Sådan skal it redde kommuner fra Løkkes spareplan

It er en af de vigtigste redningskranse, når kommunerne i de kommende år skal stramme livremmen særdeles langt ind. Læs her, hvordan kommunaldirektørerne vil bruge it som spare-værktøj.

Artikel top billede

Foto: Torben Klint. (Foto: Torben Klint)

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) var i går i en lang række medier efter regeringens halvårlige seminar og forklare, at kommunerne kan se frem til besparelser i forbruget på trekvart procent om året i 2012 og 2013.

Det svarer til, at kommunerne skal file fire milliarder kroner af forbruget, hvilket samtidig kan koste op mod 8.000 kommunalt ansatte jobbet.

Sideløbende med regeringens seminar og heftige spareplan holder Kommunernes Landsforening (KL) i disse dage sin direktionskonference i Bella Center, hvor de kommunale direktioner flere gange har fastslået, at informationsteknologi bliver en af de vigtigste løftestænger, når livremmen skal spændes ind.

"I 2015 og fremover skal vi have frigjort mindst en milliard kroner via øget digitalisering," siger centerchef Jakob Aagaard Harder fra KL's Center for Borgerbetjening og IT-politik til Computerworld.

Men allerede inden for de næste par år skal digitaliseringen bidrage "mærkbart" til besparelserne, forklarer Jakob Aagaard Harder.

Forretning før infrastruktur

Kommunerne erkender, at sparekravene ikke kun kan nås ved at høste de lavthængende frugter, når kommunaldirektørerne i går og i dag er i gang med at drøfte en fælles kommunal digitaliseringsstrategi.

Kommunaldirektionerne er derfor villige til at gå endnu længere for at få banket den nødvendige it-strategi på plads.

Strategien bliver udfærdiget ved, at alle de tunge kommunale områder som børne-, social-, beskæftigelses- og det tekniske område samt det tværgående borgerservice-område har bidraget til strategiplanen med hver deres forslag til, hvordan man kan optimere forretningsprocesserne.

For kommunerne vil i første omgang optimere deres forretningsprocesser uden at skele særskilt til it-driften, som ellers har været kongstanken bag Statens IT.

"Vi har valgt at starte vores digitaliseringsstrategi der, hvor der er store penge at hente, nemlig på forretningsprocesserne. Konsolidering af driften skal nok komme på plads på et senere tidspunkt," siger Jakob Aagaard Harder.

Han understreger, at KL sideløbende med sin digitaliseringsstrategi også har fokus på drift- it-infrastrukturen, hvor foreningen tidligere har vist stor interesse for eksempelvis cloud computing.

Borgerne skal til tasterne

De kommunale direktører har udpeget selvbetjening som et af de helt store forretningsområder, hvor der for alvor kan spares penge ved borgerne hjælper sig selv, når de skal i kontakt med kommunen.

"Og kommunerne er klar til at hjælpe de borgere, der har svært ved de digitale muligheder" siger Jakob Aagaard Harder.

Set i det lys er Københavns Kommunes strategi med, at op mod 40 procent af borgerne i 2013 er selvhjulpne på nettet, et meget interessant projekt.

For Københavns Kommune regner med, at den kan spare omkring 26 millioner kroner i 2013, når københavnerne er mere selvbetjente.

"Det tal kan man gange med 10, og så vil potentialet for alle landets kommuner ikke være helt skævt," forklarer Jakob Aagaard Harder.

Han fremhæver, at kommunernes fælles mål i strategien er, at 30 procent af alle borgernes henvendelser er digitale i 2012. Det tal skulle gerne op og runde 50 procent i 2015.

"Udfordringen er at få flyttet borgerne over på de kanaler, hvor de betjener sig selv. På konferencen har vi derfor drøftet, at alle kommuner skal have udarbejdet en konkret kanalstrategi i 2012," forklarer Jakob Aagard Harder.

I den sammenhæng henviser han til, at en mail eller et brev koster 110 kroner at håndtere i Københavns Kommune, mens et telefonopkald koster 40 kroner, og en selvbetjent borger kun bruger 3 kroner af kommunekassen.

Callcenter, medicinkort og intranet på tegnebrættet

I lighed med Københavns Kommune har KL udset sig 10 områder, hvor der skal sættes ind med digitale selvbetjeningsløsninger - herunder en fælles flytteløsning samtidig med, at Post Danmark sløjfer sin flyttemappe til fordel for en reklame for den digitale flytteløsning.

Det virtuelle callcenter

I dag har kommunaldirektørerne blandt andet diskuteret, om der muligvis skal oprettes virtuelle callcentre, når kommunerne forsøger at presse borgerne over på selvbetjenings- og telefonløsninger.

Formålet med den manøvre er, at kommunerne kan spare borgerservice- og callcentre væk i især mindre kommuner.

"Forslaget er endnu ikke blevet diskuteret, men en lille kommune behøver jo reelt set ikke have døgnåbent i et callcenter. På den måde kan man flytte flere kommuners callcentre sammen i et større center," siger Jakob Aagaard Harder.

Han understreger dog samtidig, at det fælles, virtuelle callcenter kræver, at medarbejderne har styr på selvbetjeningen på flere kommunale hjemmesider, som typisk er vævet sammen af forskellige standardløsninger.

Spare med medicinkort og intranet

De kommunale direktioner skal på konferencen også drøfte, hvordan teknologi kan bidrage til at løfte serviceopgaver på eksempelvis social- og børneområdet, hvor der går ekstrem meget spildtid på at indhente informationer.

Det skal blandt andet ske ved oprettelsen af det fælles medicinkort i et samarbejde mellem staten, regionerne og kommunerne. Det fælles digitale medicinkort skal hindre, at der flyver papirarbejde rundt mellem de forskellige myndigheder, når der skal holdes styr på, hvilken medicin borgerne har fået.

Også skolerne er under luppen, når kommunerne skal spare penge. I første omgang er der blevet skelet til det relativt velfungerende intranet, SkoleIntra, der muligvis kan overføres til daginstitutionerne.

"I børnehaver og vuggestuer er der et væld af sedler og mere eller mindre ustrukturerede beskeder frem og tilbage mellem institutionerne. Der kan man godt se på, om digitalisering kan afhjælpe pædagogernes opgaver," siger Jakob Aagaard Harder.

Han erkender, at der muligvis kan være både kompetence- og maskinbarrierer i at få indført digital administration mellem daginstitutionerne.

Snak inden handling

Indtil videre har kommunaldirektionerne kun talt om mulige løsninger.

Næste skridt i processen bliver at opsamle idéerne fra de to dages seminarer og sende dem i høring i kommunerne inden for tre til fire uger.

Derefter vil der fra politisk side blive taget endelige beslutninger om, hvordan it skal være løftestangen i kommunerne.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS