Artikel top billede

Ubrugte applikationer koster virksomheder millioner

Ny undersøgelse viser, at mange virksomheder ligger inde med it-applikationer, der aldrig benyttes, men til gengæld påvirker driften og belaster økonomien.

Computerworld News Service: Virksomheder verden over spilder masser af penge på applikationer, der ligger ubrugte hen. Det viser en ny undersøgelse med interviews af ledende it-medarbejdere.

De største virksomheder vurderer selv, at de har tabt mange millioner på den måde.

Virksomheden Informatica, som beskæftiger sig med dataintegrations-software, har fundet frem til, at 81 procent af de adspurgte it-medarbejdere, som kommer fra hele Europa, mener, at der findes ubrugte applikationer og data i deres virksomhed.

Den slags kan komme til at koste rigtig mange penge for virksomheden, når udgifterne til it-ressourcer, strøm og management-tid skal dækkes.

75 procent af it-medarbejderne i undersøgelsen fortæller, at deres virksomhed lægger hus til applikationer, som ikke er blevet brugt i mindst tre år. Blandt de virksomheder repræsenterer den ubrugte software gennemsnitligt en fjerdedel af det samlede antal applikationer.

Problemet er specielt udtalt i virksomheder med mere end 1.000 medarbejdere. I visse tilfælde bliver udgifterne til de ubrugte applikationer vurderet til at nå op på næsten 20 millioner kroner om året.

Informatica fandt desuden frem til, at 86 procent af de adspurgte i undersøgelsen mente, at it-systemet ville køre mere effektivt, hvis de ubrugte applikationer blev fjernet.

Salg og marketing går egne veje

Undersøgelsen bestod af interviews med mere end 600 ansatte inden for it, salg og marketing og kunne desuden konkludere, at salgs- og marketingsafdelingerne har en tendens at gå uden om it-afdelingen og installere nye applikationer og software i de eksisterende systemer.

Næsten halvdelen (46 procent) af it-medarbejderne fortalte, at de ubrugte applikationer får lov at blive liggende i systemerne for det tilfælde, at der skulle blive brug for dem på et senere tidspunkt, og de mulige compliance-problemer spiller desuden en stor rolle for 26 procent af de adspurgte i forhold til beslutningen om ikke at fjerne de gamle applikationer.

Informatica har hyret virksomheden Dynamic Markets til at gennemføre interviews med over 300 it-professionelle og 300 ledende medarbejdere inden for salg og marketing. Respondenterne var alle på mellemlederniveau eller derover, og virksomhederne havde alle mindst 250 medarbejdere.

Mark Seager, som er teknologi-chef hos Informatica, fortæller:

"Selv om næsten en tredjedel af de it-professionelle ikke kan se nogen fordele ved at fjerne de ubrugte applikationer fra systemet, så passer det simpelthen ikke. De fylder op i netværket, hvor de kommer til at virke som en stopklods for andre applikationer, ligesom de koster penge, som aldrig vil komme til give reel forretningsværdi."

Analysehuset Gartner opfordrede for nylig til at få indført grundlæggende rettigheder for it-kunder, som blandt andet skulle inkludere retten til på hvilket som helst tidspunkt at afbryde support til ubrugte software-produkter.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




IT-JOB

Politiets Efterretningstjeneste

Netværks- og/eller firewallspecialister i PET

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

SAP Project Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere