Skat erstatter forsinket CSC-system med nødløsning

Skat vil med en nødudviklet erstatning for forsinket CSC-system forsøge at få digitalt motorregister klar til premiere.

Artikel top billede

Et vikar-system skal sikre Skat mod nye udskydelser af nyt motorregister, der kan gøre det nemmere at om- og indregistrere køretøjer. (Foto: © Claude Dagenais, 2007 /)

Ved at sætte et midlertidigt it-system ind som vikar for det stormomsuste og forsinkede opkrævningssystem Debitormotor, håber Skat at kunne have premiere på et længe ventet digitalt motorregister 6. juni. 

Debitormotor skal leveres af it-giganten CSC, men systemet er forsinket og har flere gange tvunget Skat til at udsætte det digitale motorregister. 

Selve motorregisteret, der for længst er færdigudviklet, skal gøre det meget nemmere at om- og indregistrere omkring en million motorkøretøjer hvert år.

Hos Skat fortæller fagdirektør for it-projekter hos Skat, Kristian Vengsgaard, at Skat har valgt at udvide en af Skats eksisterende opkrævningsløsning, så den midlertidigt kan bruges til motorregistet. 

"Det er en løsning, vi har lavet for at dekoble den afhængighed, der har eksisteret mellem Debitormotor og Motorregisteret," siger han. 

Dermed ser han brugen af vikar-systemet som en slags forsikring mod yderligere forsinkelser af motorregistreret.  

Nødløsning mod flere forsinkelser

Han fortæller, at der er tale om en midlertidig dekobling, som ikke på nogen måde er en luksus-løsning.

"Den er det absolutte minimum, der gør, at vi kan idriftsætte motorregisteret og få vore opkrævninger igennem systemernet og dermed løse vores forvaltningsmæssige opgave," siger Kristian Vengsgaard.

Han betegner vikar-systemet som et ekstra stykke arbejde, der er nødvendigt for at sikre, at Skat ikke fortsat skal genere bilforhandlere, forsikringsselskaber og andre interessenter med flere udsættelser af den længe ventede løsning.

Han fortæller, at Skat har valgt løsningen, fordi myndigheden har været usikker på status af Debitormotorprojektet.

Denne usikkerhed kulminerede i efteråret med at Skat anklagede CSC for bevidst at føre myndigheden bag lyset i forhold til systemets status.  

Stadig usikkerhed om projekt

Siden da har Skat efter eksterne undersøgelser og overvejelser om at fyre CSC valgt at beholde firmaet som leverandør. Dog på skærpede vilkår

Selvom situationen mellem parterne og på projektet er bedret, er Skat stadig usikker på, hvornår Debitormotor bliver færdig.

"Vi står i en situation, hvor vi stadigvæk er usikre på en plan. Derfor vælger vi at lade være med at anvende Debitormotor i første omgang," siger han.  

Han fortæller, at indsættelsen af vikar-systemet skal ses som en risko-minimering, og at pengene derfor er givet godt ud. 

Kristian Vengsgaard vurderer, at Skat vil modtage Debitormotor fra CSC i løbet af april eller maj 2012. 

Dermed er systemet kun en anelse forsinket i forhold til Skats tidligere udmelding i oktober 2011.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S