DanID betaler dyre lærepenge hver eneste måned

Hver måned siden introduktionen har DanID betalt bod til Staten for ikke at overholde oppetider eller svartider eller support på NemID

Artikel top billede

Den omdiskuterede fælles logon-tjeneste NemID har hver måned siden introduktionen i juni kostet leverandøren DanID en bod til Staten.
 
Det skyldes, at DanID enten på grund af for meget nedetid eller problemer med support og svartider ikke har overholdt kontrakten med Staten.
 
Det fortæller Palle H. Sørensen, der er leder af center for digital signatur hos IT- og Telestyrelsen.
 
"De er ifaldet bod i alle fire måneder," siger Palle H. Sørensen.  
 
Svartider og support driller mest
Han fortæller, at det i en enkelt måned dog kun har været kravet om oppetid på 99,9 procent, som har været svær at nå for DanID, og det drejer sig om juni.   
 
"Det har primært været svartider og support, der har været inde i billedet," siger Palle H. Sørensen.

Palle H. Sørensen har tidligere forklaret, at DanID's eventuelle bod bestemmes af en kompliceret model, som blandt andet ved hjælp af supporttider og svartider afgør, om NemID har levet op til servicemålene i kontrakten. Hver måned resulterer regnskabet i en driftsrapport.  
 
"I august var boden primært baseret på svartid, da det var denne parameter, som vægtede højest," siger Palle H. Sørensen.    
 
Bodens størrelse ukendt
Han fortæller, at han ikke vil kommentere bodens størrelse, men slår fast at der er et loft over, hvor meget DanID kan risikere at skulle tilbagebetale. Man kan således ikke forestille sig, at boden kan udligne de 2,6 millioner kroner, staten betaler firmaet om måneden for drift af NemID.
 
Palle H. Sørensen vil ikke gætte på, om også oktober udløser en bod fra DanID på grund af problemer med NemID.
 
Det vil han vente med at kommentere, til den nyeste driftsrapport ligger klar efter en uges tid.
 
"Skiftedato er den 31.10. Men så skal der laves en rapport og regnes lidt. Så der går typisk en lille uges tid, før vi får rapporten," siger Palle H. Sørensen. 
 
Forventer bedre drift
I er ved at rulle NemID ud. Det er en meget stor opgave. Havde I kalkuleret med så mange nedbrud?  
 
"Vi ved jo, at store nye systemer altid har nogle små børnesygdomme, og dermed også små-nedbrud. Nu har det jo været forskellige årsager til nedbrud. Hvis det var det samme, som skete hver gang, så ville jeg nok havde været mere bekymret. DanID lærer forhåbentlig af det her. Og det vil sige, at vi må forvente, at vi fremover får en langt bedre driftstid," siger Palle H. Sørensen.  
 
Er det et antal fejl, man måtte forvente, eller er det overraskende mange? 
 
"Vi forventede 99,9 procent oppetid per måned, som vi har indgået en aftale med DanID om. Og vi har jo ikke haft forventning om, at vi skal have bod, vi har haft forventning om, at vi har et højt serviceniveau," siger Palle H. Sørensen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Aarhus C

    Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

    Få inspiration fra spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger it-supporter til Lokal IT-Servicecenter Svanemøllen

    Københavnsområdet

    Politi

    It-arkitekter til Rigspolitiet

    Københavnsområdet

    Danoffice IT

    Forretningskonsulent til ERP- og Procesteamet

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Oleksandra Kolesnyk som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med uddannelsen, da hun startede den hos Bestseller i Spanien - hun viderefører den nu hos netIP. Nyt job
    Iver har pr. 1. september 2025 ansat Marie Windekilde som Head of Cybersecurity Advisory. Hun skal især beskæftige sig med ledelse af konsulenter inden for cybersikkerhed. Hun kommer fra en stilling som Chief of Branch hos Forsvarets Efterretningstjeneste. Hun har tidligere beskæftiget sig med sikkerhed i forsvaret i mange år. Nyt job