Ny tendens: Dit firma skal have en intern app store

It-afdelingen skal kunne tilbyde medarbejderne forretnings-apps til smartphones og tablet-pc'er fra interne app stores. Se, hvordan det kan fungere i praksis.

Artikel top billede

Læs også:

Så nemt er det at udvikle den perfekte app

CIO: Sådan bliver du effektiv med apps på din mobil

Vi kender det allerede fra Android Market, Apple App Store og Windows Phone Marketplace.

De mobile markedspladser gør det nemt og populært at installere og opdatere applikationer på smartphones og tablet-pc'er og øger dermed anvendelses-mulighederne markant.

Skal man tro analytikerne, vil mange virksomheder nu bygge videre på idéen ved at skabe deres egne markedspladser, hvorfra it-afdelingen kan distribuere forretnings-apps til medarbejderne.

Medarbejderne skal simpelthen have adgang til et service-katalog med apps, de selv kan vælge til og fra efter behov.

Her er forventningerne

I Gartners liste over de 10 teknologier, der ventes at blive afgørende for it-chefen i 2012, finder man også punktet "app stores og markedspladser."

"Med app stores for virksomheder, skifter it-afdelingens rolle sig fra at være en central planlægger til at være en markeds-manager, der hjælper med governance og gebyr-services til brugere og potentielt også et økosystem, der kan hjælpe iværksættere," lyder det fra Gartner.

På samme måde har analysefirmaet Forrester tidligere vurderet, at "10 procent af de store virksomheder i 2011 vil åbne private app stores, der simplificerer virksomhedernes distribution af mobile virksomheds-applikationer."

Endnu kun på vej til Danmark

Brugen af interne app stores er dog endnu kun på vej til at vinde indpas ude i virksomhederne, og det bliver formentlig også kun de helt store organisationer, der kommer til at benytte konceptet i første omgang.

"Vi kan godt se ideen, men er ikke begyndt endnu - vi tilbyder pt. kun en app til mail/kalender til internt brug til Android, iPhones og iPads," skriver Danske Banks CIO Peter Schleidt i en mail til Computerworld.

I den danske folkeskole overvejer man også konceptet. For nylig kunne man i et udkast til en ny digitaliserings-strategi læse, at man overvejer en app store.

"Det vil sige en slags "app store", som man kender det fra indkøb af musik og software på nettet, hvor brugerne også kan dele erfaringer og bedømmelser med hinanden," lød beskrivelsen, der ikke afslører, hvilken type enheder app storen skal kunne bruges på.

Her bruger man det allerede

Der er dog meget, der taler for, at de private app stores til smartphones og tablets ikke bare er varm luft.

En hel del danske virksomheder er nu begyndt at udrulle forretningskritiske apps på medarbejdernes mobile gadgets .

I takt med at nye forretnings-apps kommer til, og udbredelsen stiger, vil man få en udfordring med udrulningen og opdateringen af applikationerne.

Hos IBM har man for at kunne udbyde mobil-løsninger til en stor del af de 426.000 medarbejdere udviklet den interne app store WhirlWind.

CTO Bill Bodin fra IBM har tidligere fortalt til Computerworlds amerikanske søstermedie, at WhirlWind indeholder omkring 400 tredjeparts-apps, der er godkendt til brug i IBM, ligesom der også er 100 apps, som virksomheden selv har bygget.

Et andet eksempel er den London-baserede Standard Chartered Bank, der giver de 80.000 ansatte adgang til egenudviklede forretnings-apps til iPhone og iPad via Standard Chartered App Centre.

Læs også:

Så nemt er det at udvikle den perfekte app

CIO: Sådan bliver du effektiv med apps på din mobil

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job