale chefer med at overvåge og håndtere vedligeholdelsesbehovet for en af de større butikskæder i USA.

Johnson har en serie benchmarks, der bruges til at skabe månedlige rapporter om ting som rengøringsniveauet i butikkernes lobby, vinduer og gulve, forklarer Stephen Weisman, der ikke vil afsløre, hvilken butikskæde, der er tale om.

Plejede at bruge pen og papir

Før i tiden gennemførte Johnsons 72 distrikt-supervisorer og seks regionale managere samme overvågning med pen og papir, og skrev pointene ned, efterhånden som de inspicerede forretningerne.

Senere ville de lægge informationerne ind i deres bærbare computere ved hjælp af Open Text Corp.'s enterprise content-management system, der tidligere var kendt under navnet LiveLink.

Hvis en butik ikke levede op til standarden, skulle manageren finde de gamle rapporter frem for at finde frem til ujævnheder i pointscoren. Derefter skulle de gennemføre en opfølgende undersøgelse for at se, om problemet var blevet løst, hvorefter de igen skulle skrive deres opdagelser ned på almindeligt papir, lægge det ind på den bærbare og så tjekke scoren igen.

Lægger data ind på stedet

Under det pilotprogram, der blev indledt i april, kan seks distrikt-supervisorer lægge data direkte ind på deres BlackBerry's, mens de besøger butikken. Informationerne kommer ind i Open Texts content manager via Acuate Corp.'s open source-baserede Eclipse BIRT (Business Intelligence and Reporting Tools)-system og bliver fremvist via Webalos Mobile Dashboard.

De data, der bliver samlet om en specifik forretning, bliver automatisk sendt ind i Open Text, hvorefter de kan sammenlignes med butikkens tidligere score og med resultaterne fra tilsvarende forretninger i kæden over hele landet.

"Vi kan se resultaterne for en enkelt forretning i forhold til resten af distriktet, i regionalt og i nationalt perspektiv," forklarer Stephen Weisman.

Det er desuden muligt at se resultaterne i detaljer, så managerne kan holde øje med, om leverandørerne kun gør en minimumsindsats for at opnå den score, der skal til for at bestå undersøgelsen.

Læs også:
Nu kommer business intelligence til din smartphone

Sådan styres lufthavnen med business intelligence

Nu kommer alle de mobile BI-applikationer

Skal blive et "super-instrumentbræt"

Indgangene til butikkerne er for eksempel notorisk svære at gøre rene, men et dårligt resultat på det område er ikke i sig selv nok til at dumpe i undersøgelsen - og det kunne måske betyde, at rengøringsfirmaerne kunne fristes til at være mindre omhyggelige i rengøringen af indgangspartierne, hvis de ved, at det alligevel ikke betyder det store for det samlede resultat.

I dag kan Johnsons inspektører med det samme se, om indgangspartierne har en konsekvent dårlig score og dermed tage hånd om problemet.

Stephen Weisman fortæller, at pilotsystemet har håndteret opgaven, præcis som han håbede, og at Johnson Controls regner med at udrulle systemet i august til, blandt andre, alle distrikt-supervisorer og regionale managere i de forskellige virksomheder.

Efter udrulningen er hans mål at udvide funktionerne i den mobile applikation, så det kan blive et "super-instrumentbræt", der kan tilbyde supervisorerne rapporter ikke bare om rengøringen, men også om vareudstillinger og ultimativt om hele forretningens samlede miljø, herunder ventilationssystemer, kloaksystemer og lignende.

Stephen Weisman fortæller, at Johnsons ikke behøvede at bruge mange penge på at få applikationen til at virke - medarbejderne havde allerede BlackBerries til e-mail, og virksomheden anvendte i forvejen Open Text.

Det var kun instrumentbrættet Webalo, der var nyt, og Stephen Weisman forklarer, at en 100-seat-plus-server-licens kun koster "en brøkdel" af det, han i forvejen bruger på udvikling af Open Text.

Skal stadig udvikles

Stephen Weisman fortæller, at managerne ikke kan gennemføre lige så mange handlinger med tallene på deres mobiltelefoner, som de kan på deres bærbare computer, men han regner med, at det med tiden vil ændre sig.

"Jeg tror ikke, der vil findes bærbare computere om fem til 10 år, i hvert fald ikke i den form, de har i dag," siger han. Selv om han bemærker, at en BlackBerry har sine begrænsninger som applikationsplatform, siger han: "Det er ikke telefoner, det er håndholdte computere."

En stor udfordring for mobil BI er, at resultaterne er svære at måle. Dieter Steinmann mener ikke, at han kan fastsætte den økonomiske værdi af Fraports applikation. Det faktum, at systemet er i brug, er nok den bedste indikator for, at det er et succesfuldt værktøj, mener han.

"Den slags applikationer giver bløde fordele," siger Manoj Prasad. Men han siger alligevel, at trods det uhåndgribelige ROI, så vil mobile BI-applikationer blive uomgængelige værktøjer til produktivitetsforbedringer.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læs også:
Nu kommer business intelligence til din smartphone

Sådan styres lufthavnen med business intelligence

Nu kommer alle de mobile BI-applikationer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere