Kunstig intelligens bestiller varer hos Magasin

Magasin supplerer sin business intelligence med et nyt program, som automatisk bestiller de mest solgte varer. Løsningen har en snert af kunstig intelligens, som gør den klogere med tiden.

Artikel top billede

En ny it-løsning hjælper med automatisk at genbestille de 40.000 mest solgte varer i Magasins seks forretninger rundt om i landet.

Med omkring en halv million forskellige varer på hylderne kræver det sin mand hos Magasin at holde styr på, hvad der skal bestilles hjem, hvornår og i hvor store kvanta.

En ny løsning fra SAS Institute hjælper med automatisk at genbestille de 40.000 mest solgte varer, så indkøberne kan koncentrere sig om mere kreative funktioner som at reagere på udviklingen i salg, lager og indkøb og måske tage initiativ til rabatter og kampagner.

Stormagasinet Magasin med hovedkvarter på Kongens Nytorv i København kom ud af sit seneste regnskabsår med sorte tal på bundlinjen trods finanskrise og ny ejer. Regnskab og forventninger vil økonomidirektør Peter Fabricius ikke sige meget om.

"Nu, hvor vi er en del af en børsnoteret virksomhed, så kan jeg kun sige, at vi regner med, at Magasin kommer til at give overskud i indeværende regnskabsår," siger han.

Den børsnoterede virksomhed, Fabricius taler om, er Debenhams. En britisk koncern, der overtog Magasin sidste år, og som har været i detailhandlen i 232 år og i dag står for driften af omkring 153 stormagasiner i Storbritannien og Irland.

Nu skal du bare høre

Peter Fabricius vil derimod gerne fortælle om Magasins seneste investering på it-fronten - et 'backoffice'-projekt med automatisk varebestilling.

Hver nat læses dagens salgstal og lagertal automatisk ind i SAS-løsningen, og klokken 5.30 næste morgen får Magasin anbefalinger på indkøb tilbage i sit eget it-system, og de bliver automatisk konverteret til faktiske ordrer hos Magasins leverandører. Den automatiske genbestilling gælder de førnævnte 40.000 varenumre, som altid skal være på hylderne i Magasins seks stormagasiner.

"Vi har erkendt, at software kan noget, som mennesker ikke kan. Når man automatiserer, får man optimeret sine indkøb, fordi løsningen ser mønstre, som ikke kan ses med det menneskelige øje," siger Peter Fabricius.

Systemet har mere ret end ikke ret

Disse datamønstre er et spørgsmål om, at systemet analyserer salget nede på den enkelte artikel og regner sig frem til den forventede varebeholdning på ethvert givent tidspunkt.

"Nogle gange finder systemet ud af, at de varer, vi troede hang uløseligt sammen ikke længere hænger uløseligt sammen. For eksempel koalitionen mellem overdele og underdele. Eksempelvis kopper-underkopper, undertrøje-trusser og toppe og jeans," siger Peter Fabricius.

Ikke alle Magasins 65 shop managers er lige begejstrede for SAS-modulet. Og ind imellem sker det også, at de kan forudsige en given genbestilling bedre end systemet.

"Men systemet har mere ret end ikke ret. Det er vores overbevisning, selv om vi selvfølgelig ikke har sat hele virksomheden på autopilot. Vi lægger de overordnede salgsfakta ind, og så bliver systemet langsomt klogere på en måde, der minder lidt om Artificial Intelligence", forklarer Peter Fabricius.

Cognos udkonkurreret

Udover SAS bruger Magasin Cognos til budgettering og
QlikView til business intelligence. Stormagasinet supplerede tidligere med Cognos til sine business intelligence-operationer, men i dag har QlikView ifølge Peter Fabricius udkonkurreret Cognos, for så vidt angår business intelligence.

"I dag har jeg kun et lille planlægningsværktøj fra Cognos til budgettering," siger Peter Fabricius.

Han vil ikke afsløre, hvor meget SAS-løsningen har kostet, og hvornår den har tjent sig selv hjem, men siger, "al it i dag koster noget med nogle millioner, og det er også tilfældet med SAS."

Allerede nu kan Magasin dog slå fast, at den automatiske bestilling af varer betyder, at der ligger færre varer på lager, og at færre kunder går forgæves.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job