Derfor er brevmodellen dødsdømt fra starten

Ekspert anbefaler danske politikere til at blæse på brevmodellen. Se hvorfor.

Hvorfor bruge kræfter på at bekæmpe piratkopiering, når det snart ikke længere er et problem?

Det mener teknologi-debattør og forfatter Morten Bay, der er en af de såkaldte eksperter, som folketingets kulturudvalg har spurgt til råds i den aktuelle debat om en mulig brevmodel i Danmark.

Morten Bay var ikke til stede blandt de otte eksperter og repræsentanter fra industrien, der i går var til eksperthøring på Christiansborg, men han havde indspillet en video med sine holdninger og betragtninger, som udvalgsmedlemmerne fik vist. Den er i øjeblikket tilgængelig på YouTube. Se nederst.

Her giver han - med filosofiske briller og fra et helikopter-perspektiv - udtryk for, at politikerne skulle droppe snakken om en brevmodel og koncentrere sig om større og mere relevante udfordring i fremtiden.

Eksemplaret er dødt

Morten Bay baserer den opfordring på sin teori på det aktuelle skift fra downloads til streaming. 

"Min konklusion er, at piratkopiering overhovet ikke er noget problem. I hvert fald ikke, når vi kigger et stykke ned af vejen. Og det kommer til at forsvinde helt af sig selv. Jeg vil ikke underkende, at der har været massive tab i de kreative brancher, og at især film- og tv-branchen taber penge lige nu, og snart er det bogbranchen, det går ud over. Men digital piratkopiering vil ende med at blive en parantes i internettets historie," lyder Morten Bays skøn.

"Eksemplaret er stendødt. Altså tanken om at vi har et eksemplar i stedet for, at vi låner eller streamer noget oppe i skyen. Det betyder jo også, at de kreative branchers gamle forretningsmodeller også er stendøde. Og det betyder, at piratkopieringen også er på vej væk. Fordi eksemplaret, der er grundlaget for kopiering, ikke længere er der".

Han mener, at ulovlig piratkopiering på nettet er blevet så populært, fordi det i starten var meget lettere og mere bekvemt end lovlige alternativer, der enten var dyre, svære at bruge eller ikke eksisterende.

LÆS OGSÅ: Dansk brevmodel mod pirater tæt på at dø

Men musiktjenester a la WiMP og Spotify har vist, at hvis kommercielle tjenester kan overgå de ulovlige tjenester med brugervenlighed, så vil forbrugerne gerne betale, siger Morten Bay.
Han refererer til analyser fra Sverige, der viser, at fildelingen er faldet efter Spotifys indtog.

Et andet eksempel på succesfulde lovlige alternativer er Netflix, som ifølge Morten Bay i travle perioder står for en tredjedel af alt nettrafik i USA.

En relevant detalje i den sammenhæng, påpeger Bay, er, at det især er unge mennesker, der kaster sig over streaming. Downloads og ulovlig fildeling bliver holdt i live af en ældre generation: de 25-40-årige, som blev vænnet til det med nettets opvækst. 

Hvis meningen med brevmodeller er at oplyse den brede befolkning om, at der sker ophavsretskrænkelser på deres netforbindelse, så vil brevmodellen snart blive overflødig, fordi den brede befolkning vil tage streaming til sig, mener Morten Bay.

I stedet for brevmodeller mener Morten Bay, at politikerne skal koncentrere sig om skabe de bedste muligheder for underholdningbranchen. Han mener, at man kunne neddrosle statens engagement i DAB og DTT (Altså digital radio og tv), satse på streaming  og sende så mange midler ud i markedet for at skabe gode vilkår til at lave billige "on demand"-løsninger.

Videoen er i øjeblikket online her:

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil