Sådan giver samarbejde millioner på bundlinjen

Alle ansatte producerer markant mere, når virksomheden samarbejder med et universitet eller et GTS-institut. Effekten er endnu større, når virksomheden har højtuddannede ansat.

Artikel top billede

Produktiviteten per medarbejder er i gennemsnit ni procent højere i virksomheder, der samarbejder med et universitet eller et GTS-institut (Godkendt Teknologisk Service).

Formentlig er der op mod 20 ekstra milliarder kroner at hente årligt for danske virksomheder, hvis flere går ind i den type samarbejde.
 
Når virksomheder samarbejder med universiteter eller GTS-institutter, bliver deres medarbejdere markant mere produktive. Det gælder især, når en del af virksomhedens medarbejdere er højtuddannede.

Tocifret milliardbeløb

Hvis alle virksomheder, der har forudsætningerne for det, går ind i den type samarbejde, vil de samlet kunne hente et tocifret milliardbeløb i øget værditilvækst.

Det viser en ny analyse, som firmaet Damvad har udført for Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Der er tale om en såkaldt økonomisk analyse, hvor faktiske data fra virksomhedernes regnskaber er statistisk bearbejdet.

Analysen viser, at virksomheder, der samarbejder med universiteter eller GTS-institutter, opnår en højete produktivitet per medarbejder. I gennemsnit bliver den enkelte medarbejder ni procent mere produktiv. De ni procent svarer til 49.000 kroner i vundet produktivitet per medarbejder årligt i forhold til virksomheder, som ikke samarbejder om forskning og udvikling.

Når virksomheden samtidig har højtuddannede ansatte, bliver den tilsvarende gevinst endnu højere - nemlig 64.000 kroner årligt per medarbejder.

21,6 milliarder at hente

Inden offentliggørelsen er resultaterne testet grundigt for mulige fejl. Eksempelvis kunne man forestille sig, at det var virksomheder, som i forvejen oplevede stor vækst i medarbejdernes produktivitet, som især havde overskud til at gå ind i samarbejde med universiteter og GTS-institutter.

Denne problemstilling tackler analysen ved at sammenligne virksomheder, der samarbejder, med en kontrolgruppe af virksomheder, som ikke gør det. De to grupper matcher hinanden nøje, men kan aldrig være helt identiske. Derfor skal resultaterne trods alt tages med forbehold.

Analysen omfatter alle former for samspil mellem virksomheder og universiteter eller GTS-institutter. Det vil sige egentligt forskningssamarbejde, hvor virksomhed og videninstitution gennemfører fælles projekter, og mere afgrænset samarbejde - for eksempel at virksomheden køber laboratoriearbejde eller konsulentydelser.

I alt er der ifølge analysen 2.447 virksomheder i Danmark, som er aktive inden for forskning og udvikling, men som ikke samarbejder med universiteter eller GTS-institutter. Der er al mulig grund til at antage, at de kan opnå en gevinst i form af øget produktivitet per medarbejder, hvis de også kaster sig over den her form for samarbejde.

Forestiller man sig, at det lykkes dem at opnå samme gevinst i medarbejdernes produktivitetet, som andre virksomheder allerede har opnået, vil de samlet set kunne hente en årlig gevinst på 21,6 milliarder kroner. Beløbet svarer til, at Danmarks samlede økonomi (BNP) vokser med halvanden procent.

Holder i fem år

Ifølge analysen er effekten i form af øget produktivitet per medarbejder særlig stor i de første to år, efter et samspil etableres. Den positive effekt kan dog stadig måles op til fem år efter, at samarbejdet indledtes. Analysen viser også, at den stigning, der opnås i BNP, er permanent.

En række faktorer hos den enkelte virksomhed kan forstærke gevinsten i produktivitet per medarbejder. For eksempel øger det effekten, at virksomheden har sin egen forsknings- og udviklingsafdeling eller har eksport. Størst ekstra effekt giver det, hvis virksomheden har højtuddannede ansat, viser rapporten.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S