Læs også: IBM går efter mobile BI-brugere med Cognos 10
Bedre understøttelse af mobile enheder og bedre muligheder for at samarbejde om data.
Det var to af overskrifter, da IBM tidligere på ugen lancerede Cognos 10, selskabets BI-løsning, på en stor konferende i Las Vegas.
I salen blandt tusindevis af IBM-kunder sad også IDC's danske BI-analytiker, Brian Troelsen.
Mobile platforme
Han kunne blandt andet konstatere, at IBM i lighed med mange andre spillere i BI-industrien har set lyset i at føre BI-værktøjerne over på de mobile platforme.
"Jeg må indrømme, at jeg synes, der er en del "nu skal vi også have et mobilt interface" typisk rettet mod iPhone/iPad- brugerne, men selvfølgelig også på andre platforme som Android og Windows mobile," skriver han per mail til Computerworld fra ørkenstaten.
"Men vi kan i hvert fald se på vores research, at mobil adgang til ERP-systemer og lignende er noget af det, der kommer nederst på ønskelisten, når vi spørger CIO's. Det er mere de simple ting som god adgang til mail og kalender, der er i fokus. Så jeg er nok lidt skeptisk overfor dette," fortæller han.
Gode og dårlige ting ved mobil BI
Brian Troelsen peger dog samtidig på, at IBM viste nogle eksempler, hvor medarbejderne i marken bruger de mobile løsninger.
"For eksempel kan forsikringsagenter, der er ude hos kunden, tage billeder og noter af den event, der er nu er sket i en speciel IBM-løsning, og systemet kan så komme med en vurdering af skadesomfang, men også et element af "fraud detection." Denne type løsninger er nok mere interessante."
Hans vurdering er dog, at der stadig er mange udfordringer forbundet med at føre BI-appliaktionerne over på de mobile enheder.
Eksempelvis er interfacet typisk ikke ligeså godt, som det interface, man kender fra den almindelige computer. Samtidig spiller batterri-tiden på en smartphone også ind, ligesom sikkerheden fortsætter med at være en udfordring hos it-cheferne.
Læs også: IBM går efter mobile BI-brugere med Cognos 10
Ingen IBM-revolutioner
Læs også: IBM går efter mobile BI-brugere med Cognos 10
IBM købte virksomheden Cognos i 2008 for 26 milliarder kroner.
Siden har Big Blue arbejdet på at få det fulde udbytte af den investering, og ifølge Brian Troelsen fra IDC er selskabet på rette vej.
"Den største styrke er nok, at Cognos nu bliver fuldt integreret med andre IBM-systemer, og IBM vil være i stand til at kunne lave en lang række vertikale løsninger, samt at IBM har langt nemmere ved at nå bredt ud til kunderne, end Cognos alene ville kunne," vurderer Brian Troelsen.
"Hvis man tager hele suiten med, er IBM nu godt polstret til at angribe de mere traditionelle BI-leverandører som SAS, når de får styr på integrerede løsninger med Cognos og SPSS, samt de bagvedliggende systemer som Infosphere."
Ingen IBM-revolution
Adspurgt om IBM's svagheder peger Brian Troelsen på, at han på konferencen i Las Vegas "ikke så så meget revolutionerende nyt omkring produktet, når jeg tænker på de generelle trends, jeg ser i markedet for BI."
Her peger han specifikt på mobil BI, cloud/SaaS-løsninger, In-memory, Social analytics og Predictive analytics.
Alt sammen er noget, der er med i den nye Cognos, men altså ikke afgørende anderledes end det, konkurrenterne har på hylderne, vurder Brian Troelsen.
Han fortæller, at BI-markedet i 2010 er "yderst fornuftigt og kommet meget godt igennem krisen."
"Angående konkurrencen, så tror jeg, at vi stadig vil se, at de små og agile aktører som Targit og Qlikview vil have deres nicher i markedet. Blandt de store og lokalt vil jeg nok også pege på SAP Business Objects, SAS og Microsoft."