Sitecore på partnerjagt i USA

Sitecore er taget til Microsoft Partner Conference med nyt syn på kundehåndtering og cloud computing. Mød danskerne med amerikansk succes her.

Artikel top billede

Læs også: Otte firmaer blandt Europas bedste

LOS ANGELES: De lyser op. Både på markedet, men også når man går rundt på 2011-udgaven af Microsoft Partner Conference, som har været i gang siden mandag og slutte torsdag.

Rundt om halsen på alle 15.000 deltagere hænger en snor med Sitecores navn og logo. Og inde i konferencens udstillingshal har Sitecore en af de største partnerstande.

Det er femte år i træk, at direktøren for Sitecore USA, Inc Bjarne K. Hansen sammen med en gruppe sælgere har stillet standen op på Microsofts partnerkonference. Men nu skal standen også på pension; ikke fordi Sitecore vil holde op med at komme, men fordi standen trænger til en erstatning, som kan give en ny vinkel på Sitecore.

En ny vinkel på CMS

En ny vinkel er også opskriften på den succes, som Sitecore oplever. En succes med solidt fodfæste i USA, men som også er godt på vej til at sprede sig i Europa og Japan.

I et lille mødelokale med glasvægge ud til udstillingen i Los Angeles Convention Center sidder Bjarne K. Hansen og Sitcores COO Kim Elsass og fortæller historien. De bruger partnerkonferencen til skabe synlighed, skaffe nye partnere og efteruddanne medarbejderne.

Det danske softwarehus er godt i gang med at give content management en helt ny vinkel. En vinkel som har gjort det meget nemmere at få foden indenfor i selv meget store virksomheder.

Fastholder kunder

"Vi kalder det customer engagement platform. Hvor virksomheder tidligere havde et website som et slags visitkort eller katalog, så er det nu en proces der handler om at fastholde kunder og udnytte internettets muligheder til det"

Dermed er design og indholdsproduktion ikke længere det centrale i opbygningen af websites. Med Sitecores customer engagement platform er etableringen af et fastholdelses workflow omkring kunden afgørende.

I workflowet integreres de handlinger som skal til, hvis en kunde for eksempel ikke har gennemført et køb. Det kan være alt fra at vise  et nyt banner eller nogle nye funktioner på sitet til at sende en email og måske endda sætte et call center i gang med at tage over.

LEGO, Loreal og Nestle

Integration med CRM og ERP

"Det betyder at der skal laves integration med CRM og ERP, når man bygger websitet op. Til gengæld får man en løsning som kan optimeres til at fasthold brugene og dermed er langt vigtigere for forretningen," siger Kim Elsass.

"Mange kunder kigger på Sitecore fordi de mener, at de har brug for et CMS til deres website. Men når vi så først har fortalt dem om customer engagement platformen, så får vi en helt anden dialog," siger Kim Elsass.

Blandt kunderne er navne som LEGO, Loreal og Nestlé. Mange af de store firmaer kunder i USA, fordi det er der virksomhedernes interaktive marketing funktion ligger, men samarbejdet udvikler sig hurtigt globalt.

Marketing er kunden

"Hovedparten af vores salg er også til marketing. Og stiller nogle helt andre krav til partnerne, som sælger Sitcores software," fortæller Bjarne K. Hansen.

"Her i USA, der sælger vi sammen med partnerne. Så vi er med til for eksempel at lave demonstrationerne, mens det er meget anderledes i for eksempel Japan," siger Bjarne K. Hansen.

Blandt de første i skyen

Sitecore og Microsoft har haft et tæt samarbejde gennem mange år. Men der er kommet endnu tættere relationer efter Sitecore som et af de første partnere begyndte at bruge Microsofts Windows Azure som del af deres forretning.

"Princippet er, at kunderne bruger Azure, når de skal køre en kampagne. Så flytter filer ud i skyerne, og når så kampagnen er slut, så lukker de ned igen. Det betyder mange opgaver på Azure gennem Sitecore-løsninger," siger Bjarne K. Hansen.

Sitecore har netop lukket bøgerne for finansåret 2010/2011. Og selvom Kim Elsass ikke vil sige noget konkret om tallene, så vil han gerne sige, at det igen har været et godt år.

Annonceindlæg fra FPT Software

Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse