Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

Der er meget langt hjem, hvis Danmark skal høste milliardgevinster med offentlige selvbetjeningsløsninger. KL kalder udviklingen for "bekymrende".

Artikel top billede

Læs også:
Ekspert: Sådan får vi succes med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

Selvbetjening er i hele det politiske spektre udset til at være redningskransen til den offentlige sparegris, da selvtasteriet kan spare det offentlige for adskillige milliarder i administrations-omkostninger.
 
De ambitioner har dog fået et alvorligt skud for boven i en ny undersøgelse foretaget af Kommunernes Landsforening (KL) via den fælleskommunale digitaliseringsmetode, der viser, at det kun er mellem to og seks procent af danskerne, der i dag betjener sig selv via nettet.
 
I et brev til landets borgmestre og kommunaldirektører kalder KL udviklingen for "bekymrende" og fremhæver, at det selvbetjeningen kræver en storstilet indsats for at hente de økonomiske gevinster ved at lokke folk til tasterne. 

Flere årsager

Den offentlige sektor kigger derfor misundeligt på banksektoren og rejsebranchen, som i høj grad har fået danskerne til at selvbetjene sig selv på nettet.

KL peger på flere årsager til de lave brugertal, som foreningen ellers tidligere har spået vil runde 50 procent i 2015.
 
"Dels kan vi have undervurderet, hvor svært det er at få borgerne til at ændre vaner. Og dels har vi ikke politisk såvel som administrativt truffet de rigtige beslutninger for at "presse" borgerne over på selvbetjening," lyder vurderingen fra KL, som dog i disse forhandler med regeringen om at tvinge op mod syv selvbetjeningsområder igennem frem mod 2012. 

For at lukke for borgernes kommunikationskanaler og tvinge dem til tasterne, er det nødvendigt med kommunalledelsens fokus på en reel kanalstrategi. Undersøgelsen fra kommunerne viser, at 31 kommuner har en strategi, 48 har en på vej, mens fire kommuner hverken har det ene eller det andet.
 
Derfor råber KL de kommunale politikere og ledere op med sin skrivelse.
 
"På øverste niveau er der behov for klare mål for, på hvilke områder borgerne skal betjene sig selv digitalt i stedet for via de traditionelle kommuni-kationskanaler som breve, personligt fremmøde med videre," skriver KL i brevet, som også fremhæver, at kommunalledelsen bør udstikke klare retningslinjer for, hvilket serviceniveau kommunen forventer at levere på alle kanaler fra telefon personlige borgermøder.
 
Følger udviklingen
Den bekymrende udvikling - eller manglende udvikling - indsamler KL løbende informationer om, for at analysere sig frem til, hvordan borgerne henvender sig til kommunerne.
 
Analysen vil blandt andet specifikt kigge på, hvordan de kommunale hjemmesider imødekommer borgernes behov for informationer, om selvbetjeningsløsningerne er tilpas brugervenlige og hvordan offentlige emails kan afskaffes til fordel for selvbetjeningen eller post via borger.dk/eBoks.
 
Den nuværende undersøgelse viser dog også, at selvbetjening ikke er den optimale løsning på visse områder. Det gælder eksempelvis, når borgerne skal have forklaret regler eller svar på generelle spørgsmål.
 
"Her skal kommunikationen i stedet forsøges overflyttet til kommunens hjemmeside eller telefonbetjening," skriver KL i brevet til landets borgmestre og kommunaldirektører.

Læs også:
Ekspert: Sådan får vi succes med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S