Hvordan sælger vi et kompliceret produkt?

Iværksættere med rødder i kanalen: Allan Thorvaldsen og Diego d'Ambra er nu klar til at gå ud og sælge Panorama9 for alvor. Men det giver anledning til overvejelser om, hvordan man forklarer et kompliceret produkt på en enkel måde.

Artikel top billede

"Vi har grundlæggende det problem, at Panorama9 er et kompliceret produkt. Men fordi vi sælger det på nettet, så skal det se nemt ud." 

Diego d'Ambra skærer udfordringen for de to danske iværksættere bag cloud-produktet Panorama9 ud i pap.

"Derfor drejer det sig om for os, hvordan kan vi få knækket nøden med at gå bredt ud med et kompliceret budskab," fortæller Allan Thorvaldsen og fortsætter:

"Hvis vi på en eller anden måde kunne formidle, at Panorama9 ikke er svært produkt. Vi kan samle en masse af de overvågninger, som it-afdelinger i dag bruger forskellige services til. For vi synes faktisk, at vi er der nu, hvor vi nu har et produkt med en masse features, som gør at vi kan være bekendt at tage penge for det."

"Men spørgsmålet er, hvordan fortæller vi det?," spørger Diego d'Ambra.

"Vi har været lidt usikre på, hvordan vi skulle gå i gang. Vi begyndte med simpelthen at lave kold kanvas, og ringe rundt til en masse kunder. Men det passer ikke på et produkt, som vores, der skal købes billigt via skyen," fortæller Allan Thorvaldsen.

"Hvordan gør vi så uden at bruge en milliard på tv-reklamer, uden at ringe rundt til alle kunderne? Det er det, vi arbejder på i øjeblikket. Og det er rent ud sagt ikke skidenemt. Vi er ikke eksperter- men nærmest novicer på det område, fortsætter Allan Thorvaldsen.

Og lige præcis der er Panorama9's udfordring.

"Vi prøver nu at læne os op ad eksperter. Men sandheden er, at dem, der kalder sig eksperter alligevel ikke rigtig er det. Ikke for at nedgøre nogle. Men de har måske bare været i gang seks måneder før os - De er måske kommet direkte fra IT Universitetet og har lavet en forretning på Google Addwords," siger Allan Thorvaldsen.

Han fortsætter:

"Folk har spurgt os: Jamen hvorfor er I ikke bare gået direkte til et reklamebureau. Men vi må konstatere, at der bare ikke findes nogen, der kan det der. Det er ikke, fordi vi ikke har prøvet reklamebureauer tidligere. Men det har sjældent fungeret," kommer det lakonisk fra Allan Thorvaldsen.

Derfor har Panorama9 nu valgt at bruge specialister på enkeltområder.

"Vi har valgt at lægge vores æg forskellige steder. Vi har for eksempel valgt nogle til at gå med adwords og kun det. Når vi snakker sociale medier, så er det nogen gange mere it-nørder end det kreative miljø, man skal have fat i. Lige nu har vi så valgt på adwords-siden at gå ud i Norden, Tyskland og Holland, som vi mener er modne til vore produkt," siger Allan Thorvaldsen, der suppleres af Diego D'Ambra, der sætter streg under erfaringerne.

"Vi går ud og prøver nogle ting og finder dem, der er gode til det. Vi har erkendt, at der ikke findes et bureau, der kan det hele. Det havde nok også været for nemt," griner han.

Læs mere: Iværksættere med rødder i kanalen 

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly