Skat kræver dine teledata uden retskendelse

Skat vil have teleselskab til at udlevere følsomme oplysninger om konkrete borgeres samtaler uden dommerkendelse. Makker teleselskabet ikke ret, vanker der dagbøder.

Buk eller bød.

Sådan lyder meldingen fra skattefar til et teleselskab, efter Skat har krævet at få udleveret detaljerede og følsomme oplysninger om konkrete danske kunders samtaler og sms'er adskillige år tilbage i tiden uden at aflevere en dommerkendelse.

Det fremgår af breve, som Computerworld har fået forelagt. 
 
Kravet til teleselskabet er ifølge Skat muligt gennem den såkaldte Skattekontrollov, der tvinger teleselskaberne til at udlevere oplysninger om kunderne som led i en såkaldt skatteligning.

Makker teleselskaberne ikke ret, vanker der ifølge brevene fra Skat dagbøder, indtil oplysningerne bliver afleveret.  
 
Vil have detaljerede oplysninger om kunden
Skat er i et af tilfældene specielt interesseret i "oplysninger om, hvilke telefonnumre, der er ringet til" samt "oplysninger om, hvorfra opkaldet er foretaget," helt tilbage til den 1. januar 2008. 

I et andet eksempel beder Skat teleselskabet om "detaljerede regningsspecifikationer i videst muligt omfang" i al den tid, som teleselskabet har haft den konkrete person som kunde. 
 
De data, som Skat vil have fingre i, gør det i princippet muligt for myndigheden at opsætte et detaljeret overblik over, hvem de pågældende danskere har snakket eller sms'et med i alle de år, selskabet har gemt oplysninger om kunden.
 
Samtidig indeholder data fra teleselskaberne informationer om overtakserede sms'er, så det er muligt for Skat at se, hvor mange ringetoner, spil og lotterier, der er købt ind for med telefonnummeret.

Desuden er det muligt at afdække, hvilke lande tele-kunderne har besøgt på et givent tidspunkt ud fra oplysningerne om roaming. 

Kræver dommerkendelse og høj straf 
De data, som Skat forlanger at få udleveret, har landets teleselskaber normalt kun udleveret til politiet og efterretningstjenester i sager om organiseret kriminalitet og terror, hvor strafferammen er mindst seks år.

Og kun efter at myndighederne har fremvist en dommerkendelse. 
 
De detaljerede informationer om telekundernes samtaler og sms'er skal ikke forveksles med de indholdsmæssigt næsten identiske logningsdata, der indsamles ifølge logningsbekendtgørelsen, og som skal slettes efter et år.
 
I stedet er der tale om oplysninger, som teleselskaberne skal gemme på grund af bogføringsloven, og som flere gange har bevirket, at myndighederne har fået udleveret teledata om danskerne, der er langt ældre end de 12 måneder, som den omdiskuterede logningsbekendtgørelse fastsætter.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Delivering enduring customer engagement: Why now is the time to invest in a solid data foundation

Never has it been more important to have a robust data management strategy that enables a 360 view of the customer. The most successful companies in the current environment are harnessing the value of their data by proactively monitoring changes in customer behaviors & experiences and making targeted investments to address them.Hear firsthand how Maersk is offering a completely differentiated customer experience by putting data at the heart of their digital-transformation journey.

23. april 2021 | Læs mere


Digital konference: Træf det rigtige cloud-valg - fokus på strategi bag og muligheder med hybrid- og multi-cloud

Få indsigt i de strategiske valg, som en række førende CIO'er har foretaget på cloud-området - og hør hvordan hybrid- og multi cloud-tilgangen giver en række fordele - hvis du vel og mærke kan få sikkerhed, release cycles og flere teknologi-stakke til at gå op i en højere enhed.

28. april 2021 | Læs mere


Brug af kunstig intelligens i den kommunale sagsbehandling

Der er behov for en kritisk samfundsdebat om brug af kunstig intelligens i det offentlige. Vi sætter derfor fokus på, hvilke udfordringer og muligheder der er, og hvilke rettigheder borgerne har i en sådan en situation, hvor sagsbehandlingen og afgørelserne er truffet på baggrund af kunstig intelligens. Og hør hvordan nogle af de kommuner, der har erfaringer med brug af kunstig intelligens, har formået at anvende denne teknologi.

29. april 2021 | Læs mere






Premium
Atea stormer frem: Her er de 20 it-leverandører som branchen mener har de bedste produkter, ydelser og service
Computerworld Image 2021: Disse 20 selskaber leverer ifølge det professionelle it-Danmark de bedste produkter, de bedste ydelser og har den bedste service. Se listen her.
Computerworld
Nu er de her: Efter flere års rygter lancerer Apple Airtags
Langt om længe kan du købe Apples Airtags. De kan modstå støv og vand, og samtidig gør de det muligt for millioner af iPhone-brugere at hjælpe dig med at finde dine nøgler.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Salesforce er blevet populær hos IT-kriminelle – luk sikkerhedshullerne før det går galt
Mange bygger en stor del af deres IT-strategi på Salesforce, men glemmer at sikre cloudplatformen. Læs her, hvordan du forebygger ødelæggende angreb og kritiske datatab.