Danskere på partnerjagt i LA

Partnerskab er valutaen, når et af verdens største forretningsnetværk ruller i Los Angeles denne uge. Den danske it-branche fylder godt op.

Artikel top billede

LOS ANGELES: "The Danish Way to Rock" med Nephew  buldrer ud over højtalerne i det enorme Staples Centers arena. I publikums-sektion 24 vejrer små Dannebrogsflag, da opvarmnings DJ-en opfylder det danske ønske.

De cirka 200 danskere på Microsofts World Partner Conference fylder ikke meget blandt de 15.000 deltagere, som er bænket for at høre Microsoft-bossen Steve Ballmer tale. Men forholdsmæssigt er den danske delegation blandt de største på partnerkonferencen - igen i år.

Støre og mere forretningsorienteret

Microsofts danske partnere er vilde med at rejse ud og tage del i et af verdens største forretningsnetværk, som softwaregiganten har arrangeret siden 2003. Større og mere forretningsorienteret år for år.

Hver gang Microsoft omsætter for en dollar, så omsætter Microsofts 640.000 partnere for 8,70 dollar. Det bliver i alt 580 milliarder dollar eller nok til at placere forretningsnetværket af Microsoft partnere som verdens 19. største økonomi lige mellem Indonesien og Schweiz.

Selvom de fire konferencedage er fyldt med keynote-taler og sessioner i hundredvis om Microsofts produkter og case historier, så er det i stadig højere grad muligheden for at netværke med andre it-virksomheder fra hele verden, der tiltrækker de mange danske partnere.

Udstiller

Blandt dem er den danske leverandør af business intelligence software Targit og producenten af headset GN Netcom. De to partnere har ikke bare valgt at være tilstede i Los Angeles, men også have en stand på udstillingen Innovations Solution Center, som er en del af partnerkonferencen.

Den indsats handler for begge virksomheder om at udnytte det store Microsoft partnernetværk som jagtmark for selv at finde samarbejdspartnere. Partner der kan laves nye forretninger med.

"Det er jo fascinerede at lytte på en tale af Steve Ballmer. Men det er forretningsnetværket der rykker herovre," siger Flemming G. Madsen, der er salgsdirektør i Targit.

Til LA og tale med europæere

"Det kan betale sig for os at flyve herover og tale med andre europæiske partnere, som det ellers ikke kunne betale sig for os at tage rundt og besøge i Europa. Og vi vil gerne have udvidet vores eget partnermiljøe fra de nuværende 250."

"Det er ligesom med prinsesser og frøer. Hun skal kysse mange før, hun finder den, der bliver til en prins," supplerer Ulrik Pedersen, der chef for Targits aktiviteter i USA, som han driver fra kontoret i Tampa, Florida.

Han kom til USA for 6 år siden for at gøre noget ved Targits skrantende forretning, der havde svært ved at få fodfæste i USA. Men Ulrik Pedersen valgte at gå efter kunder, med forretningssoftware fra Microsoft Dynamics.

Mere end Dynamics-kanalen

"Organisationen Dynamics Community har fundet ud af, at Targit i dag er den førende leverandør af business intelligence software i den amerikanske Dynamics-kanal. Men reelt er det kun halvdelen af vores forretning herovre," fortæller Ulrik Pedersen.

Derfor er Microsoft jagtmarken i Los Angeles også en mulighed for Targit til at møde partnere, som de kan lave forretning med udenfor Microsoft Dynamics-kanalen. For Søren Christensen og Søren Schønnemann fra GN Netcom er udfordringen noget anderledes.

Hardware-partner

De er henholdsvis Vice President, CC&O Marketing, Products, Alliances and Global Account Services samt Managing Director Nordic Region. Deres opgave er, at finde partnere, som skal bruge GN Netcoms Jabra headset til unified communications.

"GN Netcom har været partnere med Microsoft på Jabra headset siden 2006. Det var dengang Microsofts communicator-produkt begyndte at rulle og som nu har udviklet sig til Lync-serveren," fortæller Søren Christensen.

Microsoft ville gerne levere et alternativ til fastnettelefonen, når kunderne skiftede til unified communications. Og et alternativ er en headset-løsning til at besvare den såkaldte softphone, der er den software, som kan afløse den gamle fastnettelefon i unified communication.

Kvalitetsfokus

"Hvis brugerne oplever skrattende forbindelser, så falder det tilbage på både den partner, som har leveret løsningen og Microsoft. Derfor skal vi overbevise partnerne om, at de skal vælge kvalitets headset som Jabra," siger Søren Schønnemann.

Den opgave går netop nu ind i en ny fase, fordi Lync-serveren ikke længere er et nyt produkt, og derfor ikke længere har samme opmærksomhed fra Microsoft i salgsarbejdet. Derfor skal GN Netcom ud og finde de systemintegratorer og konsulenthuse, som leverer unified communications og laver partnerskaber.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job