Omstridt Polsag-rapport syltes af politiet

Hvad er det helt præcist, der står i den omstridte konsulentrapport, der angiveligt fældede Polsag?

Artikel top billede

It-skandalen Polsag hos politiet har kostet skatteyderne op imod en halv milliard kroner. Landets justitsminister Morten Bødskov (S) har selv døbt forløbet en "skandale".

Men på trods af det, så har ingen tilsyneladende travlt med at offentliggøre den rapport, der angiveligt gav Polsag-systemet dødsstødet.

Flere gisner om, at rapporten kan pege på, hvem der egentlig bærer ansvaret for skandalen. Peger pilen på kunden, politiet, eller leverandøren, CSC?

Tilbage står i hvert fald, at Computerworld allerede den 1. september 2011 søgte om aktindsigt i blandt andet politiets kommunikation med det eksterne konsulentbureau, Globeteam, der på det tidspunkt gennemgik systemet.

Senere, den 8. november 2011, søger Computerworld igen aktindsigt, da yderligere oplysninger dukker op.

Blandt andet viser det sig, at en testchef hos Rigspolitiet faktisk var begejstret for systemet, umiddelbart inden det blev rullet ud på Bornholm.

Læs også: Testchef begejstret før bølge af fejl i CSC-system.

Derfor ønsker Computerworld nu at få tilsendt alle de konsulentrapporter, der måtte være lavet i forbindelse med Polsag-projektet.

Om fire uger, om fire uger...

Politiet har svaret på anmodningerne om aktindsigt af flere omgange, hvor de meget enslydende svar har lydt:

"Rigspolitiet vil vende tilbage med status på sagen inden for fire uger."

Det sker i en periode, hvor der samtidig er så godt som radiotavshed, når man beder om interview med politiet angående Polsag.

Men faktisk sker der noget nyt i politiets argument for ikke at behandle anmodningerne om aktindsigt.

I stedet for kun at henvise til, at omfanget af det materiale, der ønskes aktindsigt i, er stort, så peger politiet i et svar den 18. januar 2012 på, at man:

"...har et stort antal verserende sager, herunder sager om aktindsigt, klagesager og sager vedrørende udstedelse af tilladelser og at sagerne af ressourcemæssige årsager behandles i prioriteret rækkefølge blandt andet afhængig af, hvor gammel sagen er og sagens karakter."

En ting er dog det samme som tidligere, nemlig at man vil vende tilbage "inden fire uger".

Foreløbig har politiet i alt sendt fem svar, hvori det fremgår at man vil vende tilbage "inden fire uger."

Politikere kræver åbenhed

Efter skandalen for alvor brød ud i fredags, er interessen for rapporten blev skærpet.

For ifølge DF's it-ordfører, Dennis Flydtkjær, så har end ikke de forligspartier, der står bag politireformen set rapporten.

Således udtalte han forleden sig om hemmeligholdelsen af rapporten, som ordføreren i øvrigt kræver, at ministeren udleverer:

"Det er jo den, der er basis for hele beslutningen. Hvorfor tror de ikke, Polsag kan holdes i live? Er det kodet forkert eller forkerte formatteknikker," spørger Dennis Flydtkjær.

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S