Bornholmske betjente: Nu vil vi gerne have en it-pause

Betatestningen af Polsag har givet de bornholmske betjente kam til deres hår. Men der er også grund til jubel.

Langsomme svartider, dårlig integration og enkelte lykkelige stunder.

Politiet på Bornholm har nu i to måneder været prøvekaniner for det omfattende og hidtil kontroversielle sagsbehandlingssystem Polsag, der bliver forsinket og dyrere end oprindeligt forventet.

Den 15. december sidste år måtte de cirka 80 betjente på øen i Østersøen ikke længere oprette sager i det aldrende system, Polsas. Lovens lange arm på Bornholm skal i stedet prøvekøre det nye Polsag og finde alle børnesygdommene, så introduktionen på resten af landets politigårde bliver så let som muligt.

Og bornholmerne har fundet deres andel af børnesygdommene.
 

Manglende autorisation

Snestormen, der fastfrøs Bornholm i december og januar, betød, at betjentene havde mere travlt i marken end foran computeren. Men betjentene har alligevel gjort sig nogle erfaringer med det nye system.

”Selve oprettelsen af sager fungerer fint. Men der er to deciderede fejl. Det er integrationen med Word og vores register index2000. Det er her, man henter oplysninger om en person og fører dem over i sin nye sag. Det er for så vidt smart, men det tager for lang tid. Der sker det, at man bliver logget ud af systemerne, fordi de ikke kan validere, at det er den samme person, der logger ind de to steder,” fortæller politiassistent Henrik Wraae Schwarz til ComON.

Men selv om it-systemet i sig selv er årsag til frustrationer, skal kilden til de største frustrationer findes et andet sted.

”Der er fejl i systemet, men den væsentlige ændring er, at vi skal arbejde med sagerne papirløst. Det er altså noget, man som menneske skal vænne sig til. Hvis en kollega har siddet med efterforskning i 25 år, så er han vant til at have sin sagsmappe og efterforskningrapporter liggende foran sig, og det gav ham over blik. Nu ligger det hele på computeren,” siger Henrik Wraae Schwarz.

”Det er det samme i vagtcentralen. Her plejede vi at have en fysisk bakke, hvor sager blev ”visiteret” af vagthavende, inden de blev sendt videre til færdigbehandling i form af en fordelingsliste på papir. Nu ligger fordelingslisten på computer, og det er altså meget svært at forholde sig til. Det er den allerstørste udfordring,” mener Henrik Wraae Schwarz.

Politiets nye Polsag er browserbaseret og bygget på ScanJours system til elektronisk sagsbehandling, Captia. Og selv om svartiderne ifølge betjenten nogle gange hænger, så er der øjeblikke, hvor systemet udfolder sit potentiale til at effektivisere arbejdsgange.

"Førhen, når vi lavede fotomapper til især færdselsuheld, så skulle vi scanne billederne ind, sætte dem i charteks og sende tre farvekopier til retten. En meget omstændig proces. Nu sætter vi et galleri op i Powerpoint. Peger på de billeder, vi vil have, og så tager det et klik at hente hele gøjemøget ind på sagen. Det er smart," mener politiassistent Henrik Wraae Schwarz.

Men på trods af enkelte lykkelige stunder, hvor fordelene ved det nye system, står lysende klart, så er det for tidligt at juble over Polsag.

"Vi kan generelt ikke sige, om der er processer, der er blevet lettere med Polsag. Så trygge er vi slet ikke ved systemet endnu. Men det er klart, at vi med Polsag har fået nogle efterforskningsredskaber, som vi ikke har haft før, og dem har vi slet ikke det fulde potentiale af endnu," siger Henrik Wraae Schwarz. 


Kan vi ikke slippe for at være prøvekaniner?

Det er langt fra første gang, at den bornholmske politikreds' ansatte har været prøvekaniner for resten af landets politibetjente.

”Vi var første kreds, der implementerede SINE (fælles radiosystem til beredskabet, red.), og det gik 95 procent efter planen. Alt klappede med implementering og undervisning. Men det kan ikke sammenlignes. Men vi var også testkreds for tjenesteplanlægningssystemet Polvagt, så der er flere kollegaer, som siger, at: ”vil vi gerne have en puster nu”,” siger politiassistent Henrik Wraae Schwarz til ComON.
Men som den lille kreds vi er, så er det jo oplagt at teste tingene her, så det slipper vi nok ikke for, men så må vi til gengæld forvente, at der bliver gearet op for løsninger på de problemer vi finder,” siger politiassistenten.

Til sommer bliver politikredsen i Midt- og Vestjylland den næste betakreds.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car