Ny tendens: Dit firma skal have en intern app store

It-afdelingen skal kunne tilbyde medarbejderne forretnings-apps til smartphones og tablet-pc'er fra interne app stores. Se, hvordan det kan fungere i praksis.

Artikel top billede

Læs også:

Så nemt er det at udvikle den perfekte app

CIO: Sådan bliver du effektiv med apps på din mobil

Vi kender det allerede fra Android Market, Apple App Store og Windows Phone Marketplace.

De mobile markedspladser gør det nemt og populært at installere og opdatere applikationer på smartphones og tablet-pc'er og øger dermed anvendelses-mulighederne markant.

Skal man tro analytikerne, vil mange virksomheder nu bygge videre på idéen ved at skabe deres egne markedspladser, hvorfra it-afdelingen kan distribuere forretnings-apps til medarbejderne.

Medarbejderne skal simpelthen have adgang til et service-katalog med apps, de selv kan vælge til og fra efter behov.

Her er forventningerne

I Gartners liste over de 10 teknologier, der ventes at blive afgørende for it-chefen i 2012, finder man også punktet "app stores og markedspladser."

"Med app stores for virksomheder, skifter it-afdelingens rolle sig fra at være en central planlægger til at være en markeds-manager, der hjælper med governance og gebyr-services til brugere og potentielt også et økosystem, der kan hjælpe iværksættere," lyder det fra Gartner.

På samme måde har analysefirmaet Forrester tidligere vurderet, at "10 procent af de store virksomheder i 2011 vil åbne private app stores, der simplificerer virksomhedernes distribution af mobile virksomheds-applikationer."

Endnu kun på vej til Danmark

Brugen af interne app stores er dog endnu kun på vej til at vinde indpas ude i virksomhederne, og det bliver formentlig også kun de helt store organisationer, der kommer til at benytte konceptet i første omgang.

"Vi kan godt se ideen, men er ikke begyndt endnu - vi tilbyder pt. kun en app til mail/kalender til internt brug til Android, iPhones og iPads," skriver Danske Banks CIO Peter Schleidt i en mail til Computerworld.

I den danske folkeskole overvejer man også konceptet. For nylig kunne man i et udkast til en ny digitaliserings-strategi læse, at man overvejer en app store.

"Det vil sige en slags "app store", som man kender det fra indkøb af musik og software på nettet, hvor brugerne også kan dele erfaringer og bedømmelser med hinanden," lød beskrivelsen, der ikke afslører, hvilken type enheder app storen skal kunne bruges på.

Her bruger man det allerede

Der er dog meget, der taler for, at de private app stores til smartphones og tablets ikke bare er varm luft.

En hel del danske virksomheder er nu begyndt at udrulle forretningskritiske apps på medarbejdernes mobile gadgets .

I takt med at nye forretnings-apps kommer til, og udbredelsen stiger, vil man få en udfordring med udrulningen og opdateringen af applikationerne.

Hos IBM har man for at kunne udbyde mobil-løsninger til en stor del af de 426.000 medarbejdere udviklet den interne app store WhirlWind.

CTO Bill Bodin fra IBM har tidligere fortalt til Computerworlds amerikanske søstermedie, at WhirlWind indeholder omkring 400 tredjeparts-apps, der er godkendt til brug i IBM, ligesom der også er 100 apps, som virksomheden selv har bygget.

Et andet eksempel er den London-baserede Standard Chartered Bank, der giver de 80.000 ansatte adgang til egenudviklede forretnings-apps til iPhone og iPad via Standard Chartered App Centre.

Læs også:

Så nemt er det at udvikle den perfekte app

CIO: Sådan bliver du effektiv med apps på din mobil

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S