Teleselskaber: Dine teleoplysninger gemmes i fem år

Bogføringsloven tvinger teleselskaberne til at gemme teleoplysninger om kunderne i fem år, selvom stort set samme data skal slettes efter 12 måneder på grund af logningsbekendtgørelsen.

Logningsbekendtgørelsens grænse på maksimalt 12 måneders opbevaring af data over danskernes internet- og teletrafik har ingen praktisk effekt.

Reelt betyder den såkaldte bogføringslov nemlig, at teleselskaberne er forpligtet til at gemme stort set de samme oplysninger om danskernes tele- og internetvaner i fem år, selvom logningsbekendtgørelsen samtidig siger, at oplysningerne kun skal gemmes i et år og herefter slettes med det samme.

Det mener Jens Ottosen-Støtt, som er regulatorisk chef hos Telia.

Det tekniske indhold i disse bogføringsdata er nemlig så stort, at oplysningerne ifølge Jens Ottosen-Støtt vil udgøre en reel efterforskningsmæssig værdi for politiet.

Samtidig fortæller han, at teleselskabet mod en dommerkendelse af princip udleverer oplysninger til politiet, hvis de findes i selskabets arkiver af bogføringsmæssige hensyn.

"Vi har det princip, at hvis vi har informationen, fordi vi selv skal bruge den og har gemt den i henhold til bogføringsreglerne, så skal vi udlevere den, hvis politiet begærer den udleveret," siger Jens Ottosen-Støtt.

Praksis er dermed, at politiet med en dommerkendelse kan få udleveret al den information, som teleselskabet har gemt som bogføringsdata i de sidste fem år, og som er stort set identisk med de logningdata, der slettes efter et enkelt år.

Stort set samme data gemmes to steder
De tekniske detaljer i oplysninger gemt som logningsdata og som bogføringsdata er nemlig stort set ens, fortæller den regulatoriske chef hos Telia.

Forskellene er med andre ord marginale, og den største forskel ligger i muligheden for at vide, præcis hvilken internetside en kunde har besøgt på nettet. Mens logningsdata vil kunne afsløre dette, vil bogføringsdata kun kunne fortælle, at kunden har været på internettet, og kun hvis kunden har et forbrugsafregnet abonnement.

Til gengæld gemmes denne viden fire år længere.

Det skyldes, at teleselskaberne ikke har nogen grund til at gemme oplysningen for at kunne fakturere kunden.

"Den information skal vi ikke selv bruge til noget som helst, og derfor må vi ikke gemme den," siger Jens Ottosen-Støtt.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan skaber du mere effektive forretningsprocesser med automatisering
Virksomheder skal kunne håndtere enorme mængder af data, hvilket har affødt et behov for smartere og mere effektive løsninger til håndtering af de daglige, ensformige og rutineprægede processer. Hvor disse opgaver tidligere kunne klares via manuel arbejdskraft, kalder markedets udvikling og efterspørgsel nu i højere grad på automatiserede alternativer. Og det er netop her, at process mining kommer ind i billedet som et operativt værktøj til at kunne maksimere procesautomatiseringernes samlede effekt og afkast – gennem visualisering og analyse af dit komplekse dataflow. I dette whitepaper kan du lære om koblingen mellem procesoptimering og process mining – et intelligent optimeringsværktøj, der giver dig mulighed for at spore og visualisere dine data, så de bliver analyserbare og kan udnyttes til procesoptimering og til at eliminere dine digitale omveje.