Artikel top billede

Foto: Torben Klint. (Foto: Torben Klint)

Sådan skal it redde kommuner fra Løkkes spareplan

It er en af de vigtigste redningskranse, når kommunerne i de kommende år skal stramme livremmen særdeles langt ind. Læs her, hvordan kommunaldirektørerne vil bruge it som spare-værktøj.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) var i går i en lang række medier efter regeringens halvårlige seminar og forklare, at kommunerne kan se frem til besparelser i forbruget på trekvart procent om året i 2012 og 2013.

Det svarer til, at kommunerne skal file fire milliarder kroner af forbruget, hvilket samtidig kan koste op mod 8.000 kommunalt ansatte jobbet.

Sideløbende med regeringens seminar og heftige spareplan holder Kommunernes Landsforening (KL) i disse dage sin direktionskonference i Bella Center, hvor de kommunale direktioner flere gange har fastslået, at informationsteknologi bliver en af de vigtigste løftestænger, når livremmen skal spændes ind.

"I 2015 og fremover skal vi have frigjort mindst en milliard kroner via øget digitalisering," siger centerchef Jakob Aagaard Harder fra KL's Center for Borgerbetjening og IT-politik til Computerworld.

Men allerede inden for de næste par år skal digitaliseringen bidrage "mærkbart" til besparelserne, forklarer Jakob Aagaard Harder.

Forretning før infrastruktur

Kommunerne erkender, at sparekravene ikke kun kan nås ved at høste de lavthængende frugter, når kommunaldirektørerne i går og i dag er i gang med at drøfte en fælles kommunal digitaliseringsstrategi.

Kommunaldirektionerne er derfor villige til at gå endnu længere for at få banket den nødvendige it-strategi på plads.

Strategien bliver udfærdiget ved, at alle de tunge kommunale områder som børne-, social-, beskæftigelses- og det tekniske område samt det tværgående borgerservice-område har bidraget til strategiplanen med hver deres forslag til, hvordan man kan optimere forretningsprocesserne.

For kommunerne vil i første omgang optimere deres forretningsprocesser uden at skele særskilt til it-driften, som ellers har været kongstanken bag Statens IT.

"Vi har valgt at starte vores digitaliseringsstrategi der, hvor der er store penge at hente, nemlig på forretningsprocesserne. Konsolidering af driften skal nok komme på plads på et senere tidspunkt," siger Jakob Aagaard Harder.

Han understreger, at KL sideløbende med sin digitaliseringsstrategi også har fokus på drift- it-infrastrukturen, hvor foreningen tidligere har vist stor interesse for eksempelvis cloud computing.

Borgerne skal til tasterne

De kommunale direktører har udpeget selvbetjening som et af de helt store forretningsområder, hvor der for alvor kan spares penge ved borgerne hjælper sig selv, når de skal i kontakt med kommunen.

"Og kommunerne er klar til at hjælpe de borgere, der har svært ved de digitale muligheder" siger Jakob Aagaard Harder.

Set i det lys er Københavns Kommunes strategi med, at op mod 40 procent af borgerne i 2013 er selvhjulpne på nettet, et meget interessant projekt.

For Københavns Kommune regner med, at den kan spare omkring 26 millioner kroner i 2013, når københavnerne er mere selvbetjente.

"Det tal kan man gange med 10, og så vil potentialet for alle landets kommuner ikke være helt skævt," forklarer Jakob Aagaard Harder.

Han fremhæver, at kommunernes fælles mål i strategien er, at 30 procent af alle borgernes henvendelser er digitale i 2012. Det tal skulle gerne op og runde 50 procent i 2015.

"Udfordringen er at få flyttet borgerne over på de kanaler, hvor de betjener sig selv. På konferencen har vi derfor drøftet, at alle kommuner skal have udarbejdet en konkret kanalstrategi i 2012," forklarer Jakob Aagard Harder.

I den sammenhæng henviser han til, at en mail eller et brev koster 110 kroner at håndtere i Københavns Kommune, mens et telefonopkald koster 40 kroner, og en selvbetjent borger kun bruger 3 kroner af kommunekassen.

Callcenter, medicinkort og intranet på tegnebrættet

I lighed med Københavns Kommune har KL udset sig 10 områder, hvor der skal sættes ind med digitale selvbetjeningsløsninger - herunder en fælles flytteløsning samtidig med, at Post Danmark sløjfer sin flyttemappe til fordel for en reklame for den digitale flytteløsning.

Det virtuelle callcenter

I dag har kommunaldirektørerne blandt andet diskuteret, om der muligvis skal oprettes virtuelle callcentre, når kommunerne forsøger at presse borgerne over på selvbetjenings- og telefonløsninger.

Formålet med den manøvre er, at kommunerne kan spare borgerservice- og callcentre væk i især mindre kommuner.

"Forslaget er endnu ikke blevet diskuteret, men en lille kommune behøver jo reelt set ikke have døgnåbent i et callcenter. På den måde kan man flytte flere kommuners callcentre sammen i et større center," siger Jakob Aagaard Harder.

Han understreger dog samtidig, at det fælles, virtuelle callcenter kræver, at medarbejderne har styr på selvbetjeningen på flere kommunale hjemmesider, som typisk er vævet sammen af forskellige standardløsninger.

Spare med medicinkort og intranet

De kommunale direktioner skal på konferencen også drøfte, hvordan teknologi kan bidrage til at løfte serviceopgaver på eksempelvis social- og børneområdet, hvor der går ekstrem meget spildtid på at indhente informationer.

Det skal blandt andet ske ved oprettelsen af det fælles medicinkort i et samarbejde mellem staten, regionerne og kommunerne. Det fælles digitale medicinkort skal hindre, at der flyver papirarbejde rundt mellem de forskellige myndigheder, når der skal holdes styr på, hvilken medicin borgerne har fået.

Også skolerne er under luppen, når kommunerne skal spare penge. I første omgang er der blevet skelet til det relativt velfungerende intranet, SkoleIntra, der muligvis kan overføres til daginstitutionerne.

"I børnehaver og vuggestuer er der et væld af sedler og mere eller mindre ustrukturerede beskeder frem og tilbage mellem institutionerne. Der kan man godt se på, om digitalisering kan afhjælpe pædagogernes opgaver," siger Jakob Aagaard Harder.

Han erkender, at der muligvis kan være både kompetence- og maskinbarrierer i at få indført digital administration mellem daginstitutionerne.

Snak inden handling

Indtil videre har kommunaldirektionerne kun talt om mulige løsninger.

Næste skridt i processen bliver at opsamle idéerne fra de to dages seminarer og sende dem i høring i kommunerne inden for tre til fire uger.

Derefter vil der fra politisk side blive taget endelige beslutninger om, hvordan it skal være løftestangen i kommunerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere