Sådan kan dansk mobilprojekt undgå total fiasko

Smartphone-markedet er mere end almindeligt svært at komme ind på for en ny spiller. Læs her, hvad danske Lumigon skal fokusere på, hvis det danske firma skal have en chance.

Artikel top billede

Læs også:
Danske Lumigon må udskyde smartphone-lancering 

Derfor kan Lumigon-udskydelse blive katastrofal

Danske Lumigon har med sin satsning på smartphonen T1 med Android-styresystemet kastet sig ind i et svært projekt, hvor selskabet kommer til at konkurrere med de helt store spillere.

"Indgangsbarrieren er høj i det dyre segment, hvor Lumigon befinder sig. Der er meget få eksempler med virksomheder som har haft succes med angribe den høje ende af markedet fra scratch," forklarer aktieanalytiker Robert Jakobsen fra Jyske Bank.

Det er før lykkedes for nye producenter at få skabt sig en niche, men det har typisk været i den ultra-dyre klasse, hvor produktet er helt specielt, og prisen ligger langt over "almindelige smartphones", eller med low-end telefoner på ikke vestlige markeder.

"Det kræver noget ekstra at komme ind og konkurrere med Apple, Nokia og andre succesrige Android-producenter," siger Robert Jakobsen.

Noget der skiller sig ud

Noget af det vigtigste som ny spiller i smartphone-markedet er at have nogle features, der er markant anderledes end konkurrenterne.

Robert Jakobsen mener ikke, at det gør noget at bruge Android i stedet for en egenudviklet softwareplatform.

Men med Android-platformen er det meget vigtigt at skille sig markant ud på andre punkter.

"Det kan for eksempel være ved at have et flot brugerinterface, et specielt kamera eller en flot skærm," forklarer han.

Samtidig skal produkter i den dyre ende af mobilmarkedet generelt være lavet i materialer af meget høj kvalitet.

Men selve telefonen er kun en lille del af det, der skal til.

"Det er utroligt svært at starte et brand op fra bunden, dertil kommer distributionskanaler," forklarer Robert Jakobsen.

Robert Jakobsen ved ikke nok specifikt om Lumigon til at vurdere, om selskabet har en chance, men hans råd er, at firmaet bør holde skarpt øje med målgruppen og finde nogle alternative måder at nå kunderne.

"Det kunne for eksempel være at få en distributionsaftale med B&O. Det kan øge selskabets succesrate," forklarer han.

Dermed ville de både kunne læne sig op af B&O's brand og ikke selv skulle opbygge et helt distributionsnetværk.

Læs også:
Danske Lumigon må udskyde smartphone-lancering
 
Derfor kan Lumigon-udskydelse blive katastrofal

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S