Artikel top billede

Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove

ComputerViews: Der venter store konkurrencefordele til det selskab, der forstår at suge den rigtige viden ud af sin CIO. Det stiller nye markante krav til CIO'en. Se dem her.

ComputerViews: Vi ved, at teknologi forandrer verden. Og den forandrer i høj grad også virksomhederne og deres måde at angribe forretningen på.

Det kunne vi se, da Årets CIO 2010 for nylig blev kåret.

Til kåringen var det ganske tydeligt, at den moderne CIO ikke længere fungerer som en it-pedel, hvis primære opgave er at få it-systemerne til at køre så problemfrit som muligt.

Den gnidningsfrie drift er derimod alene forudsætningen for, at CIO'en kan folde sig ud med sin vigtigste opgave: At være koblingen mellem forretnings-forståelsen og it-forståelsen - fordi forretningen og dens udviklings-potentiale oftere og oftere hvilker på et solidt fundament af it.

Det betyder med andre ord, at der i bedste fald er en dårlig forretning - i værste fald slet ingen - hvis ikke det var for it, der altså oftere og oftere bliver selve forudsætningen for at drive en lukrativ forretning.

Topchefens udfordring

CIO'ens ændrede rolle vil i sagens natur også med tiden afspejle sig meget kraftigt i topchefernes tankegods, for CEO'erne er nødt til at følge med der hen, hvor forretningsmulighederne er.

Nutidens CEO'er opererer nemlig typisk i en kompleks og konkurrencepræget verden med umådeligt mange teknologiske til- og fravalg.

Det gør den viden, som CIO'en sidder inde med, attraktiv, og det gør, at den moderne CIO reelt hører hjemme i ethvert selskabs direktion.

Skal han udfylde sin rolle der, kræver det, at han forstår, at CEO'en forlanger, at også it-forretningen lægger vægten på forretningsdelen.

CIO'en skal altså ikke længere kun være ansvarlig for, at selskabets brug af teknologi forløber så problemfrit som muligt.

En drivkraft for innovation

Han skal også være en drivkraft, når det gælder innovation, vækst, forandring og i skabelsen af konkurrencefordele ved mulig anvendelse af ny teknologi, som konkurrenterne (endnu) ikke er nået frem til.

CIO'en skal altså både stå for, at selskabets it-drift kører som i smør samt for hele tiden at scanne og filtrere markedet for bedre teknologier, bedre salgsmuligheder, bedre kundeløsninger og bedre måder at gøre tingene på - både eksternt og internt.

Og så dernæst gå til CEO'en med forslaget - og gerne tilsat en klar idé om, hvordan løsningen passer ind i selskabets overordnede strategi, hvordan den kan udvikles, og hvordan den kan implementeres.

Din direktør trænger til hjælp

Det er ikke noget, som en CEO kan klare selv, medmindre han nærer en dyb passion for it og teknologi-udvikling, Hvilket han ikke gør, fordi han kører forretningen - ikke it-indsatsen.

Allerhøjst vil han have forståelse for sin front - altså sin smartphone, som han kan taste på, hvorved der sker forskellige spændende ting - mens han ikke vil have meget viden om de underliggende komplekse systemer, som er dem, der virkelig betyder noget.

Dem ved CIO'en til gengæld noget om. Og den viden er vigtig, hvis blot CIO'en kan komme igennem med sin viden.

Der er vi ikke endnu. De danske it-chefer ser ifølge en nyere undersøgelse fra Dansk IT stadig topledelsens manglende it-forståelse som en af de største udfordringer i det daglige arbejde.

Store virksomheder går forrest

Men udviklingen er godt i gang, og den afspejler sig forståeligt nok i første omgang i de store selskaber, der i kraft af deres størrelse ofte er meget komplekse, ligesom udnyttelsen af mulige konkurrencefordele i eksisterende produktlinjer på grund af deres volumen ofte kan have tydelige aftryk på bundlinjen.

Analysehuset Gartner mener således, at helt op mod hver fjerde af de virksomheder, der i 2012 er bedst til vækst på bundlinjen, vil have en såkaldt "iværksætter CIO" ("entrepreneurial CIO") i direktionen, der har været i stand til at tænke it-anvendelsen på så nyskabende måder, at det udløser lukrative konkurrencefordele for selskabet.

Prinsessen og det halve kongerige

Det er altså løsninger, der er udvalgt så nøje og passer så godt ind i selskabets strategi, forretning og organisation, at det giver direkte aftryk på selskabets omsætning, bundlinje og markedsandele.

Det er her vigtigt at forstå, at indtænkningen af forretningsmulighederne, strategien og mulige konkurrencefordele står i centrum - ikke de klassiske CIO-opgaver som it-indkøb og styring af it-indsatsen.

Det er alligevel noget, der med tiden rykker ud i skyen, hvor specialisterne vil håndtere det, så CIO'en i tæt parløb med CEO'en kan tænke it-strategiske tanker.

Den, der er bedst, vinder prinsessen og det halve kongerige.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere