Hver tredje chef: Vi spilder tiden med ERP og BI

Brugerfjendtlig, manglende faciliteter og funktioner, der er rent tidsspilde. Mange er utilfredse med deres ERP-, BI- og CRM-systemer.

Artikel top billede

"Tidsspilde."

Sådan betragter mange brugere det at flytte data mellem applikationer i firmaets ERP-løsning.

Flytning af data betragter brugerne som det største spild af tid tæt fulgt af "søgninger i komplekse menustrukturer".

Disse to er bare enkelte punkter i en strøm af kritik af virksomhedsløsninger som eksempelvis ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Resource Management) og BI (Business Intelligence).

Slag på slag

Kritikken kommer til udtryk i en undersøgelse, som analysehuset IDC Nordic står bag.

Undersøgelsen er betalt af IFS Scandinavia, som selv udvikler og sælger ERP-løsninger.

"Undersøgelsens resultater tyder på, at der er plads til nogle forbedringer," erkender Anders Elbak, der er researchchef hos analysehuset IDC Nordic.

Så har han ikke sagt for meget.

Andre ville nok snarere kalde undersøgelsens resultat for hårde slag og sviende smæk til producenterne af de brede og ofte avancerede applikationer.

"Kritikken er hård ja, men vi synes allerede, vi har gjort meget. For eksempel skiftede vi brugerinterface i vores løsning sidste år. Tilbagemeldinger viser, at kunderne er glade, men lige præcis brugergrænsefladen har også været et afgørende kriterium for mange kunder," siger Jan A. Bengtsen, administrerende direktør for IFS Danmark.

På kanten af afgrunden

I dag kræver den teknologiske udvikling og komplekse forretningsbetingelser, at virksomhederne er i stand til at reagere lynhurtigt, når markedet kræver det.

Virksomheder med it-systemer, der er topmoderne og medarbejdere, som styrer hjemmevant rundt i firmaets it-løsninger, de har muligheder, som rækker langt udover de lokale markeder.

Omvendt så står de virksomheder, der ikke er i stand til at flytte sig i takt med udfordringerne, hurtigt på kanten af afgrunden og risikerer at måtte dreje nøglen om.

Dette vil brugerne have

Når IDC's undersøgelse af brugervenligheden inden for enterprise applications konkluderer, at mere end hver tredje spurgte virksomhed (35 procent) mener, at deres enterprise applications som for eksempel en ERP-, CRM- eller BI-løsning har "negativ indflydelse på virksomhedens evne til at flytte sig i en fart" (agility), så er der noget galt.

"Brugerne skal i sidste ende være i stand til let at betjene systemet. Det ved vi fra Gartner og andre analysevirksomheder, og brugergrænsefladen er selvfølgelig afgørende - så vi har kastet meget i at lave en grænseflade, der er til at finde ud af," siger Jan A. Bengtsen.

Derudover relaterer de fleste bekymringer sig til brugervenlighed, kompleksitet og integration med eksterne applikationer så vel som integration med løsningens egne undersystemer.

"Generelt betyder nogle af de ting, der sker i markedet, at ERP-løsningerne ikke er hensigtsmæssige længere. For nogle år siden var der eksempelvis forholdsvis få, der brugte SAP. I dag er der mange flere, og det er ikke bare enkelte i økonomiafdelingen og enkelte fra andre afdelinger, men derimod mange ansatte, som både trækker data ud og lægger andre data ind i virksomhedens ERP-løsning. I dag bruger alt fra sælgere til produktionsmedarbejdere ERP-systemet," siger Anders Elbak.

Bare noget man tænder for

Når mange flere bruger løsningerne, skal de være nemmere at bruge på tværs af uddannelse og afdeling.

Mange har også vænnet sig til, at "it bare er noget man tænder for", og så er det ret nemt at finde ud af.

Helt så nemt er det ikke nødvendigvis, når det drejer sig om en ERP-løsning.

Men Microsoft forsøger alligevel, ifølge IDC, at få sin ERP-løsning Dynamics til at ligne et 'almindeligt' program i Officepakken. Det kan du læse mere om her.

Her er kritikpunkterne af systemerne

Andre kritikpunkter lyder:

* Ofte er virksomheden tvunget til at indrette sine processer efter applikationen snarere end efter den relevante 'business case'. Eller applikationen har ikke den krævede facilitet og kan ikke ændres.

* Selv om virksomhederne ikke overraskende har taget brugervenlighed i betragtning, da de købte deres BI- eller CRM-løsning, så oplever en tredjedel af alle adspurgte, at der er problemer med brugervenligheden. Faktisk mener kun 13 procent af de adspurgte, at deres enterprise applications er "intuitive og lette" at bruge.

"Brugergrænsefladen skal klart være intuitiv og nem at finde ud af. I dag kan mange af funktionerne i vores applikationer som rejseafregning og tidsregistrering også nås fra en smartphone, det er den vej udviklingen går," siger IFS Danmarks direktør.

Hæmmer produktiviteten

Konklusionen er ifølge IDC, at mens enterprise applications er afgørende vigtige for at drive en virksomhed, så er de samme applikationer rigide og står i vejen for, at virksomhederne kan følge med, når markedsforholdene ændrer sig.
 
Derudover hæmmes den daglige produktivitet af ringe brugervenlighed forårsaget af en ikke intuitiv brugergrænseflade, dårlig integration, vanskelig navigation i løsningen og en manglende søgefunktionalitet.

Ifølge IDC er de fleste leverandører dog opmærksomme på, at det er vigtigt at gøre mere ud af fleksibilitet og brugervenlighed. Udviklingen har overhalet den traditionelle, tunge ERP-løsning.

Den passer bare ikke mere.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S