Las Vegas: I 2020 vil der være 44 procent mere data i verden, end der er i dag, lyder analysehusenes beregninger.
Spørgsmålet er, hvordan vi kan bruge al denne data til forretningsmæssigt fornuftige beslutninger.
Det var omdrejningspunktet for IBM's megakonference, Information On Demand, som i sidste uge samlede rekord mange IBM-kunder og partnere: 11.000 mennesker, plus det løse, på ét og samme sted i det enorme konferencehotel Mandalay Bay i spillebyen Las Vegas.
Spørgsmålet om, hvad vi stiller op med håndteringen af de stigende datamængder bliver ekstra interessant, når 60 procent af virksomhedernes CIO'er i en stor IBM-undersøgelse siger, at de samler flere data sammen, end de reelt kan udnytte til noget som helst.
Den hvide datahest
Læg dertil, at 80 procent af datamængden om føje år er ustrukturerede data fra film, lyd, billeder og diverse sociale medier, og et kaos af spildte forretningsmuligheder tegner sig i horisonten.
Det er her business intelligence og business analytics kommer ridende ind fra højre som prinsen på den hvide datahest og skaber struktur, overblik og rapportering i realtid.
IBM har netop lanceret en hel serie nye releases af sine produkter, hvor BigData, mobility og prediktive analyser i realtid skal oplyse forretningslandskabet for alle brugere i organisationen, helt ned på afdelingsniveau.
I Danmark har IBM blandt andet leveret en BigData-løsning til vindmøllegiganten Vestas, som Vestas-ansatte over hele kloden bruger til at trække komplekse beregninger på vinddata ud til sine kunder, når de skal projektere vindmølleparker.
Opkøb for milliarder
Selvom IBM er en forskningstung virksomhed, der bruger milliarder af dollars om året på it-forskning, har strategien inden for BI og analyseområdet båret mest præg af IBM's mange opkøb af relevante BI-teknologivirksomheder.
I løbet af de seneste fem år har IBM brugt mere en 14 milliarder dollars, cirka 76 milliarder kroner, på opkøb af omkring 25 virksomheder, der udvikler business analytics (BA) og BI.
I dag tæller IBM's stab af BI- og BA-konsulenter flere end 7.800.
IBM har 200 hardcore matematikere i sit brød og har lemmet næsten 500 analyse-relaterede patenter ind i sin intelligensportefølje.