Dansk nedbrud rammer over hele verden

Formiddagens voldsomme netnedbrud ramte ikke kun hjemlige kunder. For eksempel mistede en af Danmarks store industrikoncerner kontakten til 10.000 brugere rundt om på kloden.

Artikel top billede

Læs også: Tusindvis af danske virksomheder ramt af netnedbrud

Da strømmen gik i morges, og hostingcentret Global Connects nødstrømsgenerator strejkede, ramte nedbruddet kunder over store dele af Danmark.

For eksempel gik godt 100.000 af Fullrates 120.000 danske telefoni- og internetkunder i sort i mere end en time.

"Et nedbrud i den her størrelsesorden er heldigvis ikke noget, vi ser hver dag. Faktisk er det meget sjældent, at vi har set noget lignende, men når det sker, så skal de her backup-systemer virke, og det gjorde de ikke," konstaterer Peter Mægbæk, direktør for Fullrate.

Ramte hele verden

Geografisk ramte nedbruddet bredt over det danske land, men nu viser det sig, at problemerne strakte sig langt ud i verden.
 
"Det var ikke kun sjællændere, der blev ramt. Vi blev ramt på vores connections ud til resten af verden, hvilket koblede 10.000 SAP-brugere af vores systemer," fortæller Niels Bach-Valeur, Global IS Problem Manager, Group IT Infrastructure Solutions hos Grundfos.

Udfaldet, som kun varede få minutter, ramte samtlige koncernens SAP-brugere, fordi SAP's brugergrænseflade ifølge Niels Bach-Valeur er "meget følsom".

Slå ryglænet tilbage

Til gengæld mærkede Grundfos slet ikke noget til Global Connects andet strømsvigt, som igen gav tusinder af kunder mulighed for at slå ryglænet tilbage på kontorstolen og tage den med ro en tid.

"Nej, vi mærkede ikke noget, da de (Global Connect, red.) havde det andet nedbrud. Vi har i alt cirka 17.500 medarbejdere, men en del er ikke full-time on-line brugere," fortæller Niels Bach-Valeur.

Hos Global Connects 'operations and maintenance center' aner teknikerne indtil videre ikke, hvad der ramte denne gang, det vil sige kort efter klokken 13.

"Lyset har ikke blinket eller noget, og det tyder på, at det ikke er bystrømmen, der er gået," siger Jørn, der er tekniker hos Global Connect.

Alle arbejder på højtryk med at finde fejlen, som ifølge teknikeren sandsynligvis skal findes et eller andet sted i hostingcentrets backup-systemer.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S