Knap hver tiende mail er spam

Netselskabet Scannet har lavet en statistik over, hvor mange mails, der bliver sorteret fra i firmaets mailhoteller på grund af spam. Det er næsten hver tiende mail, der indeholder spam. Samtidig meddeler Scannet, at mængden af spam i øjeblikket er stigende med godt 0,2 procent om dagen.

Godt hver tiende mail, Scannets mailhoteller modtager, bliver frasorteret, fordi de indeholder spam. Det viser en statistik, som firmaet har lavet for de sidste tre uger. Samtidig viser statistikken, at der er en stigning i antallet af spammails på cirka 0,2 procent om dagen.

Har overhalet virus

På en enkelt server blev der, i en periode på 3 uger, modtaget 425.331 mails. Af disse blev 39.861 mails sorteret fra som spam. Det svarer i runde tal til 9 procent af de samlede mails.

Til sammenligning blev der i løbet af de tre uger sorteret 4.262 mails fra på grund af virus. Det svarer til cirka en procent.

Yderligere har Scannet i den samme periode observeret en daglig stigning i antallet af spammails på 0,2 procent. Selskabet mener, at det skyldes ?julespam?.

Dan Faerch er systemkonsulent i Scannet. At spam var så omfattende, kommer bag på ham.

- Jeg må jo konstatere, at spam er blevet et større problem en virus, siger han.

Blodsugere

Dan Faerch fortæller, at spam og virus lægger større og større beslag på selskabets båndbredde og datakapacitet, og det er han træt af.

- Jeg mener helt klart, at de mennesker der sender spam, er en flok blodsugere, der snylter på internetsamfundet. Det er jo ganske betragtelige ressourcer, der skal bruges på at sortere al junken fra, siger Dan Faerch.

Etablerede selskaber spammer

Selskabet har samtidig set på, hvilke metoder spammerne anvender. Den allermest populære metode er at benytte såkaldte open-relay servere, som kan bruges af alle til at sende mail igennem.

Et udtræk fra Scannets ?intrusion detection?, der registrerer forsøg på at trænge ind i selskabets servere, viser, at der inden for de sidste 24 timer, samlet har været 33.750 forsøg på at udnytte selskabets mailservere til open relay.

- Man kunne egentlig godt forledes til at tro, at det er glade amatører, der laver disse forsøg på at udnytte vores servere, men faktisk kan vi se, at nogle af angrebene kommer fra store etablerede selskaber i USA, siger Dan Faerch.

Han tilføjer at den spam, Scannet modtager, formentlig kun er toppen af isbjerget, fordi der altid vil være spam, der slipper igennem filtrene. Samtidig mener han, at der er flere og flere der har fundet ud af, at spam er en nem og billig måde at reklamere på, og at problemet derfor vil eskalere yderligere i fremtiden.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job