Sådan hamrer vi brugervenlig selvbetjening sammen

Offentlige selvbetjeningsløsninger bygget af offentligt ansatte viser klare tendenser mod autobetjening og mersalg. Hvad er nu meningen med det?

Læs også:
Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

"Lad os starte med at ændre lovgivningen."
 
Sådan lyder det fra én ud af i alt fire arbejdsgrupper på IT- og Telestyrelsens og IT-Branchens innovationscamp på Symbion Forskerpark. 

Knap 100 personer fra offentlige myndigheder, teknikere og borgere var i går samlet under parolen "vær med til at bygge Danmarks bedste selvbetjeningsløsning".
 
Arbejdsgruppen på 20 personer - hovedsageligt bestående af offentligt ansatte uden den store innovationserfaring - sidder og nørkler med boligstøtteordningen, som på fire timer skal reduceres fra 83 felter i en knudret formular til en let, overskuelig digital løsning.
 
Første skridt i gruppen bliver at forudsætte, at når en boligstøtte-søgende logger på løsningen med NemID, kan vedkommende få indhentet alle sine oplysninger om sig selv og sine medansøgere fra forskellige registre som CPR, BBR (bygnings- og boligregistret), Folkeregistret samt CVR.
 
Dermed er arbejdsgruppen allerede på omgangshøjde med den kommende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, hvor det offentlige kun skal indhente oplysninger om borgere og virksomheder én gang for at forstyrre mindst muligt ved at genbruge data på tværs af myndighederne.
 
Forbilledet er Skat.dk's selvangivelse, hvor borgerne nu blot skal ændre meget få ting i selvangivelsen, hvilket er radikalt anderledes end dengang for få år siden, hvor danskerne snildt kunne bruge en forårsdag i helvede på at sidde og svede over egne finanser.
 
Formularen tager form
Som timerne skrider frem i Symbion Forskerpark, begynder den nye boligstøtte-formular at tage form.
 
Gruppen har ITU-studerende til løbende at indtaste ændringsforslagene i formularværktøjet Jotform og dermed samtidigt kreere en interaktiv mockup, der derefter testes af hr. og fru Jensen i borgerservice-centre og biblioteker i Haderslev, Hjørring, Odense og København.
 
Ude i landet sidder udsendte medarbejdere fra IT- og Telestyrelsen, der via Skype kommunikerer hjemmesiderne ud til borgerne, der kvitterer med ændringsforslag og opfattelser af specifikke ord og navigation til arbejdsgrupperne i Symbion Forskerpark.
 
"Det er en god måde at arbejde på, fordi det fremtvinger et konkret produkt med det samme," fortæller Anna Schou Johansen, der til dagligt sidder som specialkonsulent i København Kommunes økonomiforvaltning, undervejs i processen.
 
En anden 20-mandsgruppe arbejder ligeledes med boligstøtte-ansøgningen, mens to andre grupper sidder og knokler med en flytteløsning, der udover selve flytteservicen automatisk tilbyder nye daginstitutioner, indkøbsmuligheder og ændring af fradrag i den personlige indkomst, hvis borgeren er flyttet til en ny kommune.
 
Overskuelighed, mersalg og autobetjening med indhentning af offentlige data på tværs af myndigheder er åbenbart de helt store drivere i fremtidens offentlige selvbetjeningsløsninger.
 
Danskerne vil have det simpelt
Klokken 14.30 trommes de fire grupper sammen til præsentation og kåring af den mest brugervenlige løsning, udvalgt af danskere i Haderslev, Hjørring, Odense og København.
 
"Borgerne kan lide simple, personlige løsninger, der ikke spørger om ting, det offentlige allerede spørger om i forvejen," rapporterer fuldmægtig Morten Meyerhoff Nielsen fra IT- og Telestyrelsen, der er udstationeret i Hjørring, efter han i dagens løb har testet de forskellige boligstøtte- og flytteløsninger på danskere i Hjørring.
 
Vinderen bliver den flytteløsning, som Anna Schou Johansen har været med til at udarbejde.
 
"Det har været sjovt at arbejde sammen på tværs af den offentlige sektor, siger hun efterfølgende til Computerworld, da videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) har overrakt diplomer til vinderne.
 
"Og så er det rigtig godt, at der er kommet politisk bevågenhed på selvbetjeningsløsningerne," tilføjer Anna Schou Johansen.
 
"Dagens arbejder viser jo, at vi sammen relativt hurtigt kan udarbejde en løsning, der er brugbar, frem for at hver myndighed udarbejder deres egne løsninger med egne ressourcer," fortsætter hun.
 
Samme som for ti år siden
Også brugervenlighed-ekspert, Thomas Visby Snitker, fra Snitkergroup, er imponeret over, hvor hurtigt de fire løsninger er blevet banket sammen.
 
"Under kaotiske udviklingsforhold med meget store grupper i små rum, er det lykkes at udarbejde fire fine løsninger på kort tid. Den agile udvikling er virkelig slået igennem her," lyder det fra Thomas Visby Snitker.
 
Han nævner samtidig, at han savner en test af de eksisterende løsninger, fordi "der er ingen grund til at smide barnet ud med badevandet".
 
Brugervenlighedseksperten påpeger også, at der ikke var meget nyt under solen for ham ved at deltage på konferencen.
 
"Jeg stod og talte om de samme ting for 10 år siden, og der er åbenbart ikke sket så meget på området siden dengang. Med danskernes nuværende brug af internettet er jeg dog sikker på, at der snart vil være en kritisk masse på selvbetjeningsløsningerne," vurderer Thomas Visby Snitker.
 
Ifølge tal fra Kommunernes Landsforening (KL) bruger mellem to til seks procent af danskerne selvbetjeningsløsninger. 

Besparelsespotentialet på de offentlige udgifter forventes at ligge på flere milliarder kroner, hvis store dele af befolkningen selvbetjener sig selv. 

Læs også:
Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Business Tech Event: Kunstig intelligens som konkurrenceparameter - fra teknologi til etik

Kunstig intelligens og machine learning åbner op for utallige nye muligheder for virksomheder, borgere og samfund – men hvordan udnytter man teknologien til at skabe konkurrence fordele, og hvordan sikrer man sig, at teknologien udnyttes etisk ansvarligt? Hør blandt andet hvordan Vestas arbejder med kunstig intelligence.

25. august 2020 | Læs mere


Introduktion til AI – kom rigtigt fra start og drag fordel af kunstig intelligens

På dette digitale HowTo seminar får du en stribe eksempler på, hvordan AI kan hjælpe dig med at løse opgaver og skabe indsigt i din forretning. Tilmeld dig og få inspiration til at komme i gang med AI baseret på konkrete input og erfaringer.

27. august 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Test: Lenovos seneste budget-basker kan det hele - man skal dog leve med en alt for synlig svaghed
Computerworld tester Lenovos Ideapad 5. Maskinen er stærk, prisen er skarp og designet er vellykket. Men der er stadig en god grund til at springe modellen over.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan får du et sikrere og mere effektivt netværk med SD-WAN
Kombinationen af cloud og mere effektive arbejdsformer - og hjemmearbejde – kan både netværk og sikkerhed nemt blive udfordret. Samtidig kan de traditionelle løsninger hurtigt blive dyre, især når sikkerheden skal følge med. I dette whitepaper kan du læse om udfordringerne med de traditionelle netværkskonfigurationer og hvilke fordele som et software defined netværk kan give, samt hvordan du tænker sikkerhed ind i løsningen fra starten.