Artikel top billede

Advokat raser over statens it-projektrapport

Digitialiseringsstyrelsens rapport over statens 73 store it-projekter får advokat op i det røde felt, og han opfordrer it-leverandører til at tage afstand fra rapporten.

Læs også:
Staten erkender: Flere it-skandaler på vej

Så ofte løber statens it-projekter løbsk

Irritation.

Det er det første ord, som advokat Anders Wernblad fra Lett Advokatfirma bruger om Digitaliseringsstyrelsens oversigtsrapport over alle 73 statslige it-projekter med et budget på 10 millioner kroner eller mere.

Årsagen til den hurtigere og hidsigere advokat-puls ligger i, at Anders Wernblad mener, at oversigtsrapporten er for unuanceret og ensidig.

Det går ud over it-leverandørerne, som ifølge advokaten bliver hængt ud i flere tilfælde for at være det svage led i statslige it-projekter.

Kræver reaktion

Derfor har advokaten og partneren fra Lett Advokatfirma udsendt en skrivelse til en række it-leverandører, hvor han agiterer for, at rapporten kræver en reaktion.

"Rapporten fremstår [..] som et ensidigt partsindlæg og synes ikke egnet til offentliggørelse i den foreliggende form. Det er derfor som it-leverandør grund til at tage afstand fra rapporten," lyder det blandt andet i brevet på tre sider til it-leverandørerne.

Savner leverandørernes svar

Til Computerworld fortæller Anders Wernblad, at brevet er udsendt af egen fri vilje som en modreaktion på Digitaliseringsstyrelsens rapport, hvor de forskellige statslige myndigheder selv har meldt ind til Digitaliseringsstyrelsen om status på deres store it-projekter.

Advokaten mener, at it-leverandørerne bliver hængt ud i rapporten som den primære årsag til, at de statslige it-projekter i flere tilfælde bliver dyrere end estimeret eller stærkt forsinkede.

"Min fornemmelse og erfaring siger mig, at afrapporteringen godt kunne være mere detaljeret og loyal mod de egentlige begivenheder i komplekse it-projekter," forklarer han.

Han efterlyser en be- eller afkræftelse af projekternes status fra de involverede leverandører i rapporten.

Leverandørens skyld 10 gange

Leverandør-betragtningerne kunne ifølge Anders Wernblad have været mere nuancerede og give et mere ærligt billede af projekternes sande tilstand.

Især udsagnet "Leverancer fra leverandøren er ikke sket efter aftalt tidsplan", der optræder i 10 ud af de 73 statslige it-projekter i Digitaliseringsstyrelsens rapport, giver anledning til panderynker på advokatkontoret, fordi der lægges op til, at leverandørerne er skyld i forsinkede og dyre it-projekter.

"Man tager sig som regel lidt bedre ud, når man skal vurdere sig selv. Oversigten ville jo have en anden tyngde, hvis også leverandørerne var blevet inddraget og hørt i forbindelse med afrapporteringen," siger Anders Wenblad, der både fungerer som advokat for it-leverandører og også har offentlige myndigheder på kundelisten.

Ikke den skinbarlige sandhed

Senest har Computerworld berettet om et projekt, hvor Digitaliseringsstyrelsen først "glemte" at nævne EU-Kommissionen som den rette leverandør, og hvor de danske leverandører dermed indirekte stod som årsagen til tids- og budgetoverskridelser på henholdsvis på to år og 15 millioner kroner.

Vil få flere informationer med i næste udgave

Det har styrelsen så siden beklaget og rettet, og vicedirektør Lars Frelle-Petersen hos Digitaliseringsstyrelsen forstår på sin vis godt, hvorfor advokat Anders Wernblad er faret i blækhuset og kalder hele rapporten for et partsindlæg i sit brev til it-leverandørerne.

"Det er jo selvangivelser og et overbliksbillede af statslige it-projekter, så det er man vel ikke i tvivl om, når man læser rapporten. Vi har da heller ikke forsøgt at sige, at dette er den skinbarlige sandhed," udtaler Lars Frelle-Petersen.

Håndvasken har været tændt

Ved selvangivelser af egne it-projekter, er der så ikke en risiko for, at myndighederne er for pæne mod sig selv?

"Det skal jeg da ikke kunne afvise. Der kan muligvis være en tendens til, at håndvasken har været tændt," lyder det fra Lars Frelle-Petersen, som samtidig indskyder, at både staten om projektkunde og leverandørerne har et ansvar i projekterne.

"Derfor er der givetvis også flere nuancer, end det der er opgjort i rapporten. Men hvis vi skulle have spurgt begge parter, så ville det jo tage endnu længere tid med at indsamle oplysningerne, og vi ville aldrig blive færdige," forklarer Lars Frelle-Petersen.

Han tilføjer, at forsinkede projekter i flere tilfælde reelt skyldes manglende leverancer fra leverandørerne.

Han er dog ikke blind for at forbedre og nuancere afrapporteringen, når Digitaliseringsstyrelsen til sommer igen udsender en statusrapport over alle statens it-projekter til en værdi af 10 millioner kroner eller mere.

"Vi vil fremadrettet se på, hvordan vi kan få flere informationer med i rapporten, for det er eksempelvis påfaldende, at myndigheder flere steder har angivet budgetoverskridelser uden forsinkelser og omvendt. De ting plejer jo at hænge sammen," siger Lars Frelle-Petersen.

Læs også:
Staten erkender: Flere it-skandaler på vej

Så ofte løber statens it-projekter løbsk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere