Corel vil udfordre Word - igen

Et gratis år med WordPerfect skal lokke sure kunder fra Microsoft til Corel. Microsoft-kunderne er sure, efter selskabets nye licensregler trådte i kraft i onsdags, siger en analytiker.

Det canadiske softwarefirma Corel prøver igen at æde sig ind på en af Microsofts kerneforretninger - kontorpakker. Corel vil tilbyde virksomheder en etårig gratis licens til tekstbehandlingsprogrammet WordPerfect. Det skal lokke de virksomheder, der er sure over Microsofts nye licensregler, til fadet.

- Tilbuddet er designet til at positionere Corel og udnytte den frustration, som der er blandt Microsofts kunder på grund af de nye licensregler, siger David Roberts, der er vice president hos Corel, til Cnet.

Den gratis licens gælder kun selve tekstbehandlingsprogrammet, ikke resten af WordPerfect-kontorpakken. Når det gratis år er gået, skal kunderne købe en licens, hvis de vil beholde programmet, men det er stadig langt billigere end Microsofts Office. Virksomheder kan ikke købe Word separat.

Microsofts nye licensregler trådte i kraft i onsdags, og analytikere har beregnet, at virksomheder, der ikke opgraderer ofte, kan risikere at skulle betale det dobbelte for programmer som Microsoft Office. Det har skabt en del kritik blandt brugerne, hvoraf mange står overfor nedskæringer i deres budgetter.

Corels WordPerfect var engang tekstbehandlingens konge, men firmaet tabte alt til Microsoft, da verden gik fra DOS til Windows. Corel prøvede for nogle år siden at komme tilbage, og det lykkedes til dels at få solgt WordPerfect til nogle offentlige institutioner her i landet. Men analytikere vurderer stadig, at Microsoft sidder solidt med 95 procent af markedet.

Corel skal også træde varsomt. Firmaet prøvede også at puste sig op på Linux-markedet, men måtte trække følehornene til sig, sælge en række produkter til andre - og bide i græsset og modtage 135 millioner dollar af Microsoft for overhovedet at overleve.

Paul DeGroot, der er analytiker hos firmaet Direction on Microsoft, siger til Cnet, at der er en mulig åbning på markedet. 15-30 procent af Microsofts kunder overvejer billigere alternativer til Office på baggrund af de nye licensregler.

- Men selvom der er en åbning, betyder det ikke, at der er en forretning. Men det er naturligvis et godt tidspunkt for de få tilbageværende konkurrenter at vise, at de er billigere, siger han.

Analysefirmaet Gartner vurderer, at det vil være muligt at tage et par procent af Microsofts markedsandel dels for Corel med WordPerfect - og dels for Sun Microsystems med StarOffice.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car