Derfor dumper top-universitet Microsoft Office

Her er fem grunde til, at et amerikansk elite-universitet har valgt Googles Apps fremfor Office 365.

Artikel top billede

De omkring 36.000 studerende på det berømte californiske universitet Berkeley får nyt mail-system.

Universitetet har valgt at droppe sit gamle email-system og erstatte det med Googles kontorpakke i skyen, Google Apps.

Den manøvre kan ifølge det amerikanske teknologi-medie Venturebeat spare universitetet for 2,8 millioner kroner om året (500.000 dollar).

Ligesom hos de fleste andre organisationer, der går i samme tanker, skulle Berkeley vælge mellem Google Apps og Microsofts Office 365.

Men ganske usædvanligt har universitet i åbenhedens navn valgt at fortælle, hvorfor det valgte Googles løsning fremfor Microsofts.

Her er fem punkter, hvor Google Apps slår Office 365

Berkeley har fremlagt et notat med en detaljeret analyse af, hvilke af de to kontorpakker der passer bedst til universitetets behov.

Men der er især fem punkter, der har været afgørende for valget af Google Apps

1. Hurtigere at komme i gang med Google Apps

Det er hurtigere for Berkeley at få sat Google-løsningen op. Det ville blot tage det californiske universitet seks til ti uger at komme i gang med at bruge Google Apps.

Men havde universitetet derimod valgt at bruge Office 365, havde det været nødvendigt at tage en omvej til skyen. Først skulle universitetet flytte til en lokal version af Microsoft Exchange. Herefter skulle løsningen flyttes fra den lokale version af Exchange ud til Office 365 i skyen.

2. Virker med eksisterende software

Gmail virker perfekt sammen med fillagrings-tjenesten Box, som universitetet allerede bruger, ligesom Gmail naturligvis også spiller problemfrit sammen med andre Google-produkter - eksempelvis Google Docs, der også bliver brugt i andre af universitetets afdelinger.

Til gengæld er Office 365 designet til at virke med Microsofts populære samarbejdsværktøj Sharepoint samt kommunikationsprogrammet Lync. Det er i sagens natur en kæmpe fordel for organisationer, der netop bruger de to programmer. Men det gør Berkeley ikke, og derfor har det heller ikke haft indflydelse på universitetets beslutning om at vælge Google Apps.

3. Lettere at udvikle til Gmail

Det er lettere for universitetet at videreudvikle på en Google Apps-løsning af den simple årsag, at der er flere på universitetet, der kan finde ud af at udvikle til Googles platforme end til Microsoft Exchange.

4. Billigere support

Berkeley er sikret billigere support i forbindelse med overflytning til Google Apps, fordi universitetet kan trække på erfaringer fra andre dele af det californiske universitets-system, der allerede er gået over til Google Apps.

Hvis valget var faldet på Office 365, var overflytningen blevet betydeligt dyrere, fordi det havde været nødvendigt at købe sig til supporten hos Microsoft.

5. Let at flytte mailinglister

Et universitet som Berkeley har et væld af mailinglister, og takket være et særligt værktøj som Google har udviklet, er det let at flytte fra dem med over på Gmail-platformen.

Berkeleys mailinglister administreres ved hjælp af en open-source-software ved navn Mailman, og Microsoft advarer direkte sine brugere mod at flytte Mailman-mailinglister over på en Exchange-løsning.

Ønsker du at se hele Berkeleys vurdering af de to løsninger, kan du læse den på dette link.

Læs også:
Nu er Microsoft klar til at slås med Google Docs
Stortest: Office 2010, Open Office og Google Apps

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv en del af vores team som Infrastruktursystem Specialist i Hvidovre!!

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S