Ekstrabladet vil kræve betaling for nyheder på din mobiltelefon

Ekstra Bladet vil og skal tjene penge på mobilen, lyder det fra bladets chefredaktør. Flere danske aviser forklarer, at vi lige så godt kan vænne os til, at vi skal betale for indhold på mobilen.

Wall Street Journal vil snart kræve betaling for indhold til mobiltelefoner, 2 dollars om ugen, og noget lignende vil komme til at ske herhjemme også, lyder det fra flere aviser.

Ekstra Bladets ledende chefredaktør, Poul Madsen, siger til ComONs søsteravis Mobil, at ”Ekstra Bladet vil og skal tjene penge på mobilen allerede i 2010”.
 

Søren Svendsen, direktør for Ekstra Bladet Nye Medier, uddyber:

"Vi kunne vi godt finde på at tage betaling for indhold til mobilen, men der skal være mål og mening med det. Især spørgsmål om betalingsvillighed og oplevet merværdi i de tjenester, vi udbyder, bliver afgørende for, om vi skal forfølge en egentlig betalingsstrategi på dette område", forklarer Søren Svendsen.

Han vurderer dog, at det ligger mere til højrebenet for Wall Street Journal, der på net-delen allerede har et omfattende betalingsområde:
 

"Hertil kommer, at der er ret stor forskel på Wall Street Journal og Ekstra Bladet - tænk bare brand, indhold og kundesegmenter", forklarer Søren Svendsen.

Betaling for Side 9-piger
Han slutter af med at forklare, at Ekstra Bladet også kunne finde på at tage betaling for at få adgang til indhold på nettet fra computeren:
 

" Vi har stor fornøjelse ud af Side 9 Pigen-galleriet. Vi undersøger, om der i det projekt er erfaringer, vi kan bruge på andre områder, lyder det fra Søren Svendsen fra Ekstra Bladet.

For 10 kroner kan man få adgang til 20 billeder af en Side 9-pige eller betale 89 kroner for adgang til over 100 Side 9 Pigen-gallerier.

Thomas Hvidt, mobilchef hos JP/Politikens Hus, forklarer, at der skal alternativer til annonce-indtægter, og at betaling af indhold er vejen frem:
 

"Om to år takserer vi helt sikkert for noget af vores indhold til mobilen, forklarer Thomas Hvidt, der også tror, at alle danske aviser vil gøre det samme".

Thomas Hvidt vurderer, at grundlaget for betaling for nyheder på mobilen er til stede og henviser til succesen med app stores, hvor brugerne gerne betaler 10-12 kroner for et program, der kan levere ekstra værdi.

Fare for karteldannelse
"For at det kan lade sig gøre at tage betaling for noget, som alle hidtil har kunnet få gratis, skal de konkurrerende aviser dog være enige om en fælles standard, men man skal samtidig passe på, at det ikke får karakter af karteldannelse," lyder det fra Thomas Hvidt.


Børsens ansvarshavende chefredaktør, Leif Fallesen, er midlertidig ikke så hooket på microbetalinger, hvor man for eksempel betaler for adgang til enkelte artikler eller for en uge ad gangen. De er derfor mere interesserede i at lave et multimedie-abonnement, hvor man betaler for at få adgang til borsen.dk via pc og eller mobilen.

Leif Fallesen har dog meget afdæmpede forventninger til, hvorvidt de er penge at tjene på det:
 

"Man kan da håbe det, men vi har stadig til gode at se, om folk vil betale for det," lyder det fra Leif Fallesen, der nøje vil følge udviklingen i USA.
 

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job