Mobilpriserne falder - og det er ikke så godt

Teleselskabernes priser presses i bund på taletid og data for at kapre nye kunder. Og det er ikke så godt. Se her hvorfor.

"Før 149 kroner - Nu 119 kroner" eller "Normalpris 199 kroner - Nu 99 kroner."

Sådanne tilbud kan du i øjeblikket finde hos en stribe af mobilselskaber som eksempelvis Oister, Bibob eller M1.

Priserne presses for at kapre nye abonnenter.

Men tilbudstilstanden er i følge Torben Rune, der er direktør i Netplan, der leverer rådgivning indenfor telekommunikation, efterhånden blevet permanent markedsføring.

"Der er næsten konstant priskrig på mobilmarkedet. Det skyldes, at de virtuelle operatører specialiserer sig ud i alle mulige og umulige produkter, der er målrettet alt fra pensionister til studerende," fortæller han til Computerworld.

De mange forskellige abonnementstyper får markedet til at være i en tilstand, der ligner en kontinuerlig priskrig, vurderer Torben Rune.

"Prisdannelsen på mobilmarkedet er konstant i udvikling," siger han.

Klar til sommerferien
Er der en grund til, at rigtig mange selskaber har taletid på tilbud netop nu?

"At det blusser op nu, kan skyldes, at vi er på vej ind i den periode, hvor folk skal planlægge rejseaktiviteter og ferie. Derved skal mange kunder finde et abonnement til den kommende sommerferie," siger Torben Rune.

Tjener selskaberne mange penge på roaming i forbindelse med opkald fra udlandet?

"Ifølge teleselskaberne selv ligger tallet på mellem fem og syv procent af den samlede omsætning. Min opfattelse er dog, at tallet er langt højere. Nok nærmere i mellem 30 og 50 procent. Men det er en svært størrelse at gøre op, for der er stor forskel på kundernes brug af telefonen i udlandet," siger Torben Rune.

Teleanalytikeren mener dog ikke, at udenlands-roaming spiller den store rolle hos eksempelvis Oister, Bibob eller M1, da disse firmaer primært henvender sig til private, der kun i begrænset omfang bruger mobilen i udlandet.

"Samtidig er der tale om en lavineeffekt, forstået på den måde, at hvis et selskab starter med tilbud, så følger de andre automatisk med," siger han.

Hos teleselskaberne er der ikke den store interesse i at kommentere prissætningen.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Fokus på Datatilsynets nye strategi ”Tilsyn med effekt” og Schrems II

GDPR er ikke statisk. Nu øger Datatilsynet GDPR-kontrollen med ny strategi i tre faser. Strategien har fået navnet 'Tilsyn med effekt', og med den åbner Datatilsynet op for et nyt koncept. Derudover er der med Schrems II kommet flere EU-retningslinjer, som man skal tage stilling til.

09. februar 2021 | Læs mere






Premium
Kåring som Danmarks bedste Microsoft-partner tog fusen på Delegate: "Vi står der som tre skoleelever. Det var helt uventet og enormt sjovt"
Kåringen af Delegate som Danmarks bedste Microsoft-partner kom som en kæmpe overraskelse for holdet. "Vi står der som tre skoleelever. Det var helt uventet, og vores forberedelser røg i vasken. Det var enormt sjovt og en positiv overraskelse. Men jeg tror de måtte klippe i optagelserne bagefter, for vi var helt rundt på gulvet," siger direktør Jakob Schou.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.