Apples konkurrenter får hård kritik: Sådan bør I gøre

Apples konkurrenter kritiseres hårdt for at mangle selvstændige visioner og langsigtede strategier.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Apples konkurrenter bør lægge deres kortsigtede tilgange fra sig i kampen mod Cupertino og i stedet udvikle langsigtede strategier.

Det mener analytiker af mobilbranchen Ian Fogg, som vurderer, at for mange af Apples konkurrenter forsøger sig med en "også mig"-tilgang, der imiterer nye produkter fa Apple, i stedet for at fokusere på hvad de kunne gøre for at komme foran Cupertino.

"Apples resultater burde få konkurrenterne til at blive opmærksomme på vigtigheden af strategier, der strækker sig over flere år. Konkurrenterne forsøger konstant at efterligne Apple. Men alt for mange af anvender en også-mig-taktik i stedet for at følge en konsistent og vedholdende langsigtet strategi," påpeger han.

Fogg fremhæver på sin blog, If Connected, eksempelvis Samsung Galaxy S, som "ligner Apples gamle iPhone 3GS fra 2009 og ikke iPhone 4, der blev designet fra bunden af, og som Galaxy S faktisk konkurrerede med, da den kom på markedet."

Han kritiserer også HP for at smide Apotheker på porten under et år efter at have udpeget ham som topchef samt Nokia for at "vakle" i spørgsmålet, om selskabet skulle koncentrere sig om mobilstyresystemet MeeGo eller Windows Phone 7.

Samtidig har Apple været ekstremt produktiv. Selvom iPod'ens dage synes at være talte, så argumenterer Fogg for, at selskabet med succes har erstattet den med iPhonen. Endnu mere væsentligt så har Apple skabt et nyt marked med sin iPad uden at frygte, at det ville kannibalisere salgstallene for Mac.

"Selv hvis iPad'en kannibaliserer computersalget, så har Apple mere at vinde fra salg af iPad end at tabe fra lavere Mac-salgstal. Ikke mange selskaber ville være så klartseende og så villige til at konkurrere med sig selv."

Fogg giver også Apple æren for at have skabt det nuværende marked for mobilt indhold i form af selskabets App Store.

"Før Apple betød mobilt indhold (hovedsageligt) ringetoner og baggrunde og i ny og næ et Java-baseret spil. Nu er det et massivt marked, der er så eftertragtet, at verdens største forhandler af medieindhold, Amazon, har skabt en app-butik og er desuden med Kindle Fire ved at blive producent af tablet-pc'er."

Mange virksomheder befinder sig pludselig i konkurrence med Apple uden at have hverken regnet med det eller aktivt forsøgt på det, i takt med at Apple spreder sig ud på nye områder, argumenterer Fogg.

"Det er langt fra let at konkurrere med Apple. Hvis man vil spille det spil, så er man nødt til at fokusere på den lange bane samtidig med at skabe profit her og nu. Jeg bliver dog mere og mere overbevist om, at det er en udfordring, som intet selskab kan undgå.

Apple er i færd med at opbygge en kolossal portefølje, der forbinder forlagsvirksomhed, film, tv, musik, telefoni, internet, spil, forbruger-elektronik, betaling, fotografi, computere og så videre," påpeger Fogg.

"For nogle år siden ville jeg have rådet visse virksomheder til ikke at konkurrere med Apple og i stedet finde et andet og mindre presset marked. Jeg er ikke længere sikker på, at det er en mulighed for de fleste," lyder Foggs analyse.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Statens IT

    Databaseadministrator med fokus på MS-SQL

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S