Fejlslagne it-udbud koster danske it-firmaer millioner

Massevis af it-udbud bliver annulleret. Udbuds-bommerterne koster branchen millioner af kroner. Se her, hvor mange udbud, der annulleres.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Omkring hvert sjette it-udbud bliver annulleret.

Det viser den årlige opgørelse over offentlige it-udbud fra Center for Digital Forvaltning. 

I 2010 registrerede centeret i alt 313 udbud og 59 annulleringer. 

Koster millioner af kroner

Netop annulleringer, hvor udbud enten helt droppes eller må gå om, fordi noget ikke er i orden i udbyderens udbusmateriale, har kostet millioner af kroner.

Et par af de mest udskældte eksempler er SKI, der måtte annullere store rammeaftaler.

Annulleringerne gav anledning til stor frustration hos leverandører, der hver havde brugt tid på at lave tilbud.

Men også hos Skat måtte man lade et milliard-stort udbud på it-konsulentydelser gå om

ITEK under Dansk Industri anslog, at leverandørerne havde tabt millioner af kroner.

For nylig måtte KL også lade et udbud til 91 millioner kroner gå om.

Problem i årevis

Ifølge statistikken fra CEDI, så er annulleringer dog ikke et pludseligt opstået problem.

Fra 2008 og frem til i dag er blevet registreret 817 udbud af centeret, heraf er 134 blevet annulleret.

Det svarer til, at 16 procent af udbuddene de sidste tre år er blevet annullerede.

Se her hvor mange udbud, der er blevet annulleret

År

Antal udbud
Antal annulleringer

2008

157
23

2009

192
38

2010

313
59

Samlet

817
134

Kilde: Offentlige It- og teleudbud 2010.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil