Sådan hamrer vi brugervenlig selvbetjening sammen

Offentlige selvbetjeningsløsninger bygget af offentligt ansatte viser klare tendenser mod autobetjening og mersalg. Hvad er nu meningen med det?

Artikel top billede

Læs også:
Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

"Lad os starte med at ændre lovgivningen."
 
Sådan lyder det fra én ud af i alt fire arbejdsgrupper på IT- og Telestyrelsens og IT-Branchens innovationscamp på Symbion Forskerpark. 

Knap 100 personer fra offentlige myndigheder, teknikere og borgere var i går samlet under parolen "vær med til at bygge Danmarks bedste selvbetjeningsløsning".
 
Arbejdsgruppen på 20 personer - hovedsageligt bestående af offentligt ansatte uden den store innovationserfaring - sidder og nørkler med boligstøtteordningen, som på fire timer skal reduceres fra 83 felter i en knudret formular til en let, overskuelig digital løsning.
 
Første skridt i gruppen bliver at forudsætte, at når en boligstøtte-søgende logger på løsningen med NemID, kan vedkommende få indhentet alle sine oplysninger om sig selv og sine medansøgere fra forskellige registre som CPR, BBR (bygnings- og boligregistret), Folkeregistret samt CVR.
 
Dermed er arbejdsgruppen allerede på omgangshøjde med den kommende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, hvor det offentlige kun skal indhente oplysninger om borgere og virksomheder én gang for at forstyrre mindst muligt ved at genbruge data på tværs af myndighederne.
 
Forbilledet er Skat.dk's selvangivelse, hvor borgerne nu blot skal ændre meget få ting i selvangivelsen, hvilket er radikalt anderledes end dengang for få år siden, hvor danskerne snildt kunne bruge en forårsdag i helvede på at sidde og svede over egne finanser.
 
Formularen tager form
Som timerne skrider frem i Symbion Forskerpark, begynder den nye boligstøtte-formular at tage form.
 
Gruppen har ITU-studerende til løbende at indtaste ændringsforslagene i formularværktøjet Jotform og dermed samtidigt kreere en interaktiv mockup, der derefter testes af hr. og fru Jensen i borgerservice-centre og biblioteker i Haderslev, Hjørring, Odense og København.
 
Ude i landet sidder udsendte medarbejdere fra IT- og Telestyrelsen, der via Skype kommunikerer hjemmesiderne ud til borgerne, der kvitterer med ændringsforslag og opfattelser af specifikke ord og navigation til arbejdsgrupperne i Symbion Forskerpark.
 
"Det er en god måde at arbejde på, fordi det fremtvinger et konkret produkt med det samme," fortæller Anna Schou Johansen, der til dagligt sidder som specialkonsulent i København Kommunes økonomiforvaltning, undervejs i processen.
 
En anden 20-mandsgruppe arbejder ligeledes med boligstøtte-ansøgningen, mens to andre grupper sidder og knokler med en flytteløsning, der udover selve flytteservicen automatisk tilbyder nye daginstitutioner, indkøbsmuligheder og ændring af fradrag i den personlige indkomst, hvis borgeren er flyttet til en ny kommune.
 
Overskuelighed, mersalg og autobetjening med indhentning af offentlige data på tværs af myndigheder er åbenbart de helt store drivere i fremtidens offentlige selvbetjeningsløsninger.
 
Danskerne vil have det simpelt
Klokken 14.30 trommes de fire grupper sammen til præsentation og kåring af den mest brugervenlige løsning, udvalgt af danskere i Haderslev, Hjørring, Odense og København.
 
"Borgerne kan lide simple, personlige løsninger, der ikke spørger om ting, det offentlige allerede spørger om i forvejen," rapporterer fuldmægtig Morten Meyerhoff Nielsen fra IT- og Telestyrelsen, der er udstationeret i Hjørring, efter han i dagens løb har testet de forskellige boligstøtte- og flytteløsninger på danskere i Hjørring.
 
Vinderen bliver den flytteløsning, som Anna Schou Johansen har været med til at udarbejde.
 
"Det har været sjovt at arbejde sammen på tværs af den offentlige sektor, siger hun efterfølgende til Computerworld, da videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) har overrakt diplomer til vinderne.
 
"Og så er det rigtig godt, at der er kommet politisk bevågenhed på selvbetjeningsløsningerne," tilføjer Anna Schou Johansen.
 
"Dagens arbejder viser jo, at vi sammen relativt hurtigt kan udarbejde en løsning, der er brugbar, frem for at hver myndighed udarbejder deres egne løsninger med egne ressourcer," fortsætter hun.
 
Samme som for ti år siden
Også brugervenlighed-ekspert, Thomas Visby Snitker, fra Snitkergroup, er imponeret over, hvor hurtigt de fire løsninger er blevet banket sammen.
 
"Under kaotiske udviklingsforhold med meget store grupper i små rum, er det lykkes at udarbejde fire fine løsninger på kort tid. Den agile udvikling er virkelig slået igennem her," lyder det fra Thomas Visby Snitker.
 
Han nævner samtidig, at han savner en test af de eksisterende løsninger, fordi "der er ingen grund til at smide barnet ud med badevandet".
 
Brugervenlighedseksperten påpeger også, at der ikke var meget nyt under solen for ham ved at deltage på konferencen.
 
"Jeg stod og talte om de samme ting for 10 år siden, og der er åbenbart ikke sket så meget på området siden dengang. Med danskernes nuværende brug af internettet er jeg dog sikker på, at der snart vil være en kritisk masse på selvbetjeningsløsningerne," vurderer Thomas Visby Snitker.
 
Ifølge tal fra Kommunernes Landsforening (KL) bruger mellem to til seks procent af danskerne selvbetjeningsløsninger. 

Besparelsespotentialet på de offentlige udgifter forventes at ligge på flere milliarder kroner, hvis store dele af befolkningen selvbetjener sig selv. 

Læs også:
Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS