Studerende på barrikaderne over netværks-nedbrud

Efter flere måneder med massivt it-bøvl har studerende på Professionshøjskolen Metropol i København fået nok.

Artikel top billede

Læs også: Derfor er det gået helt galt med studerendes it.

De studerende på Professionshøjskolen Metropol i København sukker højlydt i disse dage, uger og måneder.

Sukkeriet skyldes massive it-problemer, der blandt andet flår de studerende af skolens trådløse internet i flere timer om ugen, samtidig med at godt 1.200 lærerstuderende ikke kan printe fra deres egne computere.

Dertil kommer, at Professionshøjskolen Metropol ifølge formand for De Studerendes Råd på læreruddannelsen, Sarah Haug Rasch, har så dårlig en it-platform, at mange studerende hopper over på cloud-tjenester som Gmail og Dropbox, når de skal arbejde sammen i grupper.

"Forleden var nettet nede i 10 timer, og det værste er, at alle it-problemerne oveni hinanden fylder rigtig meget i hverdagen," siger Sarah Haug Rasch.

"Det er irriterende og direkte problematisk, at man ikke kan komme på nettet eller printe artikler, som vi oveni købet har betalt Copydan for at få adgang til, fordi vi så har svært ved at læse opgivne tekster eller er tvunget til at læse alle teksterne på skærmen," fortæller hun til Computerworld.

Raser i åbent brev til ledelsen

Professionshøjskolen gør ellers en dyd ud at fortælle de studerende, at den prioriterer studieværktøjer og vidensdeling meget højt, men det kan man ifølge Sarah Haug Rasch ikke mærke i hverdagen.

I frustration over it-bøvlet har hun derfor skrevet et åbent brev til institutchefen for Professionshøjskolen Metropols Institut for Skole og Læring, der huser omkring 1.200 lærerstuderende.

"Jeg mener, det er fuldstændig grotesk, at en moderne uddannelsesinstitution som vores, er så ekstremt langt bagefter på IKT-området," lyder det blandt andet i det åbne brev på instituttets intranet.

"For mig at se er det dybt godnat. Jeg blev lovet, at jeg ville komme til at gå på 'Danmarks førende IT-seminarium', dengang jeg startede her. Først blev seminarium taget fra mig. Sidenhen IT," harcelerer Sarah Haug Rasch i det åbne brev om sin personlige oplevelse med at blive en del af den store Metropolskole i 2009, hvor seminaret efterfølgende fik lagt sine it-systemer sammen med de andre uddannelsesinstitutioner.

Over 50 medstuderende har kommenteret og bakket op omkring Sarah Haug Rasch' indlæg.

"Jeg tilslutter mig resten af flokken. Rigtig godt skrevet og nu må vi virkelig håbe, at der er nogen, der lytter!" skriver en medstuderende som en kommentar til opsangen fra formanden for De Studerendes Råd på læreruddannelsen.

Læs også: Derfor er det gået helt galt med studerendes it.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse