Sådan vil DSB outsource hele it-driften

It-driften skal strammes op hos DSB. Det handler ikke kun om at spare penge, men om at bygge forretningen på ny og få tid til it-udvikling.

Artikel top billede

Foto: René Strandbygaard/DSB (Foto: René Strandbygaard/DSB)

Den daglige it-drift hos DSB skal være mere effektiv, robust og fleksibel.

Disse tre nøglemål vil man dække ind via en outsourcing. I fremtiden kan det således blive en medarbejder i et helt andet firma end DSB, der tager imod brugernes opkald om problemer med mailen eller nedbrud på serveren.

DSB's it-afdeling består i dag af 250 medarbejdere. Af dem arbejder cirka 100 med drift og support, og det er denne gruppe, som skal outsources.

Der bliver dog ikke tale om fyringer.

"Medarbejderne skal indgå i det firma, der overtager opgaverne. Vi outsourcer ikke bare for at spare på mandskabet. De væsentligste årsager er andre. Blandt andet er vores fokus på mere driftssikre og effektive it-ydelser. Samtidig vil det være umuligt at drive vores it uden den specialviden, som vores kompetente medarbejderne har," siger René Munk-Nissen, underdirektør i DSB IT.

"Men der kan blive tale om, at medarbejderne skal udføre nye opgaver eller have en ny geografisk placering. Og hos en leverandør, som kan tilbyde et stærkere fagligt miljø og bedre faglig udvikling, end vi i DSB IT trods vores størrelse kan tilbyde "

Fidusen ved at flytte medarbejderne er at spare på administration og tankevirksomheder omkring driften.

"Derved kan vi koncentrerer os om det, vi er gode til og lægge driften ud til en leverandør, hvis kompetence er netop drift, og i stedet give mere fokus til fremadrettet at støtte og udvikle DSB's kerneforretning," siger René Munk-Nissen.

Det handler ikke (kun) om penge

Beslutningen om at flytte it-driften ud af huset er ikke alene baseret på økonomi.

Den er et led i en langsigtet strategi, der de kommende år skal støtte DSB's forretningsstrategi og DSB's ambitioner om en mere international virksomhed, som i større grad kan operere på tognettet i andre lande, som DSB allerede gør i Sverige og Tyskland.

"Vi ønsker mere robusthed og ikke mindst fleksibilitet i driften. Det har været det væsentlige. Vi forventer også at spare nogle penge, men det kan betragtes som en slags bonus, der dog kan løbe op i et millionbeløb" siger René Munk-Nissen.

Tre bølger

DSB IT har i 2010 fastlagt og lanceret en it strategi, som er opdelt i tre bølger med mere end 30 forskellige initiativer, der rulles ud frem til 2015.

Den første bølge med 12 initiativer, herunder outsourcing, skyller ind over virksomheden frem til 2012, hvorefter initiativerne i bølge to iværksættes.

"Det handler om at frigive kræfter til at udvikle it ved at slippe for at drive it," fortæller René Munk-Nissen.

"Det skal give mere overskud til it-ledelse og strategi-planlægning," siger han.

DSB IT arbejder nu på at strikke et EU-udbud sammen, som leverandørerne kan byde på, og koncernledelsen i DSB forventes at tage den endelige beslutning om udbud ved udgangen af 2011.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S