Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

Der er meget langt hjem, hvis Danmark skal høste milliardgevinster med offentlige selvbetjeningsløsninger. KL kalder udviklingen for "bekymrende".

Læs også:
Ekspert: Sådan får vi succes med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

Selvbetjening er i hele det politiske spektre udset til at være redningskransen til den offentlige sparegris, da selvtasteriet kan spare det offentlige for adskillige milliarder i administrations-omkostninger.
 
De ambitioner har dog fået et alvorligt skud for boven i en ny undersøgelse foretaget af Kommunernes Landsforening (KL) via den fælleskommunale digitaliseringsmetode, der viser, at det kun er mellem to og seks procent af danskerne, der i dag betjener sig selv via nettet.
 
I et brev til landets borgmestre og kommunaldirektører kalder KL udviklingen for "bekymrende" og fremhæver, at det selvbetjeningen kræver en storstilet indsats for at hente de økonomiske gevinster ved at lokke folk til tasterne. 

Flere årsager
Den offentlige sektor kigger derfor misundeligt på banksektoren og rejsebranchen, som i høj grad har fået danskerne til at selvbetjene sig selv på nettet.

KL peger på flere årsager til de lave brugertal, som foreningen ellers tidligere har spået vil runde 50 procent i 2015.
 
"Dels kan vi have undervurderet, hvor svært det er at få borgerne til at ændre vaner. Og dels har vi ikke politisk såvel som administrativt truffet de rigtige beslutninger for at "presse" borgerne over på selvbetjening," lyder vurderingen fra KL, som dog i disse forhandler med regeringen om at tvinge op mod syv selvbetjeningsområder igennem frem mod 2012. 

For at lukke for borgernes kommunikationskanaler og tvinge dem til tasterne, er det nødvendigt med kommunalledelsens fokus på en reel kanalstrategi. Undersøgelsen fra kommunerne viser, at 31 kommuner har en strategi, 48 har en på vej, mens fire kommuner hverken har det ene eller det andet.
 
Derfor råber KL de kommunale politikere og ledere op med sin skrivelse.
 
"På øverste niveau er der behov for klare mål for, på hvilke områder borgerne skal betjene sig selv digitalt i stedet for via de traditionelle kommuni-kationskanaler som breve, personligt fremmøde med videre," skriver KL i brevet, som også fremhæver, at kommunalledelsen bør udstikke klare retningslinjer for, hvilket serviceniveau kommunen forventer at levere på alle kanaler fra telefon personlige borgermøder.
 
Følger udviklingen
Den bekymrende udvikling - eller manglende udvikling - indsamler KL løbende informationer om, for at analysere sig frem til, hvordan borgerne henvender sig til kommunerne.
 
Analysen vil blandt andet specifikt kigge på, hvordan de kommunale hjemmesider imødekommer borgernes behov for informationer, om selvbetjeningsløsningerne er tilpas brugervenlige og hvordan offentlige emails kan afskaffes til fordel for selvbetjeningen eller post via borger.dk/eBoks.
 
Den nuværende undersøgelse viser dog også, at selvbetjening ikke er den optimale løsning på visse områder. Det gælder eksempelvis, når borgerne skal have forklaret regler eller svar på generelle spørgsmål.
 
"Her skal kommunikationen i stedet forsøges overflyttet til kommunens hjemmeside eller telefonbetjening," skriver KL i brevet til landets borgmestre og kommunaldirektører.

Læs også:
Ekspert: Sådan får vi succes med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digitale og mobile medarbejdere: De bedste værktøjer og løsninger til at gentænke din forretning

Hør om udfordringerne med sikkerheden i de mobile løsninger og hvordan du håndterer dem - og lær mere om hvordan interne business apps kan skabe mere effektive arbejdsgange i din virksomhed.

29. maj 2018 | Læs mere


Nyt trusselsbillede kræver dyb indsigt i sikkerhedsprodukter

På Kaspersky Open Day får du praktisk viden om, hvordan du som Kaspersky-partner sikrer dine kunders Office 365-mail, beskytter dem mod ransomware – og optimerer indtjening og vækst ved at betjene flere og større kunder på én gang.

30. maj 2018 | Læs mere


Accelerér digitalisering med softwarerobotter og AI

Fremtidens digitale vindere fokuserer på at nedbringe driftsomkostningerne radikalt gennem digitaliserede ’touchless operations’, hvor kun undtagelser behandles manuelt, og hvor automatisering og kunstig intelligens spiller sømløst sammen.

30. maj 2018 | Læs mere






Premium
”Vores løsning vil betyde, at du som patient kan tage et billede af en pille med din telefon og herefter få bekræftet, at den medicindosis du er ved at indtage er valid.”
Virkningsløs piratmedicin koster tusindvis af liv hvert år, men it-giganten IBM mener, at den har fundet en løsning på problemet. Bliv klogere på hvordan IBM vil bruge blockchain til at forhindre svindel i medicinalindustrien supply-chain
Computerworld
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
CIO
Sådan kan du stå imod, når hackerangrebet rammer: 16 nye anbefalinger fra politiet
En ny vejledning fra Rigspolitiet og Dansk IT skal hjælpe danske virksomheder med at få bedre styr på it-sikkerheden. Se her, hvad du bør gøre før, under og efter du bliver ramt af et hackerangreb.
Job & Karriere
Vil strejkende it-folk kunne lægge hele Statens It ned? "Det har vi ingen kommentarer til," lyder den kryptiske melding fra Statens It
50 it-medarbejdere hos Statens It truer med at nedlægge arbejdet i sympatistrejke. Vil det betyde, at Statens It går ned?
Statens It nægter at svare.
White paper
Vigtige overvejelser til din cloud-strategi
Med denne video får du en dybdegående gennemgang af de overvejelser, man som virksomhed bør gøre sig, når man definerer sin cloud-strategi. Din virksomheds tilgang til cloud er i dag et vigtigt emne, når I planlægger jeres it-strategi. Er cloud ”et andet sted”, eller er cloud en leverancemodel for it-services? Skal man have infrastruktur on-site, outsourcing, cloud eller både og? Dette er et spørgsmål, som mange der beskæftiger sig med it-infrastruktur og strategi stiller sig selv. Se hvorfor det ofte ikke et enten eller, men snarere et både og.