Nokia-chef: Vi står på afgrundens rand

Nokia står på en brændende platform. Uden dristige træk risikerer selskabet at gå ned, mener topchef Stephen Elop. Nu kommer den store oprydning.

Artikel top billede

Læs også:
Din næste Nokia-mobil kan blive låst til Microsoft

Massevis af cheffyringer kan være på vej i Nokia

Nokia kæmper for at stoppe faldet fra verdens tinder

Nokias nye topchef, Stephen Elop, varsler markante ændringer i det store selskab.

Det er seks måneder siden, at han overtog tømmerne i selskabet, og han er nu færdig med sin gennemgang af Nokia.

Og hans konklusion er klar: Nokia står på en 'brændende platform', skriver han i et memo, som han ifølge engadget.com har udsendt til Nokias medarbejdere.

Og derfor er det tvingende nødvendigt, at selskabet redefinerer sig selv og finder en ny og dristig vej, som kan føre til fremtidens succes. Nokias problemer kan du læse mere om her.

Apple giver hovedpine

Stephen Elop lægger ikke skjul på, at Apple står ganske centralt i Nokias hovedpine.

"Apple har bevist, at forbrugerne gerne vil købe dyre telefoner, og at udviklerne gerne vil bygge applikationer, hvis bare telefonerne er designet rigtigt. Apple har ændret markedet og ejer i dag hele markedet for high-end telefoner," skriver han.

Mest alvorligt er dog, at Nokia ikke har formået at barsle med et modtræk, selvom konkurrenterne har presset på fra alle sider.

"Vi er faldet bagud, vi har misset store trends, og vi har spildt tiden. Vi har troet, at vi traf de rigtige beslutninger, men kan nu se, at vi pludselig er flere år bagude," mener topchefen.

Han gør opmærksom på, at den første iPhone så dagens lys i 2007, mens Android nu er mere end to år gammel. Nokia har endnu ikke en telefon, der nærmer sig.

Det går alt for langsomt

Nokias smarte styresystem, MeeGo, skulle være udfordreren, men det går alt for langsomt, mener Stephen Elop. Han peger på, at Nokia faktisk risikerer kun at have en enkelt MeeGo-telefon på markedet i slutningen af 2011.

Det samme gælder styresystemet Symbian.

"Symbian har vist sig at være et vanskeligt miljø at udvikle i, hvis man vil imødegå de voksende krav fra forbrugerne," skriver han.

Det fører til langsommelighed i udviklingen.

"Vi vil blive ved med at sakke længere og længere bagud, hvis vi fortsætter som hidtil, mens vores konkurrenter vil komme længere og længere foran," lyder det fra Stephen Elop.

Kampen om mobilmarkedet er blevet en kamp om økosystemer, der indeholder både hardware, software, udviklere, applikationer, annoncer, søgemaskiner, sociale applikationer, unified communications og meget andet.

Økosystemer er våbnet

"Vores konkurrenter napper ikke markedsandele fra os med telefoner. De tager dem med deres komplette økosystemer. Det betyder, at vi skal beslutte, om vi vil bygge, katalysere eller blive en del af et økosystem," skriver han.

Der er store forventninger til Stephen Elop, der på fredag skal mødes med en række analytikere og investorer.

Her spekuleres der i, at han vil præsentere en redningsplan, der har hans tidligere arbejdsgiver, Microsoft, placeret i en central rolle. Læs mere om planerne her.

Se Stephen Elops memo i Engadget her.

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S