Artikel top billede

Foto: Rune Pedersen

Ny stor fyring truer pressede CSC Danmark

Blækket på fyringssedler fra Rigspolitiet og telegiganten TDC er knap tørt, inden en ny storkunde truer med at forlade CSC.

Læs også:

CSC Danmark: Sådan bliver vi ramt af TDC-farvel

Blodpølen er knap størknet, efter justitsminister Morten Bødskov (S) gav politiets CSC-udviklede Polsag kniven, og flere oppositionspolitikere krævede muligheden for erstatning fra CSC undersøgt.

For nylig meddelte også en af landets største private virksomheder, TDC, at den har fravalgt CSC.

Nu truer så en ny fyring af de store hos endnu en offentlige storkunde.

For hos Skat er en stribe it-systemer afhængig af det såkaldte debitor-system udviklet af CSC, der skal bruges til betalinger og opkrævninger på en lang række tjenester overfor offentligheden.  

Men it-systemet er blevet mange måneder forsinket og bliver dyrere end beregnet - nøjagtig som Polsag.

Faktisk er CSC sat på en særlig prøveperiode hos Skat på tre måneder, hvorefter landets skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) vil tage stilling til, om leverandøren skal tilbage på normale betingelser eller ej.

"Samarbejdet med CSC fortsætter således, men på skærpede vilkår, der ud over en tæt kontrol, også indeholder en udvidet og forlænget mulighed for, at Skatteministeriet kan udtræde af samarbejdet," skrev ministeren omkring jul.

Kan uden videre ophæve kontrakten

Perioden udløber om en lille måneds tid sidst i marts.

Og her kan udfaldet, ifølge fagdirektør for it-projekter hos Skat, Kristian Vensgaard, i værste fald for CSC være, at samarbejdet helt ophører.

"Hvis vi ikke føler, at projektet har rettet sig op, så er vi i en situation, hvor de skærpede vilkår kan blive taget i anvendelse," siger han til Computerworld.

Han henviser til den konkrete ordlyd i en aftale blandt parterne fra jul.

Her fremgår det blandt andet, at Skatteministeriet uden videre kan ophæve kontrakten med CSC helt eller delvist, hvis ikke leverandøren opfylder et antal nærmere aftalte milepæle.

Samtidig fjerner Skat ikke i prøveperioden CSC's forpligtigelse til at betale bod af forsinkelser på Debitormotor.

Ifølge Kristian Vengsgaard er det andet oplagte scenarie, at Skat er tilfreds med fremdriften fra CSC. 

"Og så sker der egentlig bare det, at så går man tilbage på den egentlige kontrakt, hvad angår disse skærpede udtrædelsesvilkår," siger fagdirektøren.

Derfor skændes Skat og CSC

Forhistorien er den, at Skat undervejs i forløbet har beskyldt CSC for bevidst at have sløret status på projektet.

I en barsk mail-udveksling måtte daværende topchef hos CSC, Carsten Lind, forsvare sin chef for offentlige kunder, Jens Schmidt.

Skat endte dog med at udsende besked til offentligheden om at projektet igen er blevet forsinket grundet CSC.

Siden ryger Carsten Lind ud af CSC-selskaberne den 18. oktober og bliver i stedet erstattet af den selvudråbte problemknuser John Walsh, der ser udfordringerne i Danmark som en samlet pakke af alle de udfordringer, han tidligere har mødt i sin karriere. 

Ny chance efter topmøde

Den 23. november 2011 afholder John Walsh og den øvereste embedsmand hos Skat, Peter Loft, så et møde.

Præcis hvad, der blev besluttet på mødet, er ikke nedfældet i et referat.

Men faktum er, at skatteministeren altså omkring juletid fortæller, at man giver CSC endnu en chance og en prøveperiode på tre måneder.

En prøveperiode, der udløber om en lille måneds tid.

CSC har ikke på nuværende tidspunkt nogen kommentarer til historien. 

Læs også:

CSC Danmark: Sådan bliver vi ramt af TDC-farvel




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere