Opråb til CIO'en: Glem it-drift - her er din nye opgave

CIO'en vil snart slippe virksomhedens it-drift helt. Kan han trylle teknologier sammen på nye måder, vil hans lykke være gjort.

Artikel top billede

Analysehuset Gartners store ITXpo løber i disse dage af stablen i sydfranske Cannes med deltagelse af flere tusinder it-ledere fra hele Europa.

Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.

Cannnes, Frankrig: "Forstyr mig ikke med trivielle spørgsmål om virtualisering og voip. Just do it! Så kan vi snakke om forretning og produktudvikling."

Sådan lød den kontante besked fra Terry Kline, efter han for et års tid siden tiltrådte som CIO for et af verdens helt store selskaber, amerikanske General Motors.

Siden har han placeret sine it-folk direkte i virksomhedens afdelinger, så der i dag sidder it-folk i selve bil-udviklingsafdelingen og i salgsafdelingen.

Hans tilgang afspejler meget godt den nye virkelighed, som it-direktørerne i verdens virksomheder bevæger sig i.

Deres rolle er under hastig forandring, og deres fokus skal helt væk fra drift af backoffice-funktioner og helt over på forretningen.

Sådan lyder budskabet på analysehuset Gartners store ITXpo, der i disse dage løber af stablen i sydfranske Cannes med deltagelse af flere tusinder it-ledere fra hele Europa.

Det gælder ikke mindst blandt de førende danske CIO'er, der mærker denne bevægelse på deres egne jobfunktioner. Det kan du læse mere om her.

Direkte gevinst for forretningen

For CIO'en gælder det nu de ting, der kan berige forretningen.

Og her er det ikke løsningen at tænke i traditionelle CIO-baner om rå drift, mener Gartner-analytiker Nick Jones.

"CIO'ens nye rolle er at bringe teknologierne sammen og have blik for at fusionere teknologier, der tilsammen kan understøtte forretningen," siger han.

Af nye teknologier med potentiale for virksomhederne nævner Gartner blandt andet kombinationen af de voldsomt populære sociale software-tjenester som YouTube, newsrooms, chatlines og Facebook med business intelligence.

Venner styrer indkøbene

De sociale sites spiller en større og større rolle i forbrugernes indkøbsvaner - både når det gælder brede konsumvarer, men i stigende omfang også mere snævre og professionelle indkøb som it-systemer, hvor anbefalinger, kritik og hands on-beretninger fra de sociale venner kan have stor indflydelse på købsbeslutningen.

For producenten, der gerne vil sælge noget, er det i dag imidlertid næsten umuligt at analysere de enorme mængder data på nettet, selv om alle mennesker efterlader et tydeligt aftryk, når de er på nettet, som mange virksomheder drømmer om at kunne læse og udnytte kommercielt.

Problemet for dem er imidlertid, at aftrykkene er vildt ustrukturerede. Og enormt store. Og begravet i mange formater som video, podcasts, søgemaskiner, blogs, sociale sites og mange andre steder.

Derfor er de i dag stort set uanvendelige.

"Data kommer i ustyret form i så enorme mængder, at man er nødt til at kunne filtrere dem i realtid, for man kan kort og godt ikke gemme det hele. Der ligger enorme mængder værdifuld viden, hvis vi kan kombinere forskellige teknologier til at trække den ud," siger Nick Jones.

Det handler med andre ord om, at man med en smart Gartner-formulering ikke længere skal lægge vægten på business intelligence, men derimod på intelligent business.

Mere magt

For Gartner tegner fremtiden til, at CIO'en skal være mere magtfuld. Og det vil han have råd til, fordi hans fokus vil være det samme som hans chef, den administrerende direktør, nemlig forretningen.

Det betyder, at kravet til ham vil være, at han er mere entreprenant, mere innovativ. Og at han tør tage flere chancer.

Samtidig vil vi se, at CIO'en vil sprede sig ud over en række funktioner i virksomheden fra udvikling over marketing og salg til pr - alt sammen med fokus på at levere øget værdi til forretningen med sin viden og indsigt, mener Gartner.

"Den nye CIO vil ikke først spørge, hvad en implementering koster eller hvordan den passer ind i arkitekturen. Han vil først og fremmest se på, om en implementering er god for organisationen. Vi vil snart se, at hele it-afdelingen begynder at tænke som forretnings-folk og at den først og fremmest vil spørge: 'Er der værdi for forretningen i det her'," lyder det fra Gartner-analytikeren.

Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job