Konkurrent sparker Firefox af pinden

Firefox står til at blive lammetævet af en browser, der i dén grad buldrer frem.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Googles browser, Chrome, er på nippet til at erstatte Firefox som verdens næstmest populære browser, oplyser et webstatistik-firma.

Data leveret af StatCounter, som sporer brugen af browsere ved hjælp af de gratis værktøjer til analyse, som firmaet tilbyder via sit website, peger på, at Chrome ikke senere end december i år vil overhale Firefox i udbredelse og således blive den mest anvendte browser næst efter Microsofts Internet Explorer.

Chromes globale gennemsnitlige brugsandel for september er blevet målt til 23,6 procent, mens Firefox står for 26,8 procent og Internet Explorer 41,7 procent.

Chrome har oplevet en forbløffende vækst i løbet af 2011. Siden januar i år er browseren vundet frem med otte procentpoint, hvilket repræsenterer en stigning i markedsandel på 50 procent.

I samme periode er Firefox faldet med næsten fire procentpoint, hvilket giver en cirka 13 procent mindre markedsandel, mens Internet Explorer også er faldet med fire procentpoint, hvilket for Microsofts browsers vedkommende udgør et dyk på ni procent.

Chrome sparker røv

Det betyder, at Chrome høster stort set hele frafaldet fra Firefox og Internet Explorer.

Hvis denne tendens fortsætter, så vil Chrome til november næsten være nået op på Firefox' brugsandel og så overhale konkurrenten i december, hvor Chrome vil stå for en andel på 26,6 procent af alle anvendte browsere, mens Firefox ifølge StatCounters prognose vil have en andel på 25,3 procent.

StatCounter er dog ikke det eneste firma, der offentliggør statistik om den globale browseranvendelse. Net Applications peger for eksempel på et langt større spring mellem Firefox og Chrome. I Net Applications' tal for august havde Firefox en andel på 22,6 procent af browserne på desktop, mens Chrome havde en andel på 15,5 procent.

Fremskriver man Net Applications' tal, vil Chrome i år ende med en andel af browsermarkedet på 17,8 procent sammenlignet med Firefox' 22,3 procent. Men hvis tendensen fortsætter næste år, vil Chrome baseret på Net Applications' tal overhale Firefox midt på året 2012.

Da Net Applications vægter sine data, så de også afspejler estimater for brugsandelene i lande, hvor relativt få brugere besøger de websites, som firmaet overvåger, giver firmaets prognose teoretisk set et mere nøjagtigt globalt billede, fordi den tager højde for det enorme kinesiske marked.

Visse browserproducenter - særligt Microsoft - angiver dette som årsag til, at de oftest henviser til Net Applications' tal. Net Applications beskriver da også, måske ikke helt tilfældigt, en langt højere andel for Internet Explorer - 55,3 procent - end andre webstatistik-firmaer såsom StatCounter.

Tallene fra både Net Applications og StatCounter viser dog den samme tendens: Brugen af Internet Explorer og Firefox er generelt faldende, mens der er en tilsvarende stigning at spore for Chrome.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S