Artikel top billede

Oracle: Slut for altid med udvikling til Itanium

Oracle trækker efter mange drøftelser stikket ud på al udvikling til Itanium-arkitekturen. "Et stort slag, der rammer kunderne," lyder vurderingen af beslutningen.

Computerworld News Service: Oracle følger i kølvandet på Microsoft og Red Hat og meddeler, at selskabet nu stopper al udvikling af applikationer, der sigter mod Intels Itanium-processorer.

Microsoft stoppede udviklingen sidste år, mens Red Hat stoppede udviklingen året før igen.

"Efter mange drøftelser med Intels ledelse, har Oracle besluttet af afslutte al software-udvikling på Intel Itanium," lyder det fra Oracle.

Oracle er en af verdens største producenter af virksomheds-software, og selskabets beslutning er et slag mod Itanium.

Itanium-familiens arkitektur er ikke den samme som den arkitektur, som efterfølgeren x86 bygger på. Det betyder, at virksomheder er nødt til at skrive softwarekode specifikt til hver chip-arkitektur.

Strategisk fokus

Oracles beslutningen bunder i, at Itanium ikke er levedygtig på længere sigt.

"Intels ledelse har gjort det helt klart, at selskabets strategiske fokus ligger på x86-processoren, samt at Itanium nærmer sig afslutningen," lyder det fra Oracle.

Den melding dysses dog ned af Intel, der oplyser, at selskabet fortsat er 'committed' til Itanium.

HP skuffet

Hewlett-Packard er vældig skuffet over Oracles beslutning.

"Det er en skuffende dag i dag. Kunderne bliver straffet på grund af Oracles brutale forsøg på at styrke den svigtende Sun-server-forretning ved at gennemtvinge en migration til Oracles kiksede platform," lyder det fra Hewlett-Packard kommunikationschef, Bill Wohl.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere