CSC ansætter 40 indere under lockout af 120 ansatte

Fagforbundet Prosa kalder ansættelsen af 40 indere "en ekstrem provokation." Inderne skal oplæres i drift af mainframe-systemerne.

Artikel top billede

It-giganten CSC har midt i lockouten af 120 medarbejdere ansat 40 indere, som fra 1. april skal oplæres i driften af firmaets mainframe-systemer.
 
Det siger Prosas næstformand, Hanne Lykke Jespersen.  
 
Medarbejderne på driften af mainframen blev mandag morgen af firmaets ledelse orienteret om ansættelsen af inderne. 

I forbindelse med oplæringen af de 40 indere skal et antal CSC-medarbejdere i driften forlade deres plads hos CSC på Retortvej og flytte til Engvej.  
 
"Det handler om, at de skal lave vidensoverdragelse for at forsøge at imødegå vores konflikt," siger Hanne Lykke Jespersen. 

Vil beskytte kunder under konflikt

Hos CSC har director og leder af firmaets forhandlingsudvalg i konflikten med Prosa, Lene Christensen, tidligere udtalt, at firmaet forbereder sig på en fremtid uden fredsaftale med Prosa fra 1. juni. 
 
"For at kunne servicere vores kunder - også under en eventuel udvidet konflikt efter første juni - har CSC (..) taget en række initiativer, der skal sikre vores ydelser til kunderne for dermed at beskytte kundernes forretning, også uden en fredsaftale," sagde hun som kommentar til en række anonyme jobopslag, som CSC-medarbederne mente at genkende deres egne job i.
 
Ekstrem provokation
Hos Prosa, der ellers har været til flere fredsmøder med CSC i løbet af den sidste uge, fortæller næstformand Hanne Lykke Jespersen, at man som udgangspunkt anerkender CSC's ret til at forberede sig på en konflikt.

Men alligevel ser man ikke med milde øjne på ansættelsen af inderne.
 
"Det her anerkender vi ikke. Det er jo klart, at det er en ekstrem provokation, som vi må finde ud af, hvordan vi svarer igen på," siger Hanne Lykke Jespersen.    
 
Hun fortæller, at fagforbundet har henvendt sig til Udlændingeservice i sagen, fordi offentlige myndigheder ifølge Prosa skal forholde sig neutralt til konflikter.
 
Hun peger på, at eksempelvis Jobcentrene i forhold til den danske arbejdsmarkedslovgivning ikke selv må medvirke til at underminere en konflikt ved at sende folk ud i arbejde som er konfliktramt.  
 
"Vi har sagt til Udlændingeservice, at vi forventer dette også gælder dem," siger siger Hanne Lykke Jespersen, og fortæller, at styrelsen med henvisning til loven har afvist dette. 
 
Netop striden om vidensoverdragelse, der tidligere har resulteret i en sit-down-aktion og et aflyst møde hos CSC, er på dagsordenen, når CSC og Prosa torsdag modtager en afgørelse i Arbejdsretten.  
 
Computerworld har forelagt en række spørgsmål til sagen for CSC, men virksomheden har ikke ønsket at svare på spørgsmålene.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S