Æv: Derfor blev CES en kæmpefis i en hornlygte

ComputerViews: Verdens største messe for forbrugerelektronik er slut. Trods et hav af produkt-lanceringer efterlader messen et noget fesent indtryk. Se her hvorfor.

Artikel top billede

Læs også:

Se de mange lækre gadgets fra CES i Las Vegas

ComputerViews:
Med 150.000 gadget-hungrende besøgende, en hel tech-verdenspresses bevågenhed, flere tusinde udstillere og industriens tungeste topbosser på scenen, burde man kunne forvente et par wauw-oplevelser eller tre på CES i Las Vegas.

Nu er messen ved at være slut, og når de sidste udstillere har pakket reklamer og bolsjeskåle sammen, og Las Vegas atter blot er de enarmede tyveknægtes by, vil CES 2012 næppe få nogen særlig fremtrædende plads i historiebøgerne.

It-industrien gamblede ikke med nye produkter, og topbossernes keynotes bød ikke på aha-oplevelser eller budskaber, der vil give genlyd langt ind i fremtiden.

Her er nyhederne fra CES

Men for at være fair, så var der naturligvis også i år væsentlige it-nyheder og tendenser på CES.

Præcis som ventet blev ultrabooks den nok mest markante it-tendens på dette års CES.

De ultraslanke maskiner er industriens nye kæledægge, og lemminge-effekten er svær at komme uden om:

Alle pc-producenter har lanceret ultrabooks, og alene på CES er der blevet lanceret så mange ultrabooks, at producenterne kommer til at kæmpe om forbrugerne som en flok udmagrede måger, der skal æde af den samme fisk.

Tablet-pc'erne var det helt store på sidste års CES, og igen i år, var det her, mange producenter havde valgt at satse.

Og så er der selvfølgelig smartphone-lanceringerne, der også igen i år var fremtrædende på CES.

Mange lanceringer inden for tre store produkt-kategorier. Hvad er så problemet?

Vi har set det hele før

Problemet er, at vi har set det hele før. Tablet-pc'erne har efterhånden en del år på bagen, det samme har smartphones.

Selvom der selvfølgelig er højere skærmopløsninger, bedre batteritider og hurtigere processorer i de nye produkter, der blev lanceret på CES 2012, er det ikke nogen revolution - men blot en teknologisk evolution, der konstant finder sted i it-industrien.

Ultrabook'en markedsføres i stor stil som det nye sort, men der er - hvis man træder lidt tilbage - altså fortsat "bare" tale om bærbare computere.

Ja, de er mindre og mere elegante, men det er stadig bærbare computere.

Hvor var innovationen - hvor var de produkter, vi ikke anede, vi manglede, men nu alle er klar til at kaste penge efter?

Er det at forvente for meget? Måske, men markedet er mere end presset i disse år, og derfor er behovet for nytænkning også så meget vigtigere. Der skal ekstra meget til at få forbrugerne til at punge ud.

En af de mest opsigtsvækkende lanceringer på dette års CES var måske nærmest den enorme iPod-dock fra Behringer, der vejer 408 kilo og er knap to meter bred og en meter høj.

Det er et meget sjovt produkt, men det er ikke noget, it-industrien har en aktie i  - og næppe heller et produkt, der bliver solgt mange eksemplarer af.

Derfor dropper Microsoft CES

CES blev gæstet af it-topchefer som Intels Paul Otellini, Googles Eric Schmidt og Microsofts Steve Ballmer.

Ingen af dem leverede dog overraskende budskaber, men talte i stedet om de ting, vi allerede har hørt om og kender til.

Intel fokuserede på ultrabooks, Google på visionen om Android-i-alting, og Microsoft fortalte - igen - om Windows Phone, Windows 8 og nye Xbox-tiltag.

Steve Ballmers keynote
var samtidig Microsofts farvel til CES. Fremover vil selskabet ikke deltage i Las Vegas.

Den officielle forklaring er, at selskabets produktlancerings-tidspunkter generelt ikke passer med CES-messen.

Den sande forklaring er måske snarere, at Microsoft ved, at CES altid byder på så mange lanceringer, at selskabets egne nyheder - hvor store eller små, de end er - risikerer at drukne i mængden. Effekten udebliver.

Måske skyldes de manglende wauw-oplevelser på dette års CES netop denne problemstilling. Måske. 

Hvo intet vover, intet vinder

Uanset hvad ændrer det ikke ved, at man som it-virksomhed er man nødt til at overraske kunderne med noget nyt med jævne mellemrum. Om ikke andet så for at vise, at man bestemt ikke har tabt pusten eller evnen til at innovere - men fortsat kan levere varen, når det gælder.

CES 2012 bød på et hav af produkt-lanceringer, men også på en lettere fantasiforladt it-industri, der ikke gamblede, men i stedet holdt sig til de allerede eksisterende produktkategorier.

Ingen producenter kommer til at brænde nallerne på de produkter, der er lanceret.

Der er formentlig heller ikke nogen, der kommer til at skabe nye markeder og dermed nye indtjenings-kilder.

Læs også:

Se de mange lækre gadgets fra CES i Las Vegas

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S