Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

Der er meget langt hjem, hvis Danmark skal høste milliardgevinster med offentlige selvbetjeningsløsninger. KL kalder udviklingen for "bekymrende".

Læs også:
Ekspert: Sådan får vi succes med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

Selvbetjening er i hele det politiske spektre udset til at være redningskransen til den offentlige sparegris, da selvtasteriet kan spare det offentlige for adskillige milliarder i administrations-omkostninger.
 
De ambitioner har dog fået et alvorligt skud for boven i en ny undersøgelse foretaget af Kommunernes Landsforening (KL) via den fælleskommunale digitaliseringsmetode, der viser, at det kun er mellem to og seks procent af danskerne, der i dag betjener sig selv via nettet.
 
I et brev til landets borgmestre og kommunaldirektører kalder KL udviklingen for "bekymrende" og fremhæver, at det selvbetjeningen kræver en storstilet indsats for at hente de økonomiske gevinster ved at lokke folk til tasterne. 

Flere årsager
Den offentlige sektor kigger derfor misundeligt på banksektoren og rejsebranchen, som i høj grad har fået danskerne til at selvbetjene sig selv på nettet.

KL peger på flere årsager til de lave brugertal, som foreningen ellers tidligere har spået vil runde 50 procent i 2015.
 
"Dels kan vi have undervurderet, hvor svært det er at få borgerne til at ændre vaner. Og dels har vi ikke politisk såvel som administrativt truffet de rigtige beslutninger for at "presse" borgerne over på selvbetjening," lyder vurderingen fra KL, som dog i disse forhandler med regeringen om at tvinge op mod syv selvbetjeningsområder igennem frem mod 2012. 

For at lukke for borgernes kommunikationskanaler og tvinge dem til tasterne, er det nødvendigt med kommunalledelsens fokus på en reel kanalstrategi. Undersøgelsen fra kommunerne viser, at 31 kommuner har en strategi, 48 har en på vej, mens fire kommuner hverken har det ene eller det andet.
 
Derfor råber KL de kommunale politikere og ledere op med sin skrivelse.
 
"På øverste niveau er der behov for klare mål for, på hvilke områder borgerne skal betjene sig selv digitalt i stedet for via de traditionelle kommuni-kationskanaler som breve, personligt fremmøde med videre," skriver KL i brevet, som også fremhæver, at kommunalledelsen bør udstikke klare retningslinjer for, hvilket serviceniveau kommunen forventer at levere på alle kanaler fra telefon personlige borgermøder.
 
Følger udviklingen
Den bekymrende udvikling - eller manglende udvikling - indsamler KL løbende informationer om, for at analysere sig frem til, hvordan borgerne henvender sig til kommunerne.
 
Analysen vil blandt andet specifikt kigge på, hvordan de kommunale hjemmesider imødekommer borgernes behov for informationer, om selvbetjeningsløsningerne er tilpas brugervenlige og hvordan offentlige emails kan afskaffes til fordel for selvbetjeningen eller post via borger.dk/eBoks.
 
Den nuværende undersøgelse viser dog også, at selvbetjening ikke er den optimale løsning på visse områder. Det gælder eksempelvis, når borgerne skal have forklaret regler eller svar på generelle spørgsmål.
 
"Her skal kommunikationen i stedet forsøges overflyttet til kommunens hjemmeside eller telefonbetjening," skriver KL i brevet til landets borgmestre og kommunaldirektører.

Læs også:
Ekspert: Sådan får vi succes med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The New World of Data

Få styr på de nye muligheder og de nyeste tendenser inden for næste generations IT-infrastruktur. Bliv inspireret af de ledende teknologiaktører og hør hvordan TopDanmark og Rambøll har draget fordel af de nye muligheder både i relation til de tekniske og økonomiske aspekter samt en optimeret brugeroplevelse.

25. september 2018 | Læs mere


Kunstig intelligens: Bring din virksomhed ind i fremtiden

På denne konference ser vi nærmere på gode, bæredygtige business cases med kunstig intelligens. Vi zoomer ind på de konkrete teknologier, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

26. september 2018 | Læs mere


Corporate Performance Management - sådan omsætter du strategiske beslutninger til operationelle planer

Den digitale transformation er i gang de danske finans- og økonomiafdelinger. Corporate Performance Management (CPM) er en fællesbetegnelse for de softwareløsninger, der er med til at håndtere og visualisere virksomhedens performance og målopfyldelse. Men hvilke løsninger skal du vælge og hvordan kommer du i gang?

27. september 2018 | Læs mere






Premium
Se listen: Her er Danmarks bedste konsulentvirksomheder - medarbejderne skal have det sjovt hos vinderen
Interview: Prisen som Danmarks bedste konsulentvirksomhed gives til et nichehus, hvis medarbejdere boltrer sig i en særdeles lukrativ sektor. Selskabet har på otte år skabt en forretning, der bider skeer med de store huse.
Computerworld
Ny Windows 10 i horisonten: Disse funktioner udgår ved næste opdatering
En stribe funktioner udgår i Microsofts store oktober-opdatering af Windows 10.
CIO
Machine learning og kunstig intelligens med Jesper Steen Møller "Der er rigtigt meget teknik som for nogen ser nærmest magisk ud"
Tech fra Toppen: Hvornår det giver mening at bruge machine learning - og hvordan du kommer bedst muligt i gang? Få svaret i den seneste udgave af Computerworlds podcast "Tech fra toppen" med datalog Jesper Steen Møller.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Sådan flytter du din Dynamics løsning i skyen
I dette Whitepaper fokuseres der på hvordan din virksomheds eksisterende Dynamics CRM on-premise løsning kan flyttes i skyen til en Microsoft Dynamics 365 online platform, og hvilke fordele og ulemper der er ved det i forhold til On-premise. Der er i dag bred enighed om, at en online løsning er langt mere omkostningseffektiv og lettere at drifte samtidig med, at den giver betydelig flere fordele i forhold til funktionalitet. Hent dit Whitepaper i dag, og bliv klogere på de næste skridt i processen.